Trycksatt system är det som gäller.
Det är nog det första ni bör ändra på.
el-vattenpump, BRA och BILLIG
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: el-vattenpump, BRA och BILLIG
Tackar för många goda kommentarer och tips.
För å föklara lite varför vi har åkt trycklöst..:
Fram till nu har vi inte åkt trycksatt system.
Först för at gamla motoren hadde blåst ut av sej betong, men det fanns ungefär 2cm betong från topplanet och ner till där det fattades betong, och vi var rädd för å blåsa ut denna betongen med. Därfor ble det separat kylning till den lilla fickan där det fattades betong, och trycklöst system. Denna lilla ficka var det som till slut blev blåst ut då det blev hål i sylinder 4 på Evenes. Dvs vi åkte 8,84s med trycklöst system. temperaturen gick ner under repornas gång, så upp emot 100 grader efter målgång. Det var bara å varva lite flera gånger, så tog det sej. Motoren höll 2 hela sesonger pluss 2 race, över 50-60 repor.
Nästa motor åkte vi fortfarande med samma topplock. Då också med lösa kopparringar och skärringspackning utanför ringarna. Ringarna låg då i kylhålen/eller 1 mm max ifrån. Vi var rädd för å sätta tryck i systemet för at vi då kunne pressa vatten ner i kopparringsspåren och till slut få bekymmer av den grund. När man ser ner i termostathuset, och ner kylhålen framför första cylinderen, ser man halva kopparringen, så vi tyckte at tryck på kylvatnet inte var lurt.
Därför är nästa topplock lödat igen i kylhålen.
Nu är ju vattentrycket mycket mindre än kompressionstrycket, så om den håller kompressionen inne, lar den heller inte ta vatten inn i cylindrarna, ovh det vattentrycket vi har nu för tiden, när den blåser kylslangar av steamtryck är ju högre än dom 1,5-2 bar man annars hadde hatt där.
Nu på racet i lördags, pluggade vi expansionskaret (dvs overlöpet) så på den repan var det tryck i kylsystemet. Det blev fortfarande steam och då blåste vi ena grova kylarslangen.
Kjäns som at Jens har rätt i konstruktion av expansionskar, och dom små kylfläkten från biltema är möjligtvis inte så bra. Annars tror jag kylvattenflowen i topplocket är för dårlig (i mässingröret) och jag tror at det är för lite vatten over topplocksnivå, även om expansionskaret är 20cm över motoren (rätt bak huvudet mitt, högst uppe på deflektorplattan)
Jag är less på varmvatten sprutande mot föraren, så vi får tänka lite om.
Annars finns det ju en risk för sprickor i topplocket, men vi ser liksom inte dom symptomer som man skulle förvänta.. som:
- tännstiften ser perfekt ut
-spricka i innsugskanal,- vatten i förbränningen.
- spricka i avgaskanal- avgas tryck i kylsystem, ev svovel-lukt
- spricka/lekkasj på topplockspackning/ringar- avgastryck i kylsystem, vatten i förbränning.
Så jag tror helt enkelt det är för mycket värme och för lite kylsystem.
pumpen är ny, men typ KG/pirat och vi har hatt bekymmer med luftficka bak i topplocket.
Jens sina råd är nog uppskriften å följa i första omgång.
Annars har jag läst lite skit om Mezieres
pumpar, tydligen nånting i deras production i det sista som inte är bra då flera plutsligen har havererat. Men priset kjänns bättre än Davies Craig.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
För å föklara lite varför vi har åkt trycklöst..:
Fram till nu har vi inte åkt trycksatt system.
Först för at gamla motoren hadde blåst ut av sej betong, men det fanns ungefär 2cm betong från topplanet och ner till där det fattades betong, och vi var rädd för å blåsa ut denna betongen med. Därfor ble det separat kylning till den lilla fickan där det fattades betong, och trycklöst system. Denna lilla ficka var det som till slut blev blåst ut då det blev hål i sylinder 4 på Evenes. Dvs vi åkte 8,84s med trycklöst system. temperaturen gick ner under repornas gång, så upp emot 100 grader efter målgång. Det var bara å varva lite flera gånger, så tog det sej. Motoren höll 2 hela sesonger pluss 2 race, över 50-60 repor.
Nästa motor åkte vi fortfarande med samma topplock. Då också med lösa kopparringar och skärringspackning utanför ringarna. Ringarna låg då i kylhålen/eller 1 mm max ifrån. Vi var rädd för å sätta tryck i systemet för at vi då kunne pressa vatten ner i kopparringsspåren och till slut få bekymmer av den grund. När man ser ner i termostathuset, och ner kylhålen framför första cylinderen, ser man halva kopparringen, så vi tyckte at tryck på kylvatnet inte var lurt.
Därför är nästa topplock lödat igen i kylhålen.
Nu är ju vattentrycket mycket mindre än kompressionstrycket, så om den håller kompressionen inne, lar den heller inte ta vatten inn i cylindrarna, ovh det vattentrycket vi har nu för tiden, när den blåser kylslangar av steamtryck är ju högre än dom 1,5-2 bar man annars hadde hatt där.
Nu på racet i lördags, pluggade vi expansionskaret (dvs overlöpet) så på den repan var det tryck i kylsystemet. Det blev fortfarande steam och då blåste vi ena grova kylarslangen.
Kjäns som at Jens har rätt i konstruktion av expansionskar, och dom små kylfläkten från biltema är möjligtvis inte så bra. Annars tror jag kylvattenflowen i topplocket är för dårlig (i mässingröret) och jag tror at det är för lite vatten over topplocksnivå, även om expansionskaret är 20cm över motoren (rätt bak huvudet mitt, högst uppe på deflektorplattan)
Jag är less på varmvatten sprutande mot föraren, så vi får tänka lite om.
Annars finns det ju en risk för sprickor i topplocket, men vi ser liksom inte dom symptomer som man skulle förvänta.. som:
- tännstiften ser perfekt ut
-spricka i innsugskanal,- vatten i förbränningen.
- spricka i avgaskanal- avgas tryck i kylsystem, ev svovel-lukt
- spricka/lekkasj på topplockspackning/ringar- avgastryck i kylsystem, vatten i förbränning.
Så jag tror helt enkelt det är för mycket värme och för lite kylsystem.
pumpen är ny, men typ KG/pirat och vi har hatt bekymmer med luftficka bak i topplocket.
Jens sina råd är nog uppskriften å följa i första omgång.
Annars har jag läst lite skit om Mezieres
pumpar, tydligen nånting i deras production i det sista som inte är bra då flera plutsligen har havererat. Men priset kjänns bättre än Davies Craig.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: el-vattenpump, BRA och BILLIG
en 80 liter/minut davies craig pump ska väl inte behöva blir såå dyr ?..här har du tex en i England för 1600:- plus frakt http://www.ebay.co.uk/itm/Davies-Craig- ... 3f170e76f8" onclick="window.open(this.href);return false; ..med digital kontrollbox så finns det här : http://www.ebay.co.uk/itm/Davies-Craig- ... 416571c87b" onclick="window.open(this.href);return false; ..blir runt 2700:- plus frakt..har en kompis som har en kontroll-box av äldre modell liggandes..den är säkert till salu..ska höra med honom om pris på den
Stefan
Stefan
VÅGA VÄGRA OHC!!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: el-vattenpump, BRA och BILLIG
All ångbildning är av ondo, kylningen upphör där det blir ånga.
Opelblocken spricker till exempel om man inte evakuerar ångan.
Detta gör man genom att borra fler hål i deckplanet och upp i vattenmanteln i toppen.
Men det går inte i ditt fall, men det går att ventilera toppen som Jens skriver.
väldigt viktigt att inte ha luftfickor nånstans.
Opelblocken spricker till exempel om man inte evakuerar ångan.
Detta gör man genom att borra fler hål i deckplanet och upp i vattenmanteln i toppen.
Men det går inte i ditt fall, men det går att ventilera toppen som Jens skriver.
väldigt viktigt att inte ha luftfickor nånstans.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