Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: Bmw E30 m73b54 v12 twinturbo

Inlägg av mattias »

Eftersom motorn egentligen är två raka 6or så sätter man bara ett wasted spark coilpack ungefär där fördelarna sitter på varje motor, det kommer inte bli något ormbo över huvud taget, det ser ut som original bara det att du har tändspolar där fördelarna sitter.
Den här motorn lämpar sig inte med annat än tändkablar ändå, och att rymma Cheva LS-spolar med tändkablar med dom där insugen är inget bra alternativ. Waste är enda rätta på den här motorn tycker jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Okej ja de låter ju förnuftigt Mattias ;) är ett lämpligt vems till mitt bygge nå du skulle vilja sälja åt mig Mattias och eventuellt coilpacks eller ska jag köpa de själv , finns sånna coilpacks på nån orginalbil , jag har för mig att jag läst att vissa Ford kör med sånna original , sen vet jag inte om jag måste ha en ny trigger på veven också eller går de ta ut signalen på original svänghjulet till vemset , uppskattar verkligen alla tips jag fått ska ni veta :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

VEMS shoppen har ett fin fint, coilpack.

http://shop.vems.hu/catalog/bosch-motor ... 376636607d" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns flera här som använder det, med vissa med över 100 Hk per cylinder.

Här i min 635a, passar ihop med BMW original tändkabel, om man har sån tur att dom räcker vad det gäller längden.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Och så här ser det ut i mitt fall. Innan montage. (finns på Ebay VW vr6 coilpack.)
Bild
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

okej jag tackar och bockar för tipsena ;)
funkar säkert jättebra och ser dessutom helt okej ut så då får jag beställa 2 sånna dära i morgon
jag kollade på meca.se och dom ville ha över 4000 st för en sån men jag hittade på ebay.de för 59 euro st plus 200 i frakt så de kändes ju helt okej ;)
killen som jag köpte tds -lådan ringde idag och lådan skickas med lastbil i morgon bitta så den borde jag ha i övermorgon
2 papp med spakställ koppling mellanaxel spakställ och koplingscylinder samt frakt känns helt okej

har även kollat på en bur idag
4285 kr för en driftingbur
http://www.finess.se/drifting/product/6 ... -artnr1000" onclick="window.open(this.href);return false;
folkraceburen går bara på 1500 kr och jag undrar hur mycke som skiljer emot driftingburen
vad jag kan se så saknas ena dörrsträvan på folkraceburen men jag ska ändå ha kryssträva dära så de var mindre viktigt men jag förmodar att folkraceburen är av klenare dimentioner av rör också
http://www.finess.se/folkrace/product/2 ... e-artnr700" onclick="window.open(this.href);return false;

anledningen till att jag kollar på en bur redan är pga jag funderar på dra ett rör från a-stplpens sträva genom torpeden längs med infästningen till framskärmarna och vinkla in den sen under lyset in till rambalken och sen fimpa hela innerskärmarna med orginal fjädertorn för att tjäna lite extra plats för e30 har en förstärkning precis ner från fjäderbenet till rambalken som är lite i vägen så jag tänkte svetsa ett rör i stället som går nära colioversdämparna från stöddämparlagningsplattan till rambenet så hade man nog tjänat minst 10 cm per sida och de är viktigt för jag vill kunna bygga så bra grenrör som möjligt och då behövs de lite extra plats
kan hända att jag kapar och byter ut ramsnokarna också men detta bygge skulle ju inte spåra ur och jag ser ju verkligen åt vilket håll de redan barkar åt ;)

idag har de inte hänt nå på bilarna men jag har varit å köpt ca 50 kvadrat rikigt gallerdurk som jag ska ha ovanpå filtrena i golvet i lackboxen så nu fattas bara en till jättefläkt så borde lackboxen gå använda snart
sen köpte jag även en massa matrial till å svetsa motorfästen och lite sånt kul och en stor rostfri plåt i 3 mm tjocklek och allt detta inklusive 8-10 kvadratmeter 4 mm plåt gav jag hissnande 50 kr för så ibland är de jäkligt kul att handla
Senast redigerad av Bjorn C den tis aug 14, 2012 8:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Narux
Lite mer laddtryck

Inlägg av Narux »

Största skillnaden är att det är bättre rör på en driftingbur. Driftingburen består av sömlösa rör varav folkraceburen sömmade. Driftingburen kan också ha aningens grövre rör.

