Flöden, vad är rimligt för en viss area.

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Flöden, vad är rimligt för en viss area.

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev: Jag har en avgjutning av en MBE Pro Stock topp som ska flöda 618 CFM och jag hoppas att alla kan vara överens om att
oavsett vad man gör med en Volvo, Opel, Ford eller annan 2 ventils topp så lär den inte flöda mer per areaenhet än denna toppen.
MBE toppen har en area på 3520 kvadrat mm i kanalen, det är 5.458 kvadrattum.
Erland
Jag håller med om du lägger till "som har minsta stället i sätet". För det finns 2V toppar som har minsta stället högre upp men som flödar mera än en Pro Stock topp/minsta area, men toppen ger knappast mera effekt/area för det.

En 16V eller 20V 4cyl. kan man få mot 155cfm/sq.in vilket är 372FPS. En sån har mycket bättre pressure recovery efter minsta stället än en Pro Stock topp. Men som vi många gånger konstaterat ger dom inte mera effekt efter 300fps eller 125cfm/sq.in.

/Andre'
power
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bjarne Cox »

Jens Gustavsson skrev:en fråga bara. ska man kalibrera bänkarna med olika P/S toppar nuförtiden? va det inte bra med plattorna?

på min första gamla bänk så kalibrerade jag dagligen flödet med en" typ halsring" som inte hade nån hörbar turbulens. det kanske är bättre och ger mer lika i olika bänkar??

mvh jens
Anledningen till att P/S-toppar kommit upp är för att dom är dom bästa 2-ventilstopparna i världen. MBE ger garanti på att dom flödar det dom ska och vi litar även på det. Till största del beror det dock på att jämförelser mellan vanliga toppar och top-of-the-line P/S-toppar är intressanta att göra eftersom vi själva strävar efter att komma till den nivån. Dom är på så sätt även lämpliga till att visa osannolikheten i vissa påståenden som gjorts om andra toppar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Andre', jag håller med om att det inte är optimalt med minsta arean i sätet men ventilen är så stor
och så centralt placerad i cylindern att pressure recoveryn blir oöverträffad.
Det är dom enda topparna som jag har flödat som flödar bättre in än ut även med insug monterat.
Normalt brukar ju utflöde ge bättre flöde per area än flöde eftersom tryckåtervinningen i ett rör
som är lite större än ventilen blir bättre än tryckåtervinningen i cylindern.

Jens, till skillnad från dig har jag kalibrerat min bänk med just de plattorna jag köpte på forumet.
Jag har mätt den exakta storleken på dom och använt 89 CFM / kvadrattum.

Att jag tog upp P/S toppar är just för att de är de optimala 2 ventilstopparna när det gäller effektuttag.
Det går att få upp gashastigheten i dom om man vill men effekten blir då lägre.
Att göra toppar med hög gashastighet och låg effekt känns inte intressant.

