Nytt år och ny energi, tänkte ta tag i bilen nu igen så jag har handlat en cooperring/gradskiva till veven och ett kolvstopp så ska fixa nollan en gång för alla.
Tänkte jag skulle skriva ut lite mer som inte sagts tidigare, förmodligen av ganska stor innebörd men jag var så inne på massa annat just då.
Börjar om från hela början och förklarar i detalj
Packning nr1:
Uppstart med mapparen på plats, vi får igång maskinen och den går rent och fint, åker ut en sväng och grundmappar utan laddtryck allt funkar frid och fröjd, tempen är kanon och inga problem. Vi fick lite bakläxa på att fixa en ny nollmarkering så vi kunde strobba den riktigt men han ställde tändningen där han trodde det var bra(han påstår att han hörde på gången på maskinen att den stog ungefär rätt). Det var ju somsagt bara inkörning utan laddtryck ( kolla bromsar osv då allt var nytt). Mapparen åkte hem och vi fixade lite bromsar och skulle ut o provköra igen, körde 2km sen sa följebilen att det läcker nått från bilen då han fick köra med vindrutetorkare på när han låg bakom.
Stannade och hörde nått som pös och då stog det en stråle med glykol ut mellan topp och block, hopp topplockspackningen då.
Packning nr 2:
Var i stort sett samma sak vi bytte packning utan att tänka mer på det, vi trodde det blev för högt tryck i vattensystemet pga mitt nya griffinkyl och att kylarlocket gav för högt tryck så det gav vika på det viset. Körde nån mil tills den gick igen. samma ställe och symptom.
Packning nr 3:
Lämnade iväg toppen på riktplaning igen och fixade en nolla på veven med indikatorklockan genom tändstiftshålet och slängde i dom hårda wg fjädrarna samt ringde dit mapparen igen.
Vi strobbade motorn med nya markeringen och tändningen stog 3-4grader fel (hans höftning stämde hyffsat) vi nollade tändningen och gav oss ut för att köra på lite överladd 1.8bar denna gången. Torrt i backen och en kanondag för att mappa lite effekt, vi körde 10-15pulls på 4ans växel och den gick riktigt fint, sen började vi labba lite tändning men det hände inte särskilt mycket, vart knappt någon skillnad vi började närma oss kvällen och bilen gick rent och fint, 3an fanns inget fäste på, så vi skulle för skojskull testa en brännar start på 2an och då hände det nått när den slog i varvstoppet så lät det som att den baktände och då började den gå på 3burkar och ryka vitt.. Aja tbax till garaget och rev toppen direkt med mapparen på plats då han också var nyfiken..
Vi möttes av detta:
Vi körde stålskalan på blocket som var deckat för bara några veckor sedan och konstaterade att det hade slått sig, även toppen var lite skev.
Aja nya tag, rev isär motorn och letade fram en ny topp då den förra var rätt mycket planad då den hade gått i kok av nån tidigare ägare.
Lämnade både topp och block på riktplaning igen samt inslipning av ventiler osv då dom hade läckt ganska bra. Fick ett tips av motorgubben att det aldrig skulle hålla med någon orginalpackning med den effekten jag ville upp på, han rekommenderade en skärkantspackning så jag köpte en skärkantspackning och drog ihop motorn.
Packning nr 4: (skärkant och nyplanat block/topp och inga läckande ventiler)
Då motorn hade gått så gött precis innan förra raset så var det väl bara ut och köra nu med starkare packning osv trodde vi sagt och gjort smakade lite på den men nu hade den börjat hacka lite smått vid låga varv men slutade när laddtrycket kom, provade en fullgasrepa med polaren, den låg bra på lambdan men inte alls samma skjuts som det var förra gången vi körde och nu baksköt den på varven runt 4-5000rpm med laddtryck och började gå på 3burkar i 15sek sen hoppade den igång på alla 4 igen. Ringde mapparen som kom och kollade, då hade den börjat magra ut lite på mellanregistret så han gav på mer soppa och det funkade bättre inga bakskjut samt lambda såg bra ut, han åkte igen och skulle ut och dra med polaren då började den bakskjuta igen och gå på 3 burkar.
Nu i efterhand har man ju fattat att den måste spikat, samt läckt in vatten som släckt ett tändstift ? som sedan hoppat igång igen förmodligen.
Skärkanten gav upp tillslut också och pissade ut vatten på samma ställen som alla andra gånger. Bilen har aldrig gått så bra som den gjorde vid första mapptillfället på laddtryck (packning nr 3) blev bara sämre ju mer man körde. så jag antar att det är tändningen då som har ställt till det, då vi labbade med den men inte märkte så mkt skillnad. Så lät vi den nog stå kvar på nått labbläge. Obs! Bilen har aldrig kokat om man kollat på mätarna samt blandar inte vattnet med oljan heller. förutom den gången packning nr 3 när vi sköt packningen redigt.
Men mapparen har aldrig sagt att den spikar eller erkännt heller, han var t.om med och rev bilen för han ville kolla på packningen.
Vad tror ni ? kolla nollan igen med gradskiva och kolvstopp, slänga på cooperring packningen och hitta en ny mappare och börja om från noll i mappen ?
Tack på förhand och god fortsättning!
Mvh Marcus