Det är därför priset skiljer så mycket.
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

hmmm mitt folkrace bur är sömlöst, är inte det krav också där?
wuffee
Forumsberoende

Bmw E30 m73b54 v12 twinturbo

Inlägg av wuffee »

Nej. Behöver ej vara sömmlösa.. Norge tror ja har den reglen.. Men inte sverige..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jag ringde finess och hörde med dom nu på morgonen vad skillnaden var och folkracebågen var klenare rör på samt uttryckte han sig som så att de är sämsta möjligt rör i folkracebågen så de just så pass bara är godkänns i folkrace

driftingbågen hade 43x,2,5 huvudbågs rör bla och de var mycke bättre rör rakt igenom

nu är ju detta tänkt å bli en lekbil för gatan framför allt och den kommer ej besiktas men planerna finns ju på att köra en ny tävlingsgren som kommit i år och de är VM i bredsladd samt gatebil i rudskogen och gatbil på mantorp , nu har jag inte läst på nånting om vilka regler som gäller i drifting så de måste jag sätta mig ner och göra för vad jag hört och snappat upp är att man inte får kapa och ändra så mycket i bilen om man ska köra drifting så de vore ju synt å kapa bort för mycke så bilen inte blir godkännd om man nu får för sig att köra de

har nån en länk till regelverket eller kan berätta lite riktlinjer på regelverket så skriv gärna de här

säkerheten känns hur som helst jäkligt dum att tumma på då jag redan har nackskada sen en bilolycka och käkar smärtstillande var å varanna dag pga de och lite andra förslitningar man dragit på sig genom åren
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

http://www.sbf.se/sportgrenar/drifting/regler/" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns regler för dragracing på samma sida också

Kan ju va idé att bygga en båge som är godkänd för lite lägre tider på strippen om du skulle vilja prova på där också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

tack Steve för länken :)
jo dragracing had eju varit kul att testa på så de är ju likest att bygga en båge som är godkännd får åtminstånde 10 sekunder

jag läste driftingreglementet och blev lite fundersam på några saker

2.10 Fjädring och hjulupphängning fritt, bilen ska bibehålla original rambalkar och
infästningspunkter för fram- och bakvagn.
hur tolkas de hära om man bygger 4 link eller 3 link då går man ju ifrån orginal fästpunkter men samtidigt står d eju att hjulupphängningen är fritt ??

Modifiering av hjulhus tillåten, dock ej bakom främre stötdämpartorn respektive framför
bakre sötdämpartorn.
jag kommer alltså inte få kapa bort någonting bakom orginal fjäderbenstorn tyvär

2.2 Torpedvägg får modifieras brandsäkerheten får ej försämras.
brandväggen får jag däremot bygga om och självklart gör man den ju brandsäker

2.12 Bilens rutor får ej vara mörktonade.
den hära regeln bröt nog hälten av bilarna mot på rudskogen ;)

6.1 Avgassystem är fritt.
6.2 Utblås ska mynna ut utanför bilens karosslinje efter karosserisidans sista öppningsbara del.
6.3 Avgasljudet får inte överstiga gällande ljudregler, eller för den aktuella banans gällande
lägre DB gränser.
6.4 Bilen ska vara utrustad med katalysator. Original katalysator i kombination med original
downpipe får användas, i alla andra fall gäller SBF´s lista av godkända katalysatorer.
hmmm här har våra miljovänner hunnit vara med å bestämma tyvär och kattar och ljuddämpare blir väldigt trångt där jag hade tänkt plasera mina utblås på "mellan dörr och bakhjul på vardera sida "

