5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Christer »

34mm ventil går nog inte i org säten då dom är 32,6mm utvändigt.
Dom brukar gilla runt 20 grader förtändning i alla fall, borde inte vara risk för knack vid den
effekten på mettis, så länge det inte är nått annat strul.
12mm lyft med en org kamstomme, har ni längre ventiler och andra tryckare då? Eller bara schimsat efter med
lash caps? Om ni har org längd på ventiler och tryckare ,så håll koll på tryckarbrunnarna
då dom slits upp när tryckarna är så långt upp och kamprofilen är lite tuff.
/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan ni dra grund konseptet lite kort?


borr slag

kompa

topp ventiler och flöden?

kam duration, nock vinkel och lyft (gärna vid 1.27mm)

turbo med laddtryck ocks mottryck

spridare pumpar och tryck duty%

tjocklek på cylinderväggarna?

grenrör dim och längd

sen hur laddtrycks kurvan och vrid/effekt kurrvan ser ut

kanse några bilder på grenrör och insug?

tänd kurva?

lamda?

vad ska motorn användas till och vilken låda?

har ni haft motorn länge i bänken och ska den upp igen? vist är det lite kul med turbo ändå erland? :) mvh jens
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av calle Bengtsson »

dumma frågor... Men billet kammar , vad kör ni med för tryckare hur yttrade sig problemet?
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Daniel 850 »

johan heter han inte..... jonas är de:)


//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Det är Ulf som har gjort motorn och toppen till den gjorde jag nog för ca 2 år sen.
Vi bestämde nog ventilstorleken till 1/3 av cylinderarean och med 84mm blir det 34,3mm.
I så fall måste jag ha bytt säten i toppen. Jag hade den motorn i Pipemax men datorn kraschade.
Jag ska gå igenom allt med Ulf och få fram bilder på allting och lägga upp.
Ulf har svetsat om ena sidans wastegaterör och jag har rundat kanterna ut i röret så
förhoppningsvis ska det gå bättre att styra laddtrycket nu.
Martin har spolar på ingång så det blir en ny bänkning i dagarna.
Christer, vad kör ni för tändning i 6:an? Vi har 17,5 nu men tänkte prova upp till 20 grader.
Vad har ni för vev i 6:an? Känns som om veven är denna motorns svaga punkt.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

calle Bengtsson skrev:dumma frågor... Men billet kammar , vad kör ni med för tryckare hur yttrade sig problemet?

Det var med standard Volvo tryckare och kammen grävde upp tryckaren i kanterna direkt under varmkörningen.

Jens, Man måste ha turbo på såna här småmotorer om det ska hända något.

Erland
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag skickade spolar i går så de kommer förhoppningsvis i dag.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

OK, då blir det bromsning ikväll eller imorgon om dom kommer fram idag.
Jag portade utloppen till wastegatsen igår så nu ska det nog gå att få styrning på laddtrycket.

Erland
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Christer »

Erland Cox skrev:Det är Ulf som har gjort motorn och toppen till den gjorde jag nog för ca 2 år sen.
Vi bestämde nog ventilstorleken till 1/3 av cylinderarean och med 84mm blir det 34,3mm.
I så fall måste jag ha bytt säten i toppen. Jag hade den motorn i Pipemax men datorn kraschade.
Jag ska gå igenom allt med Ulf och få fram bilder på allting och lägga upp.
Ulf har svetsat om ena sidans wastegaterör och jag har rundat kanterna ut i röret så
förhoppningsvis ska det gå bättre att styra laddtrycket nu.
Martin har spolar på ingång så det blir en ny bänkning i dagarna.
Christer, vad kör ni för tändning i 6:an? Vi har 17,5 nu men tänkte prova upp till 20 grader.
Vad har ni för vev i 6:an? Känns som om veven är denna motorns svaga punkt.

Erland
15-20 grader är siffror som återkommer hela tiden på hårt laddade 4ventils mettis motorer. Jag tror att volvo vitmotorn gillar 20+ grader. Har du portat bort squish ytorna på sidorna i förbränningsrummet? Det tror jag är bra.
Veven är org i BMW´n . Volvo veven är mycket stark. Däremot tror jag det vore en bra idé att styra upp ramlagerlägena, då får veven det lite lättare. Var det cat cams som slet ner tryckarna?

/Christer
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Styra upp ramlagerlägena, hur menar du då crister? Jag har problem i min motor att den vill gå rätt hårt på båda sidor av axiallagret i gördeln. Den övre halvan har sett ut dom ny varje gång jag rivit. Funderar på om något rör sig?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Micke, har du kollat upp hur rakt eller krokigt ditt block är?
Det som Ulf gjorde i ordning nu senast var 2 tior krokigt.
Det behövde planas i båda ändar och arborras.
Squsishen på motorn är över 3mm.

Erland
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Hur menar du att ni planat i båda ändor? Uppe mot toppen fattar jag, men nere mot gördeln oxå? Å sen arborrat då.
Har inte mätt upp det, har fått byta block några gånger p.ga olika haverier. När jag monterar ihop snurrar allt så lätt å fint. Ska plocka i nya arp-bult nu tänkte jag iaf å se om det kan ha nån delorsak, dom jag har nu är dragna väldigt många gånger.

Bromsar ni?? :hey:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Det blocket som Ulf använde var 2 tior krokigt i bägge andarna och planades uppe och nere.
Sen borrades det ut för foder och fodren tryckes i med en press och en i balk sen monterades en deckplatta.
Fodren sitter med Loctite i blocket. Efter att dom bearbetats till rätt uppstick så monterades en deckplatta och ramlagergången arborrades.
Ulf mätte höjden till deckytan och fräste upp de 2 yttersta ramlagergångarna på rätt höjd.
Sen tillverkade han pluggar med hål i med väldigt liten koning.
Med utgång från de två yttersta lägena arborrades de inre med en stång som passade i hålen i pluggarna
och som hade ett svarvstål med utstick för rätt diameter. Det kommer bilder på alltihop inom kort.



Erland
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Vill bara tillägga att Jonas var med i början pga att martin inte hade mycket erfarenhet av Nira, numera börjar han däremot bli en riktig fena på Nira, även om han inte gillar det.
Verkar som om det finns en del nya sprut på marknaden som gått om i utvecklingen, så det får bli något annat nästa gång.



Ulf
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Daniel 850 »

när kommer fortsättningen? :P

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Skriv svar