Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Fredagsuppdatering, här kommer mer bilder och text för den som orkar läsa...

Detta är alltså adapterrören som går från varje grenrör till turbon. 2.5" vanliga simons-rör med 2.5" Biltema V-band mot kollektorn - allt lindat med Biltema avgasbandage. Jag gillar Biltema - det kanske märks? :P
Bild

Såhär blev resultatet och jag är nöjd förutom att markfrigången försämrades med 2 rör under balken då jag även mitt i lyckoruset monterade Eibach 25mm sänkfjädrar fram från Norrlands Custom. Nåja, det funkar bara man tar det lugnt över farthindren... Här syns även 14" elfläkten från...just det! BILTEMA!
Bild

Downpipen klar. 3.5" från turbon som efter en halvmeter blir 3" ner till det dubbla 2.5" systemet. Man är tvungen att ha dubbla rör där bak på en jänkare - det hör liksom till... Lambdan placeras rakt upp ca 4dm efter turbon.
Bild

En bild på undersidan. Ser inte riiiiiiktigt ut så här idag då jag skrapat bort det mesta bandaget under dom 2 veckor bilen körts med turboprylarna... Jag är för gammal för att ha en bil som skrapar i överallt - måste åtgärdas...att det skrapar i alltså - inte min ålder! :doh:
Bild

Intercoolern monterad på en u-profils balk. 3" tryckrör gjorda av vanliga simons avgasrörsdelar. Många timmars svetsande och slipande - man vill ju inte att det lossnar nå slagg eller loppor på insidan som senare kan färdas in i motorn. Värsta biten var alla böjar jag fick göra snävare med att kapa ur tårtbitar. Tänkte inte på att det fanns att köpa kortradie 3" böjar, så kallade svetsböjar. Det hade sparat in några timmars svetsande...
Bild

Kör med 3mm hål för oljan in i turbon samt 16mm rör invändigt med en slangbit ut från turbon och ner till kamkåpan. Billigaste justerbara kolvdumpen med 25mm slanganslutning jag kunde hitta är monterad & kommer från KL-Racing. Inget "kvitter" tack & lov utan bara ett smattrande väsljud. Vattenslangen in till turbon skymtar man oxå i bild - samma basic bonnacrap här dvs. slang å klammer... Ska senare i höst koppla in värmepaketet på nån av dessa slangar.
Bild

Det är här jag håller till på kvällar & helger. "This is where the magic happens" som dom skulle ha sagt i MTV fast i mitt fall skulle det ha blivit "This is where all the shit is created!" :hihi: I 20 års tid har jag hållit på med diverse projekt här...
Bild
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Ja just det ja, höll på att glömma mina "filmer" jag gjort under byggets gång!

Det finns några snuttar i dessa filmer där ni får höra hur den går med vemset först och sen med 0.5bars laddtryck.
Fler bilder på bygget finns oxå i dessa filmer blandat med en massa rock´n roll. Inge dubstep här inte! 8)

Klistrar in yo-tube länkarna här nedanför:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=tOr6OWIJ ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=UJe0MsBS ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=NC_vGX_N ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;

Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=L7Sn1jNX ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
My weapons of choice:

gottlieb
Forumsberoende

Inlägg av gottlieb »

Otroligt inspirerande och lärorik byggtråd.
Längtar efter nästa uppdatering.Och filmerna var skitbra.
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck

Inlägg av cossie_demon »

Riktigt ballt!
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

gottlieb skrev:Otroligt inspirerande och lärorik byggtråd.
Längtar efter nästa uppdatering.Och filmerna var skitbra.
Tackar så mycket - roligt att höra! :P
My weapons of choice:

Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

cossie_demon skrev:Riktigt ballt!
Tack, alltid kul när folket gillar det man bygger ihop!
My weapons of choice:

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul att se bilder och film på det man pratat på telefon om, bra jobbat ! :thumbright:
Hoppas man hinner se den någon gång man är uppåt norrbotten här framöver.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Jo det är bara du hör av dig om du är i närheten så får du en kopp kaffe och se bygget i verkligheten, hehe. :mrgreen:
Får passa på att tacka så mycket för supporten och Vems-affärerna då allt har gått otroligt smidigt.
My weapons of choice:

Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Kalasbra! Filmerna var jäkligt underhållande, skönt med lite självdistans! :hihi:
Kommer du nedåt nånting så hojta till för en kopp java, det är fan att folk med såna här byggen ska bo så långt bort.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Haha, tackar! Jo jag säger samma sak, ibland är Sverige lite för avlångt!
Är mest å snurrar här i trakten med bilen i fall den havererar - man vet ju aldrig när det är ett bonna-bygge! :doh:
Jag resonerar ju så här, att ju närmare hemmet man är desto mer vågar man gasa.
My weapons of choice:

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Har en massa dumma frågor..

När har du fullt ladd?
Är motorn en original 400 i övrigt?
Har du original converter? Funkar fint?
Kör du med tomgångsmotor? Om inte, hur funkar det typ att cruisa?
Några varmgångsbekymmer?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Ingen fråga är en dum fråga! :P

Fullt ladd i dagsläget TROR jag att jag får vid ca 3500-4000rpm, har ingen fungerande varvräknare förutom i laptopen och det är lite svårt att ha den i knä å köra samtidigt. Ska koppla in varvräknare och en del annat nån helg framöver. Jag är inte nöjd med karaktären än, jag trodde laddet skulle komma betydligt tidigare. Blir nog en mindre turbo senare i höst, kanske GT40 eller nån mindre HX. En gammal stötstångs V8 vill man inte ha upp så värst högt i varven... :hihi:

Motorn är en helt standard o-öppnad Pontiac 400 6.6L på 180hk orginal.