här har jag läst reglerna via steves länk ifall nån fler vill läsa på
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_TK-PRO-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag fick tds lådan idag och jag tror jag måste åka på närmaste gym i morgon och försöka förhandla fram lite anabola som jag kan mata den med för den är några storlekar för liten eller så kanske de är motorn som är några storlekar för stor :)

väntar även på svar från mattias angående vems insprutningen och kanske även bredbandslamda men min mail verkar ha inaktiverat sig själv så i morgon får vi göra nytt försök med den elektroniska brevväxlingen och nu förstår jag varför jag inte får nå mail av blocket också :(

lilla tds lådan mot v12an
Bild
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 2:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

har fixat å trixat lite för att få ihop tds lådan med sprängkåpan från 750 lådan och för att få de spikrakt så blev de lite extra jobb
så här gjorde jag i alla fall även om jag inte är klar ännu

behövde ju nå att göra en ristmarkering med å detta patent uppfanns ;) riktigt avanserad högteknologisk pryl ;)
Bild

grovkapad 750 svep med rondel bara
Bild

högteknologiska plylen verkar vara ett multiverktyg då den passade tds lådan också ;)
Bild

lådan i svarven och svarvade först ett rör med presspassning till splinesen på ingående axel till lådan men de blev inte 100 då de ville på kasta lite mer än jag gillade så de blev å göra om
Bild

lådan i svarven
Bild
jag svarvade ytteligare ett rör med presspassning och denna gång till utgående rör som urtrampningslagret glider på
Bild

eftesom lådan inte ville snurra med så lätt så blev de en nödlösning som funkade utmärkt , här ser man även hur röret sitter på utgående axel så nu först kunde jag svarva sprängkåpans snitt spikrakt och efter koll med indikatorklocka så blev de skitbra så nu är avkapningen på tds lådan helt rak
Bild

snittet på 750 lådan ska planfräsas i morgon så även den blir absolut plan
Bild

denna alubit ska svetsas fast på 750 svepet sen efter svetsning ska även de planfräsas så lådan ska ligga mot med den svarvade ytan med sin svarvade sprängkåpa
Bild

denna centreringshubb med presspassning mot vevaxeln ska skruvas fast i veven sen ska röret med presspassning svetsas i hubben så då kommer lådan bli 100 centrerad och inte kunna luta åt något håll , de enda som kan göra detta snett är en eventuell svetsning då alu vill på dra sig en del men de kommer nog gå bra bara man är försiktig
Bild
en kompis ringde och frågade om jag behövde några meter spirorör gratis och de tackade man ju inte nej till men de visade sig vara närmare 100 meter när jag komme dit så de blev å lasta på allt och nu tror jag då att jag har alla rör till lackboxen i alla fall ;)
Bild

3 skivig tiltonkopplning specad 1250 nm ska hämtas i morgon tyvär hade den ford lamellcentrum så jag måste få tag i bmw centrum så tips på de vore jäklars bra ;) har kollat på ppf och bakaxeldelar men hittar inga lösa bmw centrum sen får man väl se vad tds lådan tycker om nya kopplingen å motorn men en till tds låda är då skaffad i reserv

bakvagnen kommer nu bli ford 8,8 tum stel axel
jag har fått tag i 2 st olika
den ena har 3,73 med diff och utan drivaxlar
den andra som jag eventuellt blir sponsrad med har 3,55 och båda har lamelldiff och ska få omgjorda och kortade volvodrivaxlar till 31 splines med volvos lagerändar så nu är jag ju bara fundersam vilken av axlarna jag ska skaffa
jag hade ju helst gått på en 4,10 axel men då blir dom genast mycke dyrare så åsikter på detta tillsammans med tds lådan vore uppskattat ;)

de var nog allt för idag
mvh
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 2:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Skit i treskivig tilton med sintrade lameller, Den kommer döda lådan omgående.. Dem är inte gjorda för att starta med alls.

Köp 2skivig rallytilton istället.

Mvh Erik
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

håller med Erik av erfarenhet
Skriv svar