NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av TurboTeamSyd »

NTCRS1 skrev:Tackar!

Nej licens får vänta, tänka göra vägen bakom Flygt kolsvart innan det blir dags o köra utomsocken ;)

Tack, ska kika forumbilder.se.

MaxxECU har enligt många pålästa personer sen absolut bästa hårdvaran, och programmet verkar tydligen enkelt att första. Sen att Maxxtuning inte ligger mer än 10-15 mil härifrån gör ju inte saken sämre heller :)
Okej okej jo jag funderar själv på det till mitt 16v bygge, därför blev jag lite nyfiken :thumbright: För Vrigstad ligger inte långt från Karlskrona heller 8) .

MVH
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Kul bygge :thumbright:
Men du styr väl det du kan genom sprutet?
Tänkte på elfläkt, laddtryckstyrning etc.

Bosch motorsport spole funkar bra. Om du inte ska köra med 4 sep. spolar?
Garage och renovering färdigt år 2...
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Inlägg av Tiiiseen »

Just saying :Du vet väll att det är bara trycket du får upp om du schimsar oljepumpen inte flödet, Det är ju ett högre flöde man vill åt :) så tipset är att köpa en högflödes pump så du slipper rasa apparaten vore synd på en rejäl 8v motor :) lycka till :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

PBM Racing skrev:Ser bra ut. Hrm, jag bor preeeecis vid eran driftingslinga... Varför inte satsa fullt ut och köra lite modified ;)
Hehe ofan, (it wasnt me ;) ) .. Hur menar du med modified?
TurboTeamSyd skrev:Okej okej jo jag funderar själv på det till mitt 16v bygge, därför blev jag lite nyfiken :thumbright: För Vrigstad ligger inte långt från Karlskrona heller 8) .
MVH
Ett par polare har kört MS, kan man med det så går det väl bra, men det är MÅNGA som det krabbar för..
Var inne på Vems, sen Link, men har kollat runt rätt mkt och kommit fram till att det blir MaxxECU iaf, så ba kör på.. maila elr ring dem o prata lite, jag litar på dem iaf :)
Filaren skrev:Kul bygge :thumbright:
Tack, ska bli intressant :)

Jag har faktiskt ingen aning, det går säkert, det beror lite på hur Maxxtuning gör, jag är som sagt glad bara fläkten fungerar när den ska, och att det är möjligt att t ex justera laddet själv utan att behöva ha med sig en dator m.m. :P
Laddtrycksstyrning har jag inte ens tittat på än, känns som om det är lååångt borta.
Har också hört lite om boschen där.. men det är så jävla fränt att ha separat me, så vi får se.. Inget är ju gratis heller, tyvärr :P
Tiiiseen skrev:Just saying :Du vet väll att det är bara trycket du får upp om du schimsar oljepumpen inte flödet, Det är ju ett högre flöde man vill åt :) så tipset är att köpa en högflödes pump så du slipper rasa apparaten vore synd på en rejäl 8v motor :) lycka till :)
Har den bara "jämnt och bra" tryck så borde väl original-flödet räcka? Om inte så portar jag nog upp originalen istället, en tusenlapp är en tusenlapp, har man märkt nu efter ett 100 tal :P
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

Det är den klassen man hamnar i med en hottad gatbil.

Jag tycker du gör rätt i att köpa ett sprut inom "närområdet". Smidigt när man behöver support eller när det ska mappas.
Jag kommer dock göra ett försök med MS eftersom jag har en kompis, som bevisligen har lyckats med det innan, som ska hjälpa mig :)

Edit: Var inne på maxxtuning och drömde mig bort en stund. Sprutet verkar ju väldigt prisvärt! :thumbright:
Senast redigerad av Painlake Racing den ons okt 17, 2012 6:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

Ahhhh.... Det går bra nu :wink:

Jepp jag som ger Jocke en hjälpandehand, ibland behöver juniorena på jobbet det :hihi:

Det kommer bli wastefire, funkar och är stabillt. Coilon är att stöka till det på en såndan här "snäll" motor. Bara man öppnar maxxecu och jobbar lite i program varan så tycker jag att de flesta andra sprut faller bort.
-Jag vill mappa bilen, inte leka datatekniker.

Sen håller jag på med en rättså liknande b230 till mig själv, så jocke har någon att bolla ideer och problem med sedan.
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

det ser fiint ut!! :thumbright: men jag skulle ochså råda dig att ha sprutet att styra fläkten!! och det är bara av egen erfarenhet!! :lol:
Niklas.E
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Sv: Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av TurboTeamSyd »

Göte skrev:
Det kommer bli wastefire, funkar och är stabillt. Coilon är att stöka till det på en såndan här "snäll" motor. Bara man öppnar maxxecu och jobbar lite i program varan så tycker jag att de flesta andra sprut faller bort.
-Jag vill mappa bilen, inte leka datatekniker.
Jag kommer köra coil on plug bara för jag tycker det känns mer stabilt (kanske bara är en inbillning)sen så kör ju jag 16v med och troligtvis kommer jag köra sekventiellt med :thumbright: Men jag har med kollat lite i deras programvara och det känns som det är väldigt lättjobbat jämfört mot tex megatune 8-). Kanske mest beror på att maxxtunings är på svenska :lol:
Jens Abrahamsson
0708323221
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Inlägg av Tiiiseen »

