Foder i B230, massa bilder! ny bromsing, turbo i botten
-
- Forumsberoende
Re: Foder i B230, massa bilder!
Det ser ganska maffigt ut detdär!
Finns det nån här på forumet som gjort likadant på en b20? Kanske du Jens?
Och om man får fråga, ungefär vilka priser ligger dessa foder på?
Mvh Benjamin
Mvh Benjamin
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag fick tag i ett sånt halvfabrikat B20 block som magnus och sören (kolfiber pv:n) gjorde för 100år sen enligt ryckten?? tror jag köpte det av caltex på forumet?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tack Erland,Erland Cox skrev:Det ser jättefint ut. Det ska bli intressant att se om bottendelen håller för problemet med foder brukar vara att ramlagergången spricker. Åtminstone när man borrar bort allt gods men här är väldigt lite gods kvar.
Erland
Jo jag har funderat på detta med bottendelen, men 230 blocker är mycket massivt/tjock dom första 3cm uppe vid deck plan (ihopgjuten?) och samma sak i botten sista 3-4cm, så jag tror inte ram gången ska ta skada av detta, time will show

Innan jag gjorde detta block borrade jag sönder et F block for at kolla hur d såg ut inuti, och då borrade jag bort ALT, var bara kvar 2-3cm uppe och nere, alt i mellan var borta, foder och allting så jag fikk se hur ting såg ut, men dum som jag var så tog jag ingen bild och jag har skrotat blocket

mvh
MG Performance
kul at du gillar dTommy Luhr skrev:Finns gördlar till dom blocken om du behöver:)
Hör av dig Tosk om du behöver en så skall jag fixa rätt pris för jag gillar ditt jobb!
Har fullt upp nu så tittar bara när jag har möjlighet på sävar.

jo jag skulle nog behöva en gördel tror jag, hur e bästa sätt at kontakta dig på? jag ser du e lite på savär för tiden
Mvh
MG Performance
strip all killerna skal ha nått for aluminium ochså men jag har inte provat d tyvär, så jag kan inte utala mig. men kolla med domnorrback skrev:vet du av nåt liknande som går att använda på alu toppar?tosk skrev:Kadett4wd: anvender "strip all" funker mycket bra tycker jaglink: http://www.strip-all.com/se/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkligen bra jobb!
/Andre'

MG Performance
Foderna blir 3mm tjock om jag inte tar fel, ska kolla i morgon. samma som org tjocklek i väggen, men ska var typ mycket mera solid.Jens Gustavsson skrev:hur tjocka blir fodren vid 96mm borr och hur mycket är kvar i blocket ? såg det vart hål på vissa ställen men vist är det lite kvar på andra? de brukar va välldigt ocentrerade de blocken har jag sett.
jag har ett liknade B20 block som blir 98.40mm borr.
bra jobbat och kul att ni lägger upp en tråd med bilder
I blocket finst inte mycket kvar i midten iallafall, typ 0.1-0.5mm mens helt uppe vid deck plan fins d massor änn typ 3-5mm och samma sak i botten, d va så jävla dumt jag inte tok kort på F blocket jag borrade ur all ting i, da hadde man fått sett vad som blir kvar, där dom e tjock.
Japp dom e inte helt centrerad

mvh
MG Performance
benkoilovikka skrev:Det ser ganska maffigt ut detdär!
Mvh Benjamin
dom koster ca 1500kr styck, sen kommer jo massa maskinerings tid

MG Performance
Fick en liten "set back" i går, jag tryck testade blocked med 2bar och sänkte i 80grader varmt vatten, i starten var alltig bra, efter ca 10min fik jag en micro lekasje på alla foder, så lite at d inte syntes på bilderna, så jag pressade ut foderna igjen, och gjorde et o-ring spor i botten av blocket ut mot vev huset som jag sen fylte med loctite och pressade ner foderna igjen, och tryck testade, och nu vart dom tätt 
Men d skulle kansje inte lacka vatten, själv om d kom ut lite luft? får man så mycket som 2bar overtryck i vattnet? dom va tätt på 1bar, men på 2bar kom d super lite skum bara, inte ens bublor.
Jag kommer med bilder på detta, men jag glömde kamran på jobb.
Mvh

Men d skulle kansje inte lacka vatten, själv om d kom ut lite luft? får man så mycket som 2bar overtryck i vattnet? dom va tätt på 1bar, men på 2bar kom d super lite skum bara, inte ens bublor.
Jag kommer med bilder på detta, men jag glömde kamran på jobb.
Mvh
MG Performance
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Kan du inte hälla ned nå epoxi i kylmanteln som bygger nån millimeter längst ned bara?, så det blir tätt mot vevhuset lixxom..
Edit: nej vänta.. du hade inte borrat väck std fodren helt va?
Edit: nej vänta.. du hade inte borrat väck std fodren helt va?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
nej d blev bara håll. men når man pressar i fodern så spricker dom från hållet och ned til sista 3cm der blocket e tjock och solid, så d var där jag gjorde sporet, kommer bild senare i dag.
MG Performance
- tobmag
- För mycket laddtryck
Aluminium gör man bäst rent med kalkbort eller någon form av fosforsyra, funkar på dom flesta legeringar men har man osis blir det mörkt och missfärgat...tosk skrev:norrback skrev:
tosk skrev:
Kadett4wd: anvender "strip all" funker mycket bra tycker jag link: http://www.strip-all.com/se/" onclick="window.open(this.href);return false;
vet du av nåt liknande som går att använda på alu toppar?
verkligen bra jobb!
/Andre'
strip all killerna skal ha nått for aluminium ochså men jag har inte provat d tyvär, så jag kan inte utala mig. men kolla med dom
Detta gäller naturligtvis omålade ytor, finns väl idag inget som kemiskt tar bort färg på alu utan att den fösvinner åxo
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Leker ochså med tanken på at fodra om et 230 block tils 92mm borr, bara borra up d tils 100mm for da går d inte håll i blocket och sen fodra med 92mm foder, då har man 4mm vägg med foder och 2mm org vägg, blir ju 6mm vägg total hadd varit kul 
For jag tror inte man får blocket tätt over tid når man har borrat håll, d fins liten plats for o-ring där nede ochså som man anvender på darton i vitmotor.
Man får tänka och prova vidare

For jag tror inte man får blocket tätt over tid når man har borrat håll, d fins liten plats for o-ring där nede ochså som man anvender på darton i vitmotor.
Man får tänka och prova vidare

MG Performance
tobmag skrev:tosk skrev:norrback skrev:
tosk skrev:
Kadett4wd: anvender "strip all" funker mycket bra tycker jag link: http://www.strip-all.com/se/" onclick="window.open(this.href);return false;
vet du av nåt liknande som går att använda på alu toppar?
verkligen bra jobb!
/Andre'
strip all killerna skal ha nått for aluminium ochså men jag har inte provat d tyvär, så jag kan inte utala mig. men kolla med dom
Aluminium gör man bäst rent med kalkbort eller någon form av fosforsyra, funkar på dom flesta legeringar men har man osis blir det mörkt och missfärgat...
Detta gäller naturligtvis omålade ytor, finns väl idag inget som kemiskt tar bort färg på alu utan att den fösvinner åxo
//Tobmag
Eller maskindiskmedel med metallskydd!
ECOLAB: Trump Metal Pro Special
Har kommer lite bilder på o-ring spåren i botten for at lagga i loctite och får dom tätt, man ser også spricken som går från hållet som blir midt i fodern.

Har nu trycktestat blocket på nytt, och nu fins d inga mer lekasje, men om d vil få lekasje efter nåra mil, d får vi nu se
Mvh

Har nu trycktestat blocket på nytt, och nu fins d inga mer lekasje, men om d vil få lekasje efter nåra mil, d får vi nu se

Mvh
MG Performance
-
- Forumsberoende
litt tøøft dette.. greitt å ha tilgang til maskiner; for å forske ut løs foringe i blokka... stå på!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel