Sida 2 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: ons maj 23, 2012 4:15 pm
av Jens Gustavsson
vi fick till förgasarna det va kulorna på nån cylinder som kärvade + bottenventils skräp. med F16 rör och 190B 170 luft så fick vi till en jäkligt fin bränsle kurva och vi kom upp i först 194hk/ca 6400 sen med kortare trattar 197hk/6800.
men motorn vibrerar rätt kraftigt med de tunga kolvarna vid 7400rpm och det slet lös varvräknar magneten i dynon så jag håller på med en ny sån. erland vi har ingen tig här så det går inte att laga sen ska inte de små 45 orna användas sen heller och vi har inte så många timmar kvar att dyna. det satt dock ett sånt där tvådelat insug på 50 orna och det hämar effekten tror jag.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: ons maj 23, 2012 4:51 pm
av Linkansg1
Är det hederliga smidda mahle 93mm?De är inga lättviktare direkt...
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: ons maj 23, 2012 5:14 pm
av Jens Gustavsson
nej volvo orginal B21 E överdimension (mycket friktion kanske?)
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: ons maj 23, 2012 6:34 pm
av Göran
197 hp med den topp är bra, jag uppdaterade befintlig topp det är inga optimala förbräningsrum lite för vida för att få ut den sista effekten och avgaskanalen är lite stor om jag mins rätt den går förmodligen rättbra. Ni måste vara rätt trötta vid detta laget en dag i dynon frästar. povarade ni de långa gren röret med 50orna på kan göra lite.
// Göran
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: ons maj 23, 2012 7:58 pm
av Jens Gustavsson
vi jobbar på vi hoppas fortfarande på 200hk

men som du säger man blir trött av att dyna B20 men det är kul. vi har gjort iordning kortare insug och weber 48DCD:orna som ska användas i bilen.
har sovit typ 3 timmar i natt sen B20 mek och dyno i flera dagar tilbaka på min och lars motor

Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 6:41 am
av Jakesta
Hur såg det ut längre ner mellan de två? 10hk vid 6800 är ju trevligt men tappade den nånting i mellan/botten?
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 7:17 am
av Jens Gustavsson
vi bryr oss inte så mycket om effekten under 5000rpm då detta inte är nån rally motor men jag tror inte effektern vart sämmre med stora förgasarna direkt bara lamda värdena ser likadana ut.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 8:13 am
av Jens Gustavsson
200hk är nu uppnådda dock med minimal marginal.
sen körde vi från låga varv en gång men som man ser så fungerar inte bestyckningen nå bra under 4800rpm

lamda 0.72 är nog det lägsta lamda mätaren mäter så det kan va ännu lägre också?

Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 9:01 am
av Göran
Hinner ni prova 4-1 röret? Vore intrsant.
Göran
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 9:14 am
av Jens Gustavsson
vi hoppas det men det blir med 48DCO gasarna som håller på att monteras nu. blir nog det längre grenröret och ett kortare insug. (det koncept som ska köras i bilen i sommar.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 11:42 am
av Jens Gustavsson
göran vi hittade felet varför den snålade på hög varv tror vi? vi körde utan lock över munstyckena och då kom det upp bränsle ur de över 5500rpm så vi måste dit med längre pinbultar på insugen så vi får dit alla anti-vibrations grejorna på rätt sätt. den vibrerar som sagt endel den här motorn.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 11:54 am
av Kadett4wd
Gör genomskinliga lock och verifiera.
Känns som det kan skvalpa mera då locket är väck.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 12:22 pm
av Linkansg1
Vi gjorde nya pinnbult med m6 mot förgasarna. Det är ju så trångt... Klippte en bit soppaslang ,bricka,nylockmutter.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 12:50 pm
av Linkansg1
Om du har en stor fläkt som blåser över motorn kan det störa bränslet också.Ta då en pizzakartong ur högen och gör en bit som du ställer på trattarna och skärmar av vent.hålen.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Postat: tor maj 24, 2012 1:24 pm
av Jens Gustavsson
nu fungerar det igen och vi har fått riktigt fin bränsle kurva nu med de andra förgasar, insug, grenrörs kombinationen och pik effekten är nästan 200 och den håller i till varvstop på 7400rpm. nästan möjligt det fins en pik till över det varvet?
weber 48DCO
44mm halsring
F9
180B/155 luft
acc munstycke 45
40 pump