Det är inte variabla kamaxlar på en sån där eller ?
Lustgas vore fränt

Min gav inge sämre effekt samt den blev mera lättmappad pga motorn fick lugnare gång när jag ändrade från 1spjäll till separata,(man får se till att tänka till lite bara så man får 'signal' från alla cylindrar om man kör mapsensorstyrt.)Jens Gustavsson skrev:som sagt bara standard invändigt.
skulle tro en GSI är vassare i kamaxlarna standard? vad ger de vid 1.25mm?
det finns ingen vits med separata spjäll på en sån motor, sämre effekt och svårare att mappa om man frågar mig.
om man kollar lite mer på grov datan gällande cylinder volym, ventil storlek, lyft och varv så ser man att en sån här motor inte är så begränsad av lyftet som en vanlig B20 eller en motor med samma volym (2.0L) med fyra cylindrar. du ska inte jämföra lyftet rakt av utan tänk på ventil omkrets x lyft per cylinder så har du en mer verklig bild på skillnaderna.Kadett4wd skrev: Om era kammar bara lyfter 7.5 så var det iallafall det första jag skulle ändra, även om ni sagt det inte ska öppnas.
Det är värt det.
Ofta har japsmotorerna i dess 'snikna' std utförande en totalt könslös gång, ingen karaktär alls.
Mvh
jag har ingen koll men den har gjutjärns block och den kändes rätt tung typ som en B23 eller lite lättare? men den går nog att lätta en del med ennat grenrör och insug och en massa fästen och onödiga pump grejor.Kurre86 skrev:Vågar man fråga vad en sådan där pjäs väger?
Ja jag vet man ska räkna mantelarean, men 7.5mm alltså.. det är ingenting juh.Jens Gustavsson skrev:om man kollar lite mer på grov datan gällande cylinder volym, ventil storlek, lyft och varv så ser man att en sån här motor inte är så begränsad av lyftet som en vanlig B20 eller en motor med samma volym (2.0L) med fyra cylindrar. du ska inte jämföra lyftet rakt av utan tänk på ventil omkrets x lyft per cylinder så har du en mer verklig bild på skillnaderna.
fel av mig, sätet var 32mm.Jens Gustavsson skrev:där ser man, den är rätt kortslagig![]()
men va det inte sätes ringarna som va 32mm? ventil dim är okänd ännu?
vad heter motor typen stövarn?