PerfectRuns garage...Vad händer mer? (VINST på KJULA)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Re: PerfectRuns garage...Vad händer mer??

Inlägg av Jarmo Y »

[quote="Nova Jörgen"

Bild

Chassijigg igen???? Hasse funderar....
[/quote]

Jag har samma kraftiga riktbänken, Car-O-Liner heter det, finskbyggt för krockade bilar.
På hösten jag byggde ramen till min inertiabänk ovanpå, blev rak ram väldigt lätt.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

d-p skrev:Vad använder ni för rör och spec ?
Stålrör / mildsteel 42x3mm eller CrMo 1 5/8" x 0,083" ?

Fick ett tips från en annan här på detta rör från Hydroscand:
1900 Kalldragna sömlösa precisionsrör enligt DIN 2391/C (EN10305-4).
Material enligt St 37.4, NBK. Anoljade.
http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... nload=true
Rör från Hydroscand "mild steel" 42x3 och 38x3mm samt en del mindre dimensioner.

Bild
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Nu har vi börjat på bakvagnskickupen. Vi hade lite svårt att bestämma oss vilket utförande det skulle bli på kickupen...så här långt ser det bra ut tycker vi.

Nu kunde vi lyfta av karossen ett tag, skönt med lite bättre åtkomlighet.

Bild

Bild

mer i morgon hoppas jag :lol:
Senast redigerad av Nova Jörgen den mån dec 16, 2013 11:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

va ni jobbar och är duktiga :thumbright:

hur blir det med förar utrymme i den med 4 link? jag har problem med vegan med stegar och den är väll större? hur långt bak blir motorn/torpedväggen?

vad blir det för hjulbas?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:va ni jobbar och är duktiga :thumbright:

hur blir det med förar utrymme i den med 4 link? jag har problem med vegan med stegar och den är väll större? hur långt bak blir motorn/torpedväggen?

vad blir det för hjulbas?
Tackar, vi sliter på så mycket vi kan.

Det blir 4-linkstag som är lite kortare än vanligt på den här bilen. 17" (432 mm) från centrum axel till centrum främre uniball på nedre 4-linkstaget. Nackdelen med så kort 4-link är att det blir så stora och snabba förändringar av skärningspunkterna. Men det finns lösningar på så'nt också. Stegar brukar vara längre än ett 4-link, så jag förstår att det är trångt i din bil.
Bilen är ganska hög inuti, så med en skapligt upprät körställning så blir det förhållandevis gott om plats på längden. Dock inte på bredden då bilen är extremt smal. Vi valde att luta huvudbågen några grader bakåt också, för att få lite mer utrymme till huvudets placering i förhållande till bågen.

Hjulbasen blir 90" något längre än orginal men det är minimi kravet enl. DR reglementet.

Torpedväggen blir straxt framför A-stolparna. jagvet inte hur den sitter orginal på bilen då karossen redan var urkapad.
Jörgen K.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Lite bilder på dagens framsteg.

Bakramen med kickup och burens bakåtsträvor är på plats och vi har börjat på dörrkryssen.

Bild

Bild

Bild

Måndagar är garagefri kväll så i morron blir det inget gjort :P

Ha de'
Jörgen K.
to B20 or not to B20
Lite mer laddtryck

Inlägg av to B20 or not to B20 »

:D spännande att följa detta kanske updatering på onsdag
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

när man kör stegar på klistrad bana så ryms ju de under sätet där de inte snor plats för föraren. jag skulle alldrig rymma 4-link i min vega.

vad blir det för motor id en då? en turbo b20 skulle ju sitta som handen i hansken :hihi: 500 ärliga hk i den så går den ju nästan en åtta 8)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:när man kör stegar på klistrad bana så ryms ju de under sätet där de inte snor plats för föraren. jag skulle alldrig rymma 4-link i min vega.

vad blir det för motor id en då? en turbo b20 skulle ju sitta som handen i hansken :hihi: 500 ärliga hk i den så går den ju nästan en åtta 8)
HAHA :hihi: :hihi: Jag hoppades att det skulle vara du som frågade om vilken motor det ska bli. Svensk kvalitetsmotor av gjutjärn och med stötstänger å 2 ventiler/cyl. Det blir B20!!!
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

satan va fränt! :thumbright: nu vart jag plötsligt väldigt sugen på att åka till garaget och tok jobba med B20 vegan. berätta mer om motorn och vem som är ägaren/motor byggaren? eller är det hemligt än? (dessa stockholmare :hihi: )
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jens Gustavsson skrev:satan va fränt! :thumbright: nu vart jag plötsligt väldigt sugen på att åka till garaget och tok jobba med B20 vegan. berätta mer om motorn och vem som är ägaren/motor byggaren? eller är det hemligt än? (dessa stockholmare :hihi: )
Jag vet faktiskt inte så mycket om motorn :shock: Björn som äger bilen, smyger runt här på forumet, vi får väl se om han känner för att berätta mera...

Jens det är klart att du ska åka till garaget och tokjobba med vegan. Det är snart dags för säsongsstart. :hihi:
Jörgen K.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ja komigen nu björn och berätta vad du har för koncept på gång :thumbright: vad blir det för låda och blir det turbo?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

I kväll var Björn i garaget och hade "byggmöte" med oss. Den här bilen är inte tänkt som en fulländad racebil utan mera som en Hot Rod för strippen. Så en del lösningar handlar mer om att få till rätta stuket, än att uppnå maximal prestanda.

Det är tur att Hasse är med och ser till att Björn får som han vill ha det, då mitt tävlingsbil tänk ibland glömmer bort Hot Rod biten i bygget :hey:

Sen fick Björn givetvis "torrbryta" lite när vi bollade ide'er om hur motor och låda ska sitta.

Bild

Bild

Ha de'
Jörgen K.
awes
För mycket laddtryck

Inlägg av awes »

Blir ju kanon Jörgen!
Ni bara spottar ut chassin nu :-)
Anders
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Jarmo Y skrev:
Jag har samma kraftiga riktbänken, Car-O-Liner heter det, finskbyggt för krockade bilar.
På hösten jag byggde ramen till min inertiabänk ovanpå, blev rak ram väldigt lätt.
Finsktbyggt? Car-o-Liner ligger här i kungsör, har alltid gjort, däremot har dom flyttat mycket av produktionen
Bild
Skriv svar