Erland
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej när du kört p/s toppar klarar du det fult ut vid 28 tum/vatten eller får du räkna om ? har monterat in en 11kw förra häljen då jag ska testa ett par svensk/finsk byggda p/s toppar med nåra år på nacken .bromsa senast 1110hk tror att dom har som mäst bromsat 1160 hk i jari konolas bänk jag utgår från att den visar rätt sifror då bromsningarna är jorda av honom.han är den enda jag vet som kalibrerar sin barometer 1 gång/år.lite nyfiken o se vad dom flödar och om 11kw räcker till det eller om man moste koppla in 5,5kw aren med.motorn är 502 cui med Brodixtoppar och förstor diameter på rören ut från topparna tror den byggdes 93 och är en av dom han skälv tävlade. med .hur mycket flöde har du i ford topparna?
Mera flöde är aldrig fel
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kul att du skriver här, jag hade faktiskt tänkt PM:a dig.
jag har en lutande skala som är 1000mm och som lutar 300 mm.
Strypfläns beräknad flödeskonstant brukar hamna runt 11,5 så roten ur 1000 X 11,5 = 364 CFM.
Ska jag flöda mer så får jag ändra lutningen på skalan eller sänka tryckskillnaden.
Likaså har jag bara 20" linjaler till plenumet så 40" är högsta undertrycket jag kan testa på.
Jag har gjort ett test från 3" vattenpelare upp till 30" och det var ingen skillnad i flöde
förutom att det är omöjligt att avläsa rätt på låga lyft med så liten tryckskillnad.
Inte förrän man får så stor tryckskillnad att man måste räkna med kompressibelt flöde ska det skilja.
Kommer inte ihåg hur högt upp det var men över 50" tror jag att det börjar skilja
och man måste använda kompressibla beräkningar istället.
Jag har pumpar på totalt 8,8 KW som jag styr med en frekvensomvandlare.
tack vare det kan jag köra upp till 75 Hz och då ger pumparna ungefär dubbla suget som vid 50Hz.
Så förutom att min skala är för låg så kan jag dra en PS topp med de pumpar jag har vid 28".
Nån gång när jag kört extremt små toppar har jag ändrat lutningen och det kan jag göra uppåt också.
För att nå 618 CFM måste jag upp till 866mm vattenpelare om jag räknar rätt så det blir en rejält brant lutning.
Jag ska nån gång bygga en ny bänk, jag har en 17KW:s pump till det och till den får jag lösa det problemet.

Erland
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej jag lekte lite med trattar i häljen först så körde jag en platta motsvarande erlands som han har på sin flödesbänks sida skilnaden är att jag har 4 mm i stället för 3mm fick då ca313 cfm höll sen en fyllradie tratt över hålet som är 53,8 mm i plattan måten på tratt en 48 mm raksträcka ca40 mm sen konar den utt till ca 55 mm på en sträcka av 70 mm sen en fullradie på det så tratten var ca115 mm lång flödet öka då till 442 cfm med 5,8 mm mindre hål en i plattan öka myckt mer en jag trode det skulle göra tog då en kort trat 45 mm idiameter vid förgasar anslutningen konar upp brant till samma mått som den långa den var 45 mm totalt vilket är på tok för branta vinklar merkte jag då den bara flödade 347 cfm jag höll även på med lite förgasare till saab strombergs enkelförgasare o körde dom mot fasta tryck på 1000,2000,3000,4000,5000, pa vilken skilnad det var på hur mycket kolven flyttar sig melan olika förgasare på dom lägre trycken vid 5000 pa så skilde det inte alls så mycket somm vid domm lägre trycken gummina på kolvarna kändes likvärdiga ska testa med samma gummi på olika kolvar o se hur det blir men tror det blir som nu hitta ett nr i kolven som variera mellan 4-23 så jag undrar om någon vet om det har med hur lätt kolvarna åker upp då vi brukar montera dom parvis på saabarna så är det rätt så vesentligt att dom lyfter lika men ska testa o se i häljen som kommer hitta några kolvar med samma nr i alla fall det är ju licka vigtigt på su att dom lirar lika ha det kenny
Mera flöde är aldrig fel
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Flödet på plattan verkar stämma eftersom den är 3.52 kvadrattum som ska flöda exakt 313 CFM.
Underligt att flödet skiljer så mycket mellan våra bänkar på topparna?
En rejält portad 531 med 46mm ventil flödar 225 CFM vid 16mm och är den exceptionell kanske 230 CFM.
Det är med 41,4mm under ventilen, 40mm minsta area till en kam som lyfter strax över 14mm på ventilen.
Det är 115 CFM per kvadrattum kanalareaflöde och 87,3 CFM per kvadrattum ventiltallriksarea.
Det stämmer rätt bra mot tabellen från Speedtalk nedan. Volvo är ju inte ens wdge toppar utan
badkarsförbränningsrum som inte ens finns med. Opel CIH däremot är en wedge topp.