NTCRS1 skrev:
PBM Racing skrev:Ser bra ut. Hrm, jag bor preeeecis vid eran driftingslinga... Varför inte satsa fullt ut och köra lite modified ;)
Hehe ofan, (it wasnt me ;) ) .. Hur menar du med modified?
TurboTeamSyd skrev:Okej okej jo jag funderar själv på det till mitt 16v bygge, därför blev jag lite nyfiken :thumbright: För Vrigstad ligger inte långt från Karlskrona heller 8) .
MVH
Ett par polare har kört MS, kan man med det så går det väl bra, men det är MÅNGA som det krabbar för..
Var inne på Vems, sen Link, men har kollat runt rätt mkt och kommit fram till att det blir MaxxECU iaf, så ba kör på.. maila elr ring dem o prata lite, jag litar på dem iaf :)
Filaren skrev:Kul bygge :thumbright:
Tack, ska bli intressant :)

Jag har faktiskt ingen aning, det går säkert, det beror lite på hur Maxxtuning gör, jag är som sagt glad bara fläkten fungerar när den ska, och att det är möjligt att t ex justera laddet själv utan att behöva ha med sig en dator m.m. :P
Laddtrycksstyrning har jag inte ens tittat på än, känns som om det är lååångt borta.
Har också hört lite om boschen där.. men det är så jävla fränt att ha separat me, så vi får se.. Inget är ju gratis heller, tyvärr :P
Tiiiseen skrev:Just saying :Du vet väll att det är bara trycket du får upp om du schimsar oljepumpen inte flödet, Det är ju ett högre flöde man vill åt :) så tipset är att köpa en högflödes pump så du slipper rasa apparaten vore synd på en rejäl 8v motor :) lycka till :)
Har den bara "jämnt och bra" tryck så borde väl original-flödet räcka? Om inte så portar jag nog upp originalen istället, en tusenlapp är en tusenlapp, har man märkt nu efter ett 100 tal :P
då får du nog porta lite med för kör du bara med schimsat så kommer du ha ett sjuhelvetes oljetryck och det är inte jätte optimalt om du förstår vad jag menar :) Men det är din motor gör som du vill tycker de vore synd att åka och pressa oljan ur den pga för högt tryck :P
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Skimsade ca 1mm, och det blev inte nämnvärt svårare att dra ihop pumpen så det är nog inte flera kilo extra tryck vi pratar om.

Visst, oljepump är ju som sagt smidigast att ha "färdig" när man lyfter i motorn, men jag tror det räcker fint med en originalpump. Märker ju på oljetemp och oljetrycket om nåt inte står rätt till.
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Inlägg av TurboTeamSyd »

Vart är du och sladdar i E-boda? Är ju själv intresserad av drifting och här nere i K-na så får man inte vara i fred en sekund :thumbdown:

MVH
Jens Abrahamsson
0708323221
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Vart är du och sladdar i E-boda? Är ju själv intresserad av drifting och här nere i K-na så får man inte vara i fred en sekund :thumbdown:

MVH
Inga speciella rundor, bara ut o vålda en stund sen hem och byta till bruksbilen och ut o kolla om det kommer några poliser, om inte så är det bara att byta till busen igen ;)

Cirkulerar nästan aldrig snutar här, men om dem får pensionärstips om buskörning brukar dem va här på 10 min..

Vad heter dem, Midnightclub brukar ju ha lite träffar i Ronneby va? Har varit där o kikat ett par gånger, dock aldrig kört. Iofs ingen "drift" men man kan ju burna av sig rejält utan att behöva tänka på poliser iaf..
TurboTeamSyd
Forumsberoende

Sv: Re: "Nej, inte ett 940 turbobygge till"

Inlägg av TurboTeamSyd »

NTCRS1 skrev:

MVH
Inga speciella rundor, bara ut o vålda en stund sen hem och byta till bruksbilen och ut o kolla om det kommer några poliser, om inte så är det bara att byta till busen igen ;)

Cirkulerar nästan aldrig snutar här, men om dem får pensionärstips om buskörning brukar dem va här på 10 min..

Vad heter dem, Midnightclub brukar ju ha lite träffar i Ronneby va? Har varit där o kikat ett par gånger, dock aldrig kört. Iofs ingen "drift" men man kan ju burna av sig rejält utan att behöva tänka på poliser iaf..
Okej okej, jo som vet jag vilka det är om man säger så ;-). Drev den klubben i nästan 3 år innan jag tröttnade och lät facklan gå vidare :P. Men jag håller mig hellre undan från sådana evenemang, vill ju inte skämma ut mig..

Mvh
Jens Abrahamsson
0708323221
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck

Inlägg av NTCRS1 »

Haha ja då förstår jag att du vet vad det är för klubb :) Skämmas, vad åker du för nåt? :)

Fyller på lite info om tråden också, glömde lite smått innan.

Mellan block o topp ligger det en coopering med lösa ringar från PPF, och skiten sitter fast med ett gäng schyssta arp-bultar.

Fick precis hem ett 3" spjäll från 16v insuget.. Första tanken är att kapa loss originalflänsen till mitt insug, porta upp lite och skruva fast i insuget.. 16v spjället får sitta i 16v-flänsen och sen svetsa en 90* böj där imellan, you know what Im saying? Är det någon som har nåt annat bra tips på hur man kan lösa det får HEMSKT gärna komma med förslag :)

Just nu håller jag på att sätta dit DW-pumpen i tanken, lackar lite grejer och måttar på oljeslangar m.m. för att så snart som möjligt kunna lyfta i motor o låda så man får lite mer plats i garaget. Ska bli jävligt kul att få se när den sitter på plats :)

Trevlig helg på er!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

[/quote]Cirkulerar nästan aldrig snutar här, men om dem får pensionärstips om buskörning brukar dem va här på 10 min..[/quote] :thumbright:

Tur man inte nått pensionsålder än då ;)

Är man intresserad av SPORTEN drifting så finns det ett ställe som heter Bivaröd! Finns ganska många träningstillfällen där under säsongen.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar