Sida 2 av 2

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: tor okt 25, 2012 9:38 am
av Toffe
hur så med indikator klocka genom hållet? de kan fela hur mycket som helst om ni märkt tdc som när "klockan" stannar, har du en gradskiva på axeln så ser du vad ja menar!

Att turbon är liten går väl å mappa bort. har aldrig blåst en toppackning på en räser motor.. ja tror inte TDC stämmer och att de spikar, de ger cylindertryck det :hey:

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: fre okt 26, 2012 3:44 pm
av smidy
njäe Toffe, går nog på detta sätt. ner med klockan genom tändstift-hålet vrid motorn medurs tills du får utslag (t.ex ett varv och stanna på noll) och markera på remhjul fortsätt vrida motorn medurs tills klockan går bakvägen och stannar, vrid nu motorn moturs tills klockan gått ett varv och stanna på noll, markera på remhjul. EXAKT mitt mellan dessa båda märken är ÖD så visst går det att göra med klocka genom t-hål, vet dock inte hur trådskaparen gjort. ännu enklare är det med ett förlängt tändstift (så att det blir förlångt) skruva i vrid motorn till det tar stopp, markera, vrid åt andra hållet tills det tar stopp, markera, samma igen mitt mellan markeringarna är ÖD, såklart inte lika fancy som med en indikatorklocka men nästan exaktare, då avläsningsbiten och eventuella spel i lager är uteslutna.

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: lör okt 27, 2012 6:37 pm
av Dango
smidy skrev:njäe Toffe, går nog på detta sätt. ner med klockan genom tändstift-hålet vrid motorn medurs tills du får utslag (t.ex ett varv och stanna på noll) och markera på remhjul fortsätt vrida motorn medurs tills klockan går bakvägen och stannar, vrid nu motorn moturs tills klockan gått ett varv och stanna på noll, markera på remhjul. EXAKT mitt mellan dessa båda märken är ÖD så visst går det att göra med klocka genom t-hål, vet dock inte hur trådskaparen gjort. ännu enklare är det med ett förlängt tändstift (så att det blir förlångt) skruva i vrid motorn till det tar stopp, markera, vrid åt andra hållet tills det tar stopp, markera, samma igen mitt mellan markeringarna är ÖD, såklart inte lika fancy som med en indikatorklocka men nästan exaktare, då avläsningsbiten och eventuella spel i lager är uteslutna.
Hej!
Japp vi byggde en jigg som vi skruvade i ventilkåpan så att klockan inte kunde röra sig så den visa fel, vred som du säger motorn tills vi hade utslag och nollade mätaren. Fortsatte vrida tills vi hade när den planade ut och gå neråt igen, backade då 15 och satte markering, sen vred vi fram till 0 och sen 15 på nervägen igen satte markeringen och måttade fram mittemellan dessa, där satte vi våran nolla. Vi dubbelkollade om inte trippelkollade och det verkade stämma grymt bra. Har bekanta som tagit fram nolla med indikatorklocka innan och det verkar funka för dom ?

Alltså en 15 före och en 15 efter och måttade mellan dessa och satte ut nollan.

Jag har hur som helst tagit ett kompprov och konstaterat vatten i 4e cylindern även högre komp i den då pga vattnet.
Skickar som vanligt med en bild:
Bild

Nu till det intressanta då.. Vad bör jag göra för att få bukt med mitt problem ? mäta upp toppen igen och cooperring packning, samt en ny mapp ? eller ska jag fräsa ut spår i blocket och slå i ringar ?

Fanns ju en baktanke med att köra org packning, och det va att spikade det så skulle jag inte skotta motorn utan istället skjuta packningen. Jag har ju somsagt provat med elrings svindyra skärkantspackning och det är väl som cooperring skärkant ? funkade ju inte bättre med den så en koll på mappen hade nog inte skadat då.

