Sida 2 av 8

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: lör okt 27, 2012 9:08 pm
av jonas landin
Hehe, japp 688whp blir för mycket!

Tack själv kristian, för affären, pratstunden å gummiröken!
Den låg så stadigt å fint på taket så!
Bild
Inte så ofta man ser en bil med en "bil" på taket!?

Re: Nytt projekt!

Postat: sön okt 28, 2012 5:22 pm
av Magoo
jonas landin skrev:Tackar!
Kommer bli kul det här, siktar på minst 400whp och vikten blir nog 8-900(kommer bygga allt grovt å "överförstärkt")!
8-900 kg har ni tänkt att bygga den i järnvägsräls