Sida 2 av 2
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: mån okt 29, 2012 2:30 pm
av Dawe_a
jasså är de det de är, häftigt! Men vad exakt är det ? Och vad är det som får det mekaniska Kugelfishersprutet så positivt ihop med trattar jämt emot vanliga spridare och ett elektriskt sprut som i mitt fall?
jag tror det kommer bli bra, bara man lyckas hålla ner insugstempen. Jag menade inte timeattack utan hillclimb. Där har jag sett en eller ett par bmw M byggda bilar.
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: mån okt 29, 2012 2:36 pm
av Dawe_a
Detta var videon jag ville länka till, med motorn på bilden
http://www.youtube.com/watch?v=qfSawdJ9 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: mån okt 29, 2012 6:52 pm
av Erland Cox
Dawe_a skrev:Jag är inte helt säker på årtal och övergångar men jag vet att m1orna som bmw körde mycket på nurburgring med och andra banor/timeattacks såg motorn ut såhär på.
M88 277whp/6500 RPM, 239 nm/ 5500 RPM
http://www.youtube.com/watch?v=Z0ej85q1 ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Vet du vilket år det var? M5:an kom nog efter det.
Tror du mig inte så gör åtminstone dig själv en tjänst och testa.
Byter man ut plenumet på en modern sportcykel mot öppna KN filter
tappar man 25 hästar vid 6000 varv och även över resten av registret.
Tänk efter själv i detta logiska resonemang: Om det hade varit så lätt att få mer effekt.
varför gjorde sig BMW besväret att gjuta ett så komplicerat plenum?
Erland
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: tis okt 30, 2012 3:25 pm
av Dawe_a
jo men även på m88 finns där ju plenum som dom valde att ta bort. Jag får helt enkelt se, jag tror på att ju mer/lättare den har att suga luft ju bättre går den.
Det är ju en enda stor luftpump. Botten kan jag förstå att jag förlorar till viss del men vinner tillbaka det på toppen sedan. Anledningen till att bmw gjöt ett fint plenum tror jag är att de va tvungna att ha ett, dels för den slutna vevhusventen undertill, placering av LMM och för att dämpa ljudnivån. Inte för att det gav mer effekt.
Du har säkert rätt men jag ska prova , sen får vi se

Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: tis okt 30, 2012 3:45 pm
av Kadett4wd
Ja för tusan prova..
Har du loggat låga tempraturer så ska det inte vara nå större bekymmer.
Bara eventuell RAM effekt som blir lägre på nåt speciellt område, men du kanske gör vinster på andra.
Posta resultatet om du testar

Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: ons okt 31, 2012 9:35 pm
av Erland Cox
Och för att veta något om resultatet måste du prova båda.
.
Erland
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: ons okt 31, 2012 10:40 pm
av Dawe_a
ja givetvis ska jag testa båda, tar med mig plenumet till bänken =)
på fredag blir det gatmappning och lite film

Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: tor nov 01, 2012 6:12 pm
av Dawe_a
fick lite facelift till M5an idag. hella black =)

Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: mån nov 05, 2012 9:35 pm
av Henrik Braun
Nu har nya ägaren av min 242med s38b36 bromsat motorn igen. Inget plenum, Omslipade kamaxlar och grövre grenör. 411 HP! Så helt fel kan det inte
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: tis nov 06, 2012 3:05 am
av Erland Cox
Kör han med huven öppen också?
Erland
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: tis nov 06, 2012 4:24 am
av Henrik Braun
Skulle tro att det blir tvärdrag så det räcker där under

Bilen går som fan!
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: ons nov 07, 2012 2:53 am
av Erland Cox
När jag bromsade min 142:a så hade jag tänkt att kolla skillnaden mellan huven öppen och huven stängd men så pajade kopplingen.
Luftfiltret tog 10 hästar bara det. Att få minst 50 grader varm luft från kylaren istället för 20grader med huven öppen gör en hel del.
Allmänna gaslagen lite förenklad p X V = T. P i bar, T i Kelvin, Celsius + 273 grader och V volym.
Med samma p är volymen direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin så för 20 och 50 grader 293 / 323 = 0.907.
Så med 50 grader under huven minskar effekten med 9%. Inte så bra kanske?
När jag har lagat min gamla Volvo så ska jag testa i verkligheten.
Erland
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: ons nov 07, 2012 5:41 am
av Kadett4wd
I BMW´n är det väl ett hål i fronten bredvid kylaren där luft blåser in?(där std luftfilter går ut)
Sen är det kallare på insugssidan i ett motorrum på en crossflow, synnerhet då på en BMW som har motorn omkull lutad hårt så grenröret nästan är under bilen.
Allt detta hjälper juh till att hålla ned tempen, För många år sedan i en bil jag hade en vass sugmotor i så loggade jag alltid samma temp i insuget som yttertempen, utom när jag stod still.
Likadant i sista turbomaskin jag hade, alltid lika som yttertemp då jag åkte, det var kökörning som var problemet ,och då behövs inte mycket mos *S*
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: ons nov 07, 2012 10:41 pm
av Erland Cox
Hur gick det till? Hade du kylaren i skuffen eller en vägg i motorrummet så kylluften inte kom till.
Var och hämtade mina bromspapper hos FT tuning idag och han sa att 9% sämre med stängd huv blev det direkt och sen sämre för vart pull.
Erland
Re: Dawes E34 m5 3.8 sugis
Postat: tis jan 29, 2013 5:18 pm
av Dawe_a
har fixat sjukt bra avskärmning och fiskluftstblås rakt längs med trattarna. Detta kommer bli hur bra som helst, bara bänkning kvar nu.
Mvh
David