Biltema är nog inte så dåligt.

Tjata om vad som helst .
Mathias
För mycket laddtryck

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Mathias »

Jag kan inte garantera att detta stämmer men har hört det från många olika källor.
Biltema säljer många orginal delar från diverse biltillverkares underleverantörer, dvs precis
samma del som blev monterat orginal på bilen.
MEN, det är ett litet problem, delar som ligger utanför tillverkningstolerans för att kunna säljas direkt till bilfabriken säljs till tex biltema. Bättre att sälja för 1/3 dels pris till biltema än att kassera detaljen.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

Det där är nog den absolut vanligaste myten om reservdelar som finns.............det finns ingen som plockar bort sekunda varor för att sälja dessa till andra. Hur skulle det fungera?
Det finns hundratals tillverkare som slåss om marknadsandelar och det är inga som helst problem att köpa spindelleder till 240 i kina för kaffepengar så varför skulle någon köpa sekunda delar från andra.
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

Mathias skrev:Jag kan inte garantera att detta stämmer men har hört det från många olika källor.
Biltema säljer många orginal delar från diverse biltillverkares underleverantörer, dvs precis
samma del som blev monterat orginal på bilen.
MEN, det är ett litet problem, delar som ligger utanför tillverkningstolerans för att kunna säljas direkt till bilfabriken säljs till tex biltema. Bättre att sälja för 1/3 dels pris till biltema än att kassera detaljen.
Ligger definitivt bland topp-tio av det dummaste jag hört...

Desutom är det aldrig någon som vet detta som träder fram, utan det är alltid "jag har hört" ,en kompis farsa " ,"syrrans kille" osv , bla bla bla...
En lögn som upprepas tillräckligt många gånger uppfattas till sist av många som sanning, men lögn är ju inte sanning ändå...

Lite eget kritiskt tänkande slår hål på många "sanningar" :roll: ...
Bilar utan turbo SUGER !!
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Min far jobbade många år på en samhallfabrik när han fick problem med lederna av för hårt skogsarbetande på unga år o han svetsade b l a drag krokar ena veckan som skickades till biltema och andra veckan svetsade han dragkrokar och dom skickades till volvo.och det va flera produkter dom gjorde där till biltema och volvo.exakt samma grejer
Roger (Magic T) Thomasson
bennybira
För mycket laddtryck

Inlägg av bennybira »

DDet är faktiskt inte den mest korkade sak du läst om du tänker efter.
Tänk på överskottsbolaget, ja de säljer mycket skit.. men även "orginal" grejjer till ett billigare pris.
T.ex ett rör pringles för 12:-
Det är nästan 6:- billigare ... alltså 33% billigare än ICA.. Samma chips.. men de "behövdes" inte för att fylla ICAs hyllor.

Samma borde gå att applicera för biltema. MEN jag tror att det mesta helt enkelt är kinakopior av varierande kvalitet.
Det billiga priset har dock inget med ursprung att göra. Då det mesta tillverkas i Asien iaf. Det har med att man helt enkelt sluppit utvecklingskostnader / Köpt begagnade maskiner för tillverkning!
chevyzon
Lite mer laddtryck

Inlägg av chevyzon »

Vet med säkerhet att FRAM filter är dom som gör volvo oljefilter.Med flera bara färg o logga som skiljer.
Perra.S
För mycket laddtryck

Inlägg av Perra.S »

Det mesta är ju dock skit på biltema oavsett vad. Monterade deras stötdämpare på bruksbilen och nu efter 1500 mil är de nästintill värdelösa. Kompisen köpte bromsbelägg till sin bil där och efter någon vecka var skivorna vågiga som ett stormigt hav..
En arbetskollega köpte bromsbackar där i förra veckan och när han skulle montera dem så hade de gamla backarna MER slityta kvar. Han monterade skiten ändå och slog spännaren i bott men hjulet snurrade helt fritt..

Men samtidigt så hör man folk som tycker sakerna från biltema fungerar bra så antingen varierar kvalitén något fruktansvärt eller så har vi olika uppfattningar om vad man klassar som godtagbar kvalité. Jag kommer då aldrig mer handla något till bilen från Feltema.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

bennybira skrev:DDet är faktiskt inte den mest korkade sak du läst om du tänker efter.
Tänk på överskottsbolaget, ja de säljer mycket skit.. men även "orginal" grejjer till ett billigare pris.
Det är nästan 6:- billigare ... alltså 33% billigare än ICA.. Samma chips.. men de "behövdes" inte för att fylla ICAs hyllor.

Samma borde gå att applicera för biltema. MEN jag tror att det mesta helt enkelt är kinakopior av varierande kvalitet.
Det billiga priset har dock inget med ursprung att göra. Då det mesta tillverkas i Asien iaf. Det har med att man helt enkelt sluppit utvecklingskostnader / Köpt begagnade maskiner för tillverkning!

du tror inte det är så att ICA tjänar desto mer på samma grejer?................. :roll:
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

Perra.S skrev:Det mesta är ju dock skit på biltema oavsett vad. Monterade deras stötdämpare på bruksbilen och nu efter 1500 mil är de nästintill värdelösa. Kompisen köpte bromsbelägg till sin bil där och efter någon vecka var skivorna vågiga som ett stormigt hav..
En arbetskollega köpte bromsbackar där i förra veckan och när han skulle montera dem så hade de gamla backarna MER slityta kvar. Han monterade skiten ändå och slog spännaren i bott men hjulet snurrade helt fritt..

Men samtidigt så hör man folk som tycker sakerna från biltema fungerar bra så antingen varierar kvalitén något fruktansvärt eller så har vi olika uppfattningar om vad man klassar som godtagbar kvalité. Jag kommer då aldrig mer handla något till bilen från Feltema.

Jomenvisst !, Biltema har 93 varuhus i norden och alla dessa säljer enbart och helhjärtat bara kassa,felaktiga,trasiga saker...
Att det kan finnas så många kvar att lura på trasiga grejor efter alla dessa år som biltema haft öppet är en riktig gåta?.
Borde nog närmast vara ett mirakel att dom egentligen både överlever och växer som företag varje år med tanke på det ??.
Kanske läge att tipsa nån frikyrka ?, dom gillar mirakel och sånt :hey: :hey:
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

bennybira skrev:DDet är faktiskt inte den mest korkade sak du läst om du tänker efter.

Nää, det var inte det dummaste jag hört, det skrev jag inte heller, jag skrev och ansåg att det "mathias" skrev låg bland topp tio av det dummaste jag hört.
bennybira
För mycket laddtryck

Inlägg av bennybira »

Haha top 10 är jävla nära toppen med tanke på hur mycket dumt man hör / läser!
Och angående vilken andel vinst företagen plockar ut etc.. Så vet man ju inte! Om man inte sitter på biltemas styrelse eller liknande!

Jag handlar många slit o släng prylar på biltema... och jag gillar väldigt många av dem! Även deras verktyg / maskiner ha blivit mycket bättre!
Perra.S
För mycket laddtryck

Inlägg av Perra.S »

Blådåren skrev:
Perra.S skrev:Det mesta är ju dock skit på biltema oavsett vad. Monterade deras stötdämpare på bruksbilen och nu efter 1500 mil är de nästintill värdelösa. Kompisen köpte bromsbelägg till sin bil där och efter någon vecka var skivorna vågiga som ett stormigt hav..

Jomenvisst !, Biltema har 93 varuhus i norden och alla dessa säljer enbart och helhjärtat bara kassa,felaktiga,trasiga saker...
Att det kan finnas så många kvar att lura på trasiga grejor efter alla dessa år som biltema haft öppet är en riktig gåta?.
Borde nog närmast vara ett mirakel att dom egentligen både överlever och växer som företag varje år med tanke på det ??.
Kanske läge att tipsa nån frikyrka ?, dom gillar mirakel och sånt :hey: :hey:
Ja du, man får vad man betalar för och har man inte några krav på det man köper så funkar biltema fint. Så för dig är det väll bara att fortsätta handla på biltema gissar jag :)

Att det går bra för företaget är väll inte konstigt, när sakerna är såpass billiga så är det inte många som bryr sig om att livslängden är kort.
bennybira
För mycket laddtryck

Inlägg av bennybira »

Avgasdelar, sladdar, kabelskor, säkringar, bromsrör, kopparrör åt bränsle, bensindunkar

Ja allt som inte har med att bilen stannar att göra :S (bromsskivor etc)
Deras bromsok är dok rekondade orginalok de med.. så ingen fara där heller.

Använd skallen så slipper man köpa skit på biltema!!
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

Man kan få skit oavsett var/vad man handlar, att biltema har en del skräp i hyllorna är i en del fall helt sant.
Men bara för att det finns dåliga prylar så känner iaf inte jag behovet av att spy galla över en hel kedja ?.
Ett exempel där jag bytt lite för många prylar är JULA, men varför ska man kräkas på dom ?, gå tillbaka till butiken kräv pengar tillbaka, vad är sen problemet ??.

Jag skäms iaf inte över att biltema får ett besök av mej ibland, har bara behövt byta ett par sönderlekta radiostyrda helikoptrar,en radio till garaget och en vattenpump till huset, just pumpen hade jag sölat bort kvittot på men det var inga problem att få byta till en ny , eller att få pengar tillbaka vilket erbjöds !.

Ett tips, biltemas kallavfettning är riktigt bra (inte miljö-tjafset!!) .
Många av special-verktygen är också prisvärda.
Senast redigerad av Blådåren den fre mar 23, 2012 4:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Blådåren
För mycket laddtryck

Inlägg av Blådåren »

bennybira skrev:Haha top 10 är jävla nära toppen med tanke på hur mycket dumt man hör / läser!
Och angående vilken andel vinst företagen plockar ut etc.. Så vet man ju inte! Om man inte sitter på biltemas styrelse eller liknande!

Jag handlar många slit o släng prylar på biltema... och jag gillar väldigt många av dem! Även deras verktyg / maskiner ha blivit mycket bättre!

Visst är det nära, men inte i topp ! :hihi:
Skriv svar