Sida 2 av 2

Re: Låååånga service intervaller ?

Postat: mån okt 22, 2012 2:52 pm
av ogge
dieslar är inte lika känsliga för slagg som en bensin motor... har rivit flertalet på jobbet som man läger i tvättmaskinen så ser delarna ut som nya fortfarande..

det som brukar ta död på motorerna är fel nivå eller andra fel.
sällan oljekvaliten som gör att dom skär

Re: Låååånga service intervaller ?

Postat: sön nov 04, 2012 1:32 pm
av j björk
Som ogge säger så verkar det inte bli kox och smutsuppbyggnad i dieslar som på bensinare.
Kan ju verka konstigt med tanke på hur svart oljan blir relativt fort.

Dock för sådär 10 år sedan förekom inte turboras och nergångna kammar på dieslarna.
Nu är det inget ovanligt.
Om det är serviceintervallerna, oljan, eller något annat som gör det vet jag inte.

Sedan vad det gäller kox så verkar det vara mycket som spelar in.
Vissa motorer verkar vara mycket känsligare än andra.
Ofta servar inte folk när man ska, det är ju svårt att se efteråt om bilen servats vid 2800mil, fast det var dags vid 2300mil.
Man vet ju bara att det max kan vara 3000mil.

Själv tror jag aldrig jag kört mer än 1000mil mellan servisarna, men 1500 kan nog vara ok vid gynnsamma förhållanden.

Re: Låååånga service intervaller ?

Postat: tor nov 08, 2012 5:41 pm
av caterpillar
ved å kjøre på laaaange serviceintervaller ( typ audi/vw) motorene ser ut som ett gjenglemt asfaltverk..... en ser inte forsjell på kamaxel å ventilfjærer....