Missade när du lyfte den här sistj björk skrev:Jag lyfter igen, och upprepar frågan om slirande koppling.Gustav skrev:Drar upp den här gamla tråden igen med lite nya frågor![]()
Eller en fråga iaf..
Ni som åker med saab slavcylinder, hur grov oljeledning har ni mellan huvudcylinder och slav?
Jag har nån ganska smal, gissar att innerdiametern inte är mer än 4mm, kanske trängre i nipplarna...
För min koppling slirar när jag växlar...
Den slirar aldrig när jag kör "normalt" eller om jag håller full gas på femman och sparkar till kopplingen..
Men när man verkligen snyter ur skiten och smaskar i nästa växel på typ 0.01 sekund så hugger inte motorn ner i varv utan mjäkar sig ner på några tiondels sekunder...
Funderar på om det kan vara så att oljeledningen är lite för klen så den inte orkar trycka tillbaka oljan så fort som man hade velat..
Nåja, det här är väl inget stort problem men, det vore kul att veta varför kopplingen beter sig som den gör![]()
Annars är det ny lamell och en Sachs sport tryckplatta (motorn är orginal på typ 200nm)
Hade det med dia. på röret att göra?
Ni andra med samma lösning, har ni haft problem?
Eller kan man lungt köra med vanligt bromsrör?
Nu till den viktigaste frågan, hur mycket spel bör man ha mellan lagret och solfjäden när cylindern är i botten?
Alltså hur mycket bör man ha kvar för att solfjädern kommer närmare lagret när kopplingen slits, för att det inte ska ligga på?

Men det löste sig för min del iaf!
Jag bytte aldrig slangar då jag hittade ett annat problem som jag fixade till...
Jag hade lämnat iväg svänghjulet på plansvarvning, men svarvaren råkade svarva 227mm av anläggningsytan istället för 228mm som lamellen är (typ) så den där lilla jävla kanten längst ut hade nött in sig i lamellen och ville förmodligen hålla fast lamellen just litegranna när man varvade mycket. svarvade bort kanten och nu är allt frid och fröjd igen!
Växlingarna går grymt fort om man är på det humöret

Vet inte hur mycket spel som är lämpligt, har för mig att jag gjorde så det blev 5-6mm kanske?
Det är hyffsat lång slaglängd på slaven så..