16bultat svänghjul b230 stiftning ?

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende

Re: 16bultat svänghjul b230 stiftning ?

Inlägg av J.Lundin »

Man tar sig för pannan :doh: Det här är dålig ingenjörskonst så det stänker om det, åtgärda grundorsaken istället för att klämma dit fler skruvar. Är originalskruvarna för klena så finns det garanterat bättre att köpa från exempelvis SPS som är bland de största inom kvalitetsskruvar. Man kan också använda de insexskruvar (12x1,25) som Porsche använder, dom går ledigt att dra till 21Kpm utan några problem.
RTM
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RTM »

det viktigaste är nog att svänghjulets anligg mot veven och likadant veven är raka.
bara ta märkfärg o dra åt o kika ,
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
RTM
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RTM »

för övrigt så ser de fint ut som vanligt Andreas
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på riktigt fräna motorer med både mycket effekt och mycket varv (+800hk och +8500rpm) så är det nog en bra lösning som fungera så som primer har gjort. fungerar det så fungerar det ju :)
att borra och gänga till större bultar är ju minst lika mycket jobb.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

"Man tar sig för pannan :doh: Det här är dålig ingenjörskonst så det stänker om det,"

Åja.. Det funkar säkert bra det med (och det såg ju rätt snyggt gjort ut också).. tycker du tar i lite väl häftigt.

Man får tänka på att forumet huvudsakligen består av glada amatörer, med varierande tekniskt kunskap o varierande tillgång till verktyg, (som t.ex beräknings- eller bearbetnings-). Man kan ju inte alltid välja den tekniskt snyggaste lösningen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickexpress »

Svårt att tro att Volvo hade med i beräkningen på bultförbandet mellan svänghjulet och vevaxeln skulle belastas två, tre till fyra gånger mer än vad motorn skulle lämna effekt och vridmässigt. Vart tipsad av turbokjelle att köra 16 bultar när mitt svänghjul satt löst, och efter jag byggde om till det har det aldrig varit något problem.
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

At nogon ville komma över 330hk borde de reknat med ;)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

Jag lånade tjernells verktyg när jag körde av mina bultar och då höll det fint. Orkade inte riva motorn för att göra en bättre lösning
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Tror ju inte jag då förståss (alltså över 300 kusar) , men skitsamma.

Inget av oss, tror jag, har en aning om vilken belastning förbandet utsätts för. Man kan räkna på överfört moment o säga att det är minst så o så mycket. Sen tillkommer dock saker som egensvängningar i eländet och sånna saker att man måste ta hänsyn till snabba kopplingsingrepp o säkert nått annat jag inte tänker på. (Kanske det snabba kopplingsingreppet trots allt är det värsta belastningsfallet)

Kanske man inte skall fundera så mycket på det där som man ändå inte kan räkna ut och istället ta på sig hängslena o köra med en lösning som bevisligen funkar för andra, (även om jag tror att det i många fall beror på missar från meken)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

Mina bultar gick av vid växling vid 7500rpm
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

jag har hållit på med b230 nästan 10 år nu och har ALDRIG åkat ut för att det losnar.
ändå jag åker 3 skivig karate koppling. rasat 3 getrag 265 lådor, en m3 zf låda.
har 550hk 700nm.

kör arp bult med rätt moment
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ja rengör och se till att alla ytor är plana och rens gänga bultarna och momenta allt med en kalibrerad momentnyckel. jag bruka dra lite mer än volvos rekommenderade 70nm också .ca 75-78nm med nya volvo 12.9 svänghjuls bultar. enligt max moments tabeller med M10 och 12.9 ska man kunna dra upp till 79nm. jag bruka använda de max ett par tre gånger sen nya. lite loctite är bra också men rengör/rensa gängen noga i vev och på bultarna då de ska dras nästa gång.

sen använd varvstopp på max 8300rpm så sitter det kvar under 700hk iallafall om det är i skaplig balans allt.

vill man ha extra försäkring så använd arp bultar och eller montera 8st extra M8 12.9 bult också som beskrivs tidigare här :thumbright:

mvh jens
nitroz
För mycket laddtryck

Inlägg av nitroz »

ARP bultarna styr mycket bra i bulthålen i svänghjulet och borde hålla svänghjulet på plats:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... sbult.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(samma som styrpinnar gör)
min tanke är att om man bara har gängor igenom svänghjulet så kan svänghjulet glappa i "sidled" det blir dock hög klämkraft med många bultar
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

går de värkligen att dra en sån ARP M10 100nm? det lät grymt :thumbright:
nitroz
För mycket laddtryck

Inlägg av nitroz »