Flöde per kvadrattum tallriksarea:

Wedge
0.500" lift = 80 cfm/SQin
0.800" lift = 90 cfm/SQin

Really good Wedge head
0.500" lift = 80-85 cfm/SQin
0.800" lift = 100-102 cfm/SQin

Average Canted
0.500" lift = 85-87 cfm/SQin
0.800" lift = 101-105 cfm/SQin

Low profile chamber 12 degree or less
valve angle excellent head. ( Pro Stock )
0.500" lift = 85-87 cfm/SQin
0.800" lift = 110-114 cfm/SQin
SB2.2
0.500" lift = 96 cfm/SQin
0.800" lift = 113 cfm/SQin

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Från Speedtalk har jag fått en beräkningsformel för hur mycket en topp maximalt kan flöda.
Det kallas cascading restrictions.
Det innebär att man sätter restriktioner efter varandra tex. minsta arean och mantelytan på ventilen.
Man kan sätta två eller flera restriktioner efter varandra enligt följande formel:
Aeq=1/sqrt(1/(A1^2)+1/(A2^2)+1/(A3^2)+1/(A4^2))
Areorna i tum för att stämma till CFM och sen gångar man med 146.
(146CFM per kvadrattum).

På en Volvo topp med 48mm:s ventil, 43mm under ventilen och 15,6mm lyft
med avdrag för ventilskaftets area så är möjligt flöde 272 CFM.
Stämmer rätt bra för på en test topp har jag fått ut 273 CFM.

På 4 ventils och riktigt bra 2 ventilstoppar typ Pro Stock stämmer det inte riktigt.
Vid 1" i lyft skulle flödet med 64,8mm:s ventil bli 558 CFM men det verkliga flödet ligger runt 625 CFM, 12% högre.

Det krävs lite arbete att få till formeln för extremt strömlijeformade passager.
Lägger man till en 46mm:s halsring så får man bara 220 CFM på 272 CFM:s toppen
Med lite jobb ska det gå att få till riktigt bra beräkningar.
jag mäste bara fundera vidare lite.

Erland
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Minsta area är minsta men toppen tryckåtervinner bättre än beräkningen.
Tar man ventildiametern som minsta arean så stämmer det.
Fast flödet fortsätter öka med stigande lyft så det krävs nog mer jobb för att få det att stämma.

Erland
sylta nr1
För mycket laddtryck

Inlägg av sylta nr1 »

Kenny Ringheim skrev:hej när du kört p/s toppar klarar du det fult ut vid 28 tum/vatten eller får du räkna om ? har monterat in en 11kw förra häljen då jag ska testa ett par svensk/finsk byggda p/s toppar med nåra år på nacken .bromsa senast 1110hk tror att dom har som mäst bromsat 1160 hk i jari konolas bänk jag utgår från att den visar rätt sifror då bromsningarna är jorda av honom.han är den enda jag vet som kalibrerar sin barometer 1 gång/år.lite nyfiken o se vad dom flödar och om 11kw räcker till det eller om man moste koppla in 5,5kw aren med.motorn är 502 cui med Brodixtoppar och förstor diameter på rören ut från topparna tror den byggdes 93 och är en av dom han skälv tävlade. med .hur mycket flöde har du i ford topparna?
Vill inte på nått sätt påstå att jag kan nåt om detta men tycker det är väldigt intressant.
En fråga: Skulle en 4 cyl. motor som är herrejösses trimmad då tappa ca 60 kW i bara tröghet att suga? :?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Det suger bara i en cylinder åt gången på en fyra så du kan inte ta förlusten ggr antalet cylindrar bara.

Men...exakt så är ju fel sätt att mäta förluster, men det går åt en hel del effekt att dra in luften i motorn. Pumpförluster kallas det och det har alla kolvmotorer. Effekten tas från veven ifrån en annan cylinder som just då arbetar. På en oddfire eller encyl motor tas effekten ifrån svänghjulet. Ju fler cylindrar desto jämnare gång får motorn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
sylta nr1
För mycket laddtryck

Inlägg av sylta nr1 »

Tack :thumbright:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Här är en vidareutveckling av flödesberäkning av areor:
Krävs att man är inloggad på Speedtalk men jag ska lösa det framöver.

http://speedtalk.com/forum/download/file.php?id=4212

Erland
Skriv svar