Ps!
Det är ju Lördag och det ska ju bjudas på lite att kolla på till drycken så jag ger er en extrabild: (jag ska fixa en hållare till expansionstanken :P)
Bild

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: sön okt 28, 2012 12:06 am
av Tommy Luhr
Liten turbo och mycket avgastryck kanske? bör räcka till ca 500hk.
Sänk tändningen och skala upp den i 500rpm intervaller istället (tycker jag).

Sen kan ni kolla på en sak om ni åker med std givare bak på motorn. VR givare alltså.
Är denna rätt kopplad, jag har skjutit en hel fabrik med kolvar i en Bmw pga detta.
Skam den som ger sig :)

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: sön okt 28, 2012 8:05 am
av Kadett4wd
I med tuffare packning.
Om motorn inte spikar eller lever om samt lämnar god effekt, ja då behövs den inte mappas om.
du har helt enkelt passerat gränsen för vad packnngen tål, mao uppgradera! :)

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: sön okt 28, 2012 10:33 pm
av Robert Markström
uppskattad effekt just nu? Själv åker jag med ~425hjulpollar & 565Wnm just nu. gjort det i 800 mil i sommar inte rört
en skruv.

Kör med Std Goetze packning samt några No-Name Std Bultar :thumbright: INGEN ORING!



Kadett : Har för mig det stod något om o.3bars ladd å trasig packning tidigare i tråden,
tycker inte hans packning borde nått gränsen då?


Mappa om den med knackutrustning!

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: fre jan 04, 2013 1:17 am
av Dango
Nytt år och ny energi, tänkte ta tag i bilen nu igen så jag har handlat en cooperring/gradskiva till veven och ett kolvstopp så ska fixa nollan en gång för alla.

Tänkte jag skulle skriva ut lite mer som inte sagts tidigare, förmodligen av ganska stor innebörd men jag var så inne på massa annat just då.

Börjar om från hela början och förklarar i detalj Packning nr1:
Uppstart med mapparen på plats, vi får igång maskinen och den går rent och fint, åker ut en sväng och grundmappar utan laddtryck allt funkar frid och fröjd, tempen är kanon och inga problem. Vi fick lite bakläxa på att fixa en ny nollmarkering så vi kunde strobba den riktigt men han ställde tändningen där han trodde det var bra(han påstår att han hörde på gången på maskinen att den stog ungefär rätt). Det var ju somsagt bara inkörning utan laddtryck ( kolla bromsar osv då allt var nytt). Mapparen åkte hem och vi fixade lite bromsar och skulle ut o provköra igen, körde 2km sen sa följebilen att det läcker nått från bilen då han fick köra med vindrutetorkare på när han låg bakom.

Stannade och hörde nått som pös och då stog det en stråle med glykol ut mellan topp och block, hopp topplockspackningen då.

Packning nr 2:
Var i stort sett samma sak vi bytte packning utan att tänka mer på det, vi trodde det blev för högt tryck i vattensystemet pga mitt nya griffinkyl och att kylarlocket gav för högt tryck så det gav vika på det viset. Körde nån mil tills den gick igen. samma ställe och symptom.

Packning nr 3:
Lämnade iväg toppen på riktplaning igen och fixade en nolla på veven med indikatorklockan genom tändstiftshålet och slängde i dom hårda wg fjädrarna samt ringde dit mapparen igen.
Vi strobbade motorn med nya markeringen och tändningen stog 3-4grader fel (hans höftning stämde hyffsat) vi nollade tändningen och gav oss ut för att köra på lite överladd 1.8bar denna gången. Torrt i backen och en kanondag för att mappa lite effekt, vi körde 10-15pulls på 4ans växel och den gick riktigt fint, sen började vi labba lite tändning men det hände inte särskilt mycket, vart knappt någon skillnad vi började närma oss kvällen och bilen gick rent och fint, 3an fanns inget fäste på, så vi skulle för skojskull testa en brännar start på 2an och då hände det nått när den slog i varvstoppet så lät det som att den baktände och då började den gå på 3burkar och ryka vitt.. Aja tbax till garaget och rev toppen direkt med mapparen på plats då han också var nyfiken..

Vi möttes av detta:
Bild

Bild

Vi körde stålskalan på blocket som var deckat för bara några veckor sedan och konstaterade att det hade slått sig, även toppen var lite skev.

Aja nya tag, rev isär motorn och letade fram en ny topp då den förra var rätt mycket planad då den hade gått i kok av nån tidigare ägare.

Lämnade både topp och block på riktplaning igen samt inslipning av ventiler osv då dom hade läckt ganska bra. Fick ett tips av motorgubben att det aldrig skulle hålla med någon orginalpackning med den effekten jag ville upp på, han rekommenderade en skärkantspackning så jag köpte en skärkantspackning och drog ihop motorn.

Packning nr 4: (skärkant och nyplanat block/topp och inga läckande ventiler)
Då motorn hade gått så gött precis innan förra raset så var det väl bara ut och köra nu med starkare packning osv trodde vi sagt och gjort smakade lite på den men nu hade den börjat hacka lite smått vid låga varv men slutade när laddtrycket kom, provade en fullgasrepa med polaren, den låg bra på lambdan men inte alls samma skjuts som det var förra gången vi körde och nu baksköt den på varven runt 4-5000rpm med laddtryck och började gå på 3burkar i 15sek sen hoppade den igång på alla 4 igen. Ringde mapparen som kom och kollade, då hade den börjat magra ut lite på mellanregistret så han gav på mer soppa och det funkade bättre inga bakskjut samt lambda såg bra ut, han åkte igen och skulle ut och dra med polaren då började den bakskjuta igen och gå på 3 burkar.

Nu i efterhand har man ju fattat att den måste spikat, samt läckt in vatten som släckt ett tändstift ? som sedan hoppat igång igen förmodligen.

Skärkanten gav upp tillslut också och pissade ut vatten på samma ställen som alla andra gånger. Bilen har aldrig gått så bra som den gjorde vid första mapptillfället på laddtryck (packning nr 3) blev bara sämre ju mer man körde. så jag antar att det är tändningen då som har ställt till det, då vi labbade med den men inte märkte så mkt skillnad. Så lät vi den nog stå kvar på nått labbläge. Obs! Bilen har aldrig kokat om man kollat på mätarna samt blandar inte vattnet med oljan heller. förutom den gången packning nr 3 när vi sköt packningen redigt.

Men mapparen har aldrig sagt att den spikar eller erkännt heller, han var t.om med och rev bilen för han ville kolla på packningen.

Vad tror ni ? kolla nollan igen med gradskiva och kolvstopp, slänga på cooperring packningen och hitta en ny mappare och börja om från noll i mappen ?

Tack på förhand och god fortsättning!

Mvh Marcus

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: fre jan 04, 2013 4:28 am
av mstahl
Hej Marcus
jag tror problemet ligger i dina spridare jag körde själv på såna du har funkade bra på våren när lufttempen va låg men när högsommaren kom så hände det konstiga saker en cyl kunde slockna helt plötsligt trodde först det va tändningen som va fel men märkte även att när man stod still på tomgång länge börja det spöka med lambda värdena dom blev hel konstiga när det blev riktigt varmt under huven tyckte det va konstigt så fort solen gick ner och det vart svalare ute så funkade dom igen riktiga vinterspridare .jag hade väll tur som bara mappa grundtryck så jag han inte han blåsa nån packning men jag byte till andra spridare och problemen försvan

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: fre jan 04, 2013 7:29 pm
av Dango
mstahl skrev:Hej Marcus
jag tror problemet ligger i dina spridare jag körde själv på såna du har funkade bra på våren när lufttempen va låg men när högsommaren kom så hände det konstiga saker en cyl kunde slockna helt plötsligt trodde först det va tändningen som va fel men märkte även att när man stod still på tomgång länge börja det spöka med lambda värdena dom blev hel konstiga när det blev riktigt varmt under huven tyckte det va konstigt så fort solen gick ner och det vart svalare ute så funkade dom igen riktiga vinterspridare .jag hade väll tur som bara mappa grundtryck så jag han inte han blåsa nån packning men jag byte till andra spridare och problemen försvan
Tjenare!
Ja nu när jag tänker efter så skulle det mycket väl kunna vara en spridare som lägger av, alltid samma cylinder som packningen går på och den slocknar som du beskriver på 1 cylinder när man trycker på för att sen hoppa igång efter några sekunder igen då man kör lugnt, den började gå magrare på lambdan också men det kunde vara normalt efter "inkörning" av motorn sa mapparen, samt att vi tänkte att lambdan inte va nollad med mätaren då vi haft av batteripolen typ 1200ggr.
Vi fick faktiskt tips av mapparen att kolla upp dom spridarna då det vart problem med sånna innan, och det gjorde vi men aldrig när dom var varma.

