nu monterade vi tillbaka STS 247 kamaxeln med 108 grader (3.5 grad retardad 11.2bar i komp tryck) som är betydligt snällare i duration, men det ska sägas att valet av nockvinkeln inte var den bästa men den kamaxeln hade jag med alla justerbrikor i påsar till den här toppen. (112 eller 114 hadde blivit bättre då det blivit mindre överlapp duration och lyft = area).
nu lät motorn direkt piggare och finare och med exakt samma 1.2bar laddtryck och det blev direkt nästan 50 hk till och 70nm mer, men då tiden inte fanns att köra så testades det bara några pull med denna kombination (lägger in lite mer siffror sen). tändningen höjdes några grader till då den lät mindre plågad.
fortfarande inga siffror att skryta med då grenrör och avgastryck jobbar emot oss. ca 1.8bar avgastryck vid max rpm. (117sug hk)

fick till lamdan riktigt bra här också ca 185H och 150 luft på F16 rören och 55F8 låg fart och 55 acc punmp.
jag skulle gärna testat en STS 237 kamaxel på denna kombination med 114 nock vinkel den hadde säkert gjort detta till en riktigt trevlig gat sport motor. det testet kommer nog i framtiden på nån B230 motor men nu ville vi testa nått fränare mer i vår stil