Orginal converter och standard TH350. Tyvärr vill lådan slira vid segdragning, spärrar man den funkar det fint.

Ingen tomgångsmotor, funkar perfekt att cruisa. Bara man ser till att ha mappat vid tomgången så den är så stark som möjligt så den inte dör då man lägger i driven. Givetvis får man passa den litegrann med gasen vid kallstart men efter nån sekund har jag stabil tomgång. Det här justerar man ju eftersom. Mappa=roligt!

Inga problem med tempen. Runt 80 grader vid landsvägskörning och runt 90-95 på tomgång. Har bytt till nytt & fräscht kylarlock som håller trycket samt att jag kommer byta till en kallare termostat så småningom. Biltema-fläkten fungerar bra och den styrs dels via termokontakten (95 grader påslag & 87 grader avslag) på övre kylarslangen i adapter från Biltema samt att jag kan köra fläkten manuellt med brytare inne i bilen. Så fläkten går bara inne i stan och vid cruising...
My weapons of choice:

Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Här kommer en liten rapport om helgens arbete...

TH350 lådan har ju velat slira en aning vid segdragning så jag var ju tvungen att försöka åtgärda detta innan man blåser i mer laddtryck. Jag hade ett svagt minne av ett in-scannat reportage jag sett från nån gammal Power-tidning där dom tipsade om ett gratis shift-kit man kunde ordna själv. Precis vad jag behövde, ligga en hel helg marinerad i ATF-olja!
Började ta ner tråget...lyckades faktiskt få oljan i en bunke och inte på golvet! Borde köpa trisslott! :shock:
Bild

Jag är ingen automatlåde-guru och när det ser ut såhär i tråget så vet jag inte om det är normalt eller inte?
Lådan kommer från skroten så jag vet inte hur den skötts eller körts tidigare...
Bild

Filtret såg lite smutsigt ut...
Bild

Ska det vara ett hål där uppe? Verkar lite konstigt! Men det funkar ju...
Bild

Ventilpaketet urtaget.
Bild

Då ventilpaketet är borta ser man separatorplåten med sina packningar - en på var sida. Separatorplåten lossnar då man släppt bultarna i framkant som håller en tjockare plåt vilken syns längst fram i bilden. Vid spetsen av mejseln ligger en av fyra kulor...den modifiering jag tänker göra innebär att man tar bort 3 av 4 kulor och borrar upp 2st hål i separatorplattan.
Bild

Simsalabuick - här ligger separatorplåten med sina 4 kulor i deras ursprungsläge. Vid det här laget är allt inkletat i ATF-olja, tröjan, handskarna, kepsen, digitalkameran...hahaha...livet är härligt ibland!
Bild

En bild hur det ser ut efter det att separatorplåten är borttagen, nu är alla grejer demonterade från lådan och modifieringen kan börja...
Bild

Inte ofta man borrar framför datorn, men det händer ibland...länken till denna sida där detta finns in-scannat lägger jag ut längre ner - otroligt värdefullt att sånt här finns på ute på nätet för alla oss garagetomtar! :mrgreen:
Bild

Här är plåten med dom 2 hålen upptagna till 4.5mm enligt anvisningarna. Vid pilen ligger den kula som ska vara kvar, dom andra 3 kulorna ska inte användas. Jag satte en klick fett under kulan så den inte skulle rulla av plåten då man kryper in under bilen och ska montera tillbaka skiten. Värt att säga är att packningarna är oerhört tunna och spröda - jag valde att borra upp hålen med packningarna på plats då jag inte hade några nya...
Bild

Det enda svåra i denna operation var monteringen av ventilpaketet då man ska kroka i växelväljaren i sin styrventil samt styra upp en fjäderbelastad kolv samtidigt som man försöker få ventilpaketet på sin rätta plats. Men med lite tålamod fick jag dit allt och sen var det bara att skruva på det nya filtret samt tråget med ny packning. Filtret skiljde sig lite i utformningen mot det gamla men enligt farbror internet ska det funka!
Bild
My weapons of choice:

Larsson_200TQ
För mycket laddtryck

Sammanfattning efter helgens automatlåde-prepp...

Har man en TH350 låda bör man göra denna åtgärd så fort det bara går!
Kan inte fatta att man åkt omkring och slirat bort en massa hästar vilket gjort att lådan nog fått en del stryk.
Växlingarna vid cruisingfart är som tidigare, mjuka och fina men då man trampar ner högerdojjan märks skillnaden rejält!
Ingen fördröjning som det var tidigare vid växlingarna samt att det driver på bättre just när växeln gått i...

En annan sak är att jag nog kört på fel olja tidigare, körde på dexron 3 och det är tydligen för mycket slirmedel och andra tillsatser i den oljan. Nu kör jag med dexron 2 för det var vad som fanns hemma igår (jag bor i ödemarken)...

Men som sagt, man känner att lådan mår bättre av denna "steg 2" modifieringen och om jag någonsin köper en annan TH350 så är detta vad jag kommer att göra innan jag ens funderar på att stoppa in lådan i bilen!
Och det bästa var att det var helt gratis! 100% gratis - det är min melodi.

Här är länkarna till sidan med dom in-scannade reportagen:
http://www.v8volvo.se/mekartips/" onclick="window.open(this.href);return false; (gå till automatlådor i menyn till vänster - sen välj shiftkit och steg 2)
http://forum.musclecars.nu/showthread.p ... kit&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
My weapons of choice:

Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Intressant det med oljan där. Fuskar lite och kör med dx3 i en vanlig låda för den blir lite smidigare att växla då. Kanske skulle prövat med dx2 för mer grepp i synken
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar