B230et marinvev. PROBLEM MED VEVSTAKAR OCH KOLVAR?????

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
wille91_
För mycket laddtryck

Re: B230et marinvev. Motorbearbetnings frågor, oringa?

Inlägg av wille91_ »

Ny står jag och har fått problem när jag skulle packa ihop att, insåg att vevstaken inte styr i spm kolven utan att det glappar 2mm, likaså på mina motornord stakar mot veven glappar det ju 5mm då staken är 25 mm bred både uppe och nere. Hur
Löser jag detta? Tacksam för lite snabba svar då det är lite brådis.
//William
mekomaskin
För mycket laddtryck

Re: B230et marinvev. PROBLEM MED VEVSTAKAR OCH KOLVAR?????

Inlägg av mekomaskin »

Om vevtapparna är för breda så är nog din "flong nya bofors marinvev" istället en helt vanlig B23 vev som är offset-slipad med b230 vevlagerdimension. Ofta har sådana vevaxlar 85mm slaglängd, så kolvarna kommer att vända längre ner i loppen än du tänkt dig. Det är bäst att du monterar ihop och kollar.
Sten Parner har H-stakar med rätt bredd i storändan, annars får du svarva brickor och lägga imellan vid kolvtappen.
Micke
wille91_
För mycket laddtryck

Re: B230et marinvev. PROBLEM MED VEVSTAKAR OCH KOLVAR?????

Inlägg av wille91_ »

Det är 86 i slag, vevlagret är 30mm brett (mätt med skjutmått) vevstaken (motornord) 25mm som orginal stake som styr i kolven.
På SPM kolvarna så glappar detta då Stens stakar styr på veven dvs dom är 29,8mm breda mot vevtappen och styr där.

Så det jag får göra är att svarva chims till kolven då isf så det styr där eller byta vevstakar till en modell som är bredare nertill.
Hur skulle sådanna chims se ut i så fall?
//William
Skriv svar