Vi körde spridarna i petflaskor och då flöda dom lika men det va med kall motor, samt kollade så inte btr:en hängde sig då en polare hade haft problem med det. Vi höjde även upp motorhuven i bakkant för att evakuera eventuell värme i motorrummet.

Sen släppte vi dock det och gick vidare då allt tycktes stämma.. Men nu släppte det somsagt att vi bytte t.om topp för vi trodde det va spricka i min gamla men packningen gick på samma ställe igen. Vi har dock aldrig bytt plats på spridarna så du kan helt klart ha hittat problemet!

Rekommendation på andra spridare i 1700cc klassen för e85 ? bosch gamla 1680cc modell är den bättre ? skall väl vara krånglig på låglast ?

Mvh Marcus

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: lör jan 05, 2013 2:46 am
av mstahl
kolla även upp det som tommy skrev om vr givaren har själv hört att dom kan dumma sig och avancera tändningen ca 5grader på varv om givarn e felkopplat
givarn e numrerad
1. jord
2.signal
3.skärm
jag inhandlade ppf`s 1200cc bosch motorsport spridare och dom har funkat klockers men dom kanske e lite för små för dig.
finns bosch 2200cc som också ska va bra tänkte köpa såna till nästa maskin

http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 356f8fa8ca

http://www.bjprace.com/webshop/index.ph ... ry&path=59

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: sön jan 06, 2013 12:53 am
av Dango
mstahl skrev:kolla även upp det som tommy skrev om vr givaren har själv hört att dom kan dumma sig och avancera tändningen ca 5grader på varv om givarn e felkopplat
givarn e numrerad
1. jord
2.signal
3.skärm
Nån som kan bekräfta dessa ? gäller en standard volvo 3 stifts vrgivare. Hittade en annan tråd här men det stog i en annan ordning i den tråden.

Stämmer det så har vi iaf ett till fel där. då är jorden och signalen felvänd i min härva :doh:

Tack på förhand

Mvh Marcus

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: mån jan 07, 2013 4:32 am
av Dango
Har försökt forska fram själv vilket stift som är vilket på vr-givaren med hjälp av div elscheman, och får det till samma som mstahl skrev ut här nämligen:
1. jord
2.signal
3.skärm

Jag har följt kablarna i nira härvan och kommit fram till vad som egentligen är självklart men bara för att vara 100%
Vit kabel in på stift 12 = Signal
Brun kabel in på stift 13 = Jord

Enligt denna: Bild

På min bil är det däremot kopplat såhär:
1. Vit (signal)
2. Brun (Jord)
3. Skärm

Bild


Jag ska då alltså byta plats på Vit och Brun. Och sen leva lyckligt igen ?
Kan det ha varit detta skitfel som ställt till med mina bekymmer ?

Mvh Marcus

Re: b230fk med 16v topp, äter topplockpackningar

Postat: mån jan 07, 2013 6:20 am
av mattias
Spridarna du har är verkligen inget att rekommendera, men du kan även ha problem med förtändningen förstås. Den polaritet som är rätt för ett system behöver inte vara det för ett annat och stroblampan ljuger sällan. De flesta system klarar att låsa tändningen, gör det (t.ex 20 grader) och stroba tändningen. Det ska se ut som ett stillbilds-foto på svängdämparen när allt stämmer när du varvar upp den hela registret. Driver tändningen iväg eller att det fladdrar på olika sätt = gör om, gör bättre.