5 cylinders vitmotor
Re: 5 cylinders vitmotor
34mm ventil går nog inte i org säten då dom är 32,6mm utvändigt.
Dom brukar gilla runt 20 grader förtändning i alla fall, borde inte vara risk för knack vid den
effekten på mettis, så länge det inte är nått annat strul.
12mm lyft med en org kamstomme, har ni längre ventiler och andra tryckare då? Eller bara schimsat efter med
lash caps? Om ni har org längd på ventiler och tryckare ,så håll koll på tryckarbrunnarna
då dom slits upp när tryckarna är så långt upp och kamprofilen är lite tuff.
/Christer
Dom brukar gilla runt 20 grader förtändning i alla fall, borde inte vara risk för knack vid den
effekten på mettis, så länge det inte är nått annat strul.
12mm lyft med en org kamstomme, har ni längre ventiler och andra tryckare då? Eller bara schimsat efter med
lash caps? Om ni har org längd på ventiler och tryckare ,så håll koll på tryckarbrunnarna
då dom slits upp när tryckarna är så långt upp och kamprofilen är lite tuff.
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
kan ni dra grund konseptet lite kort?
borr slag
kompa
topp ventiler och flöden?
kam duration, nock vinkel och lyft (gärna vid 1.27mm)
turbo med laddtryck ocks mottryck
spridare pumpar och tryck duty%
tjocklek på cylinderväggarna?
grenrör dim och längd
sen hur laddtrycks kurvan och vrid/effekt kurrvan ser ut
kanse några bilder på grenrör och insug?
tänd kurva?
lamda?
vad ska motorn användas till och vilken låda?
har ni haft motorn länge i bänken och ska den upp igen? vist är det lite kul med turbo ändå erland?
mvh jens
borr slag
kompa
topp ventiler och flöden?
kam duration, nock vinkel och lyft (gärna vid 1.27mm)
turbo med laddtryck ocks mottryck
spridare pumpar och tryck duty%
tjocklek på cylinderväggarna?
grenrör dim och längd
sen hur laddtrycks kurvan och vrid/effekt kurrvan ser ut
kanse några bilder på grenrör och insug?
tänd kurva?
lamda?
vad ska motorn användas till och vilken låda?
har ni haft motorn länge i bänken och ska den upp igen? vist är det lite kul med turbo ändå erland?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
dumma frågor... Men billet kammar , vad kör ni med för tryckare hur yttrade sig problemet?
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
johan heter han inte..... jonas är de:)
//Wigge
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Det är Ulf som har gjort motorn och toppen till den gjorde jag nog för ca 2 år sen.
Vi bestämde nog ventilstorleken till 1/3 av cylinderarean och med 84mm blir det 34,3mm.
I så fall måste jag ha bytt säten i toppen. Jag hade den motorn i Pipemax men datorn kraschade.
Jag ska gå igenom allt med Ulf och få fram bilder på allting och lägga upp.
Ulf har svetsat om ena sidans wastegaterör och jag har rundat kanterna ut i röret så
förhoppningsvis ska det gå bättre att styra laddtrycket nu.
Martin har spolar på ingång så det blir en ny bänkning i dagarna.
Christer, vad kör ni för tändning i 6:an? Vi har 17,5 nu men tänkte prova upp till 20 grader.
Vad har ni för vev i 6:an? Känns som om veven är denna motorns svaga punkt.
Erland
Vi bestämde nog ventilstorleken till 1/3 av cylinderarean och med 84mm blir det 34,3mm.
I så fall måste jag ha bytt säten i toppen. Jag hade den motorn i Pipemax men datorn kraschade.
Jag ska gå igenom allt med Ulf och få fram bilder på allting och lägga upp.
Ulf har svetsat om ena sidans wastegaterör och jag har rundat kanterna ut i röret så
förhoppningsvis ska det gå bättre att styra laddtrycket nu.
Martin har spolar på ingång så det blir en ny bänkning i dagarna.
Christer, vad kör ni för tändning i 6:an? Vi har 17,5 nu men tänkte prova upp till 20 grader.
Vad har ni för vev i 6:an? Känns som om veven är denna motorns svaga punkt.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
calle Bengtsson skrev:dumma frågor... Men billet kammar , vad kör ni med för tryckare hur yttrade sig problemet?
Det var med standard Volvo tryckare och kammen grävde upp tryckaren i kanterna direkt under varmkörningen.
Jens, Man måste ha turbo på såna här småmotorer om det ska hända något.
Erland
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Jag skickade spolar i går så de kommer förhoppningsvis i dag.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
OK, då blir det bromsning ikväll eller imorgon om dom kommer fram idag.
Jag portade utloppen till wastegatsen igår så nu ska det nog gå att få styrning på laddtrycket.
Erland
Jag portade utloppen till wastegatsen igår så nu ska det nog gå att få styrning på laddtrycket.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
15-20 grader är siffror som återkommer hela tiden på hårt laddade 4ventils mettis motorer. Jag tror att volvo vitmotorn gillar 20+ grader. Har du portat bort squish ytorna på sidorna i förbränningsrummet? Det tror jag är bra.Erland Cox skrev:Det är Ulf som har gjort motorn och toppen till den gjorde jag nog för ca 2 år sen.
Vi bestämde nog ventilstorleken till 1/3 av cylinderarean och med 84mm blir det 34,3mm.
I så fall måste jag ha bytt säten i toppen. Jag hade den motorn i Pipemax men datorn kraschade.
Jag ska gå igenom allt med Ulf och få fram bilder på allting och lägga upp.
Ulf har svetsat om ena sidans wastegaterör och jag har rundat kanterna ut i röret så
förhoppningsvis ska det gå bättre att styra laddtrycket nu.
Martin har spolar på ingång så det blir en ny bänkning i dagarna.
Christer, vad kör ni för tändning i 6:an? Vi har 17,5 nu men tänkte prova upp till 20 grader.
Vad har ni för vev i 6:an? Känns som om veven är denna motorns svaga punkt.
Erland
Veven är org i BMW´n . Volvo veven är mycket stark. Däremot tror jag det vore en bra idé att styra upp ramlagerlägena, då får veven det lite lättare. Var det cat cams som slet ner tryckarna?
/Christer
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
Styra upp ramlagerlägena, hur menar du då crister? Jag har problem i min motor att den vill gå rätt hårt på båda sidor av axiallagret i gördeln. Den övre halvan har sett ut dom ny varje gång jag rivit. Funderar på om något rör sig?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Micke, har du kollat upp hur rakt eller krokigt ditt block är?
Det som Ulf gjorde i ordning nu senast var 2 tior krokigt.
Det behövde planas i båda ändar och arborras.
Squsishen på motorn är över 3mm.
Erland
Det som Ulf gjorde i ordning nu senast var 2 tior krokigt.
Det behövde planas i båda ändar och arborras.
Squsishen på motorn är över 3mm.
Erland
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
Hur menar du att ni planat i båda ändor? Uppe mot toppen fattar jag, men nere mot gördeln oxå? Å sen arborrat då.
Har inte mätt upp det, har fått byta block några gånger p.ga olika haverier. När jag monterar ihop snurrar allt så lätt å fint. Ska plocka i nya arp-bult nu tänkte jag iaf å se om det kan ha nån delorsak, dom jag har nu är dragna väldigt många gånger.
Bromsar ni??
Har inte mätt upp det, har fått byta block några gånger p.ga olika haverier. När jag monterar ihop snurrar allt så lätt å fint. Ska plocka i nya arp-bult nu tänkte jag iaf å se om det kan ha nån delorsak, dom jag har nu är dragna väldigt många gånger.
Bromsar ni??

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Det blocket som Ulf använde var 2 tior krokigt i bägge andarna och planades uppe och nere.
Sen borrades det ut för foder och fodren tryckes i med en press och en i balk sen monterades en deckplatta.
Fodren sitter med Loctite i blocket. Efter att dom bearbetats till rätt uppstick så monterades en deckplatta och ramlagergången arborrades.
Ulf mätte höjden till deckytan och fräste upp de 2 yttersta ramlagergångarna på rätt höjd.
Sen tillverkade han pluggar med hål i med väldigt liten koning.
Med utgång från de två yttersta lägena arborrades de inre med en stång som passade i hålen i pluggarna
och som hade ett svarvstål med utstick för rätt diameter. Det kommer bilder på alltihop inom kort.
Erland
Sen borrades det ut för foder och fodren tryckes i med en press och en i balk sen monterades en deckplatta.
Fodren sitter med Loctite i blocket. Efter att dom bearbetats till rätt uppstick så monterades en deckplatta och ramlagergången arborrades.
Ulf mätte höjden till deckytan och fräste upp de 2 yttersta ramlagergångarna på rätt höjd.
Sen tillverkade han pluggar med hål i med väldigt liten koning.
Med utgång från de två yttersta lägena arborrades de inre med en stång som passade i hålen i pluggarna
och som hade ett svarvstål med utstick för rätt diameter. Det kommer bilder på alltihop inom kort.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Vill bara tillägga att Jonas var med i början pga att martin inte hade mycket erfarenhet av Nira, numera börjar han däremot bli en riktig fena på Nira, även om han inte gillar det.
Verkar som om det finns en del nya sprut på marknaden som gått om i utvecklingen, så det får bli något annat nästa gång.
Ulf
Verkar som om det finns en del nya sprut på marknaden som gått om i utvecklingen, så det får bli något annat nästa gång.
Ulf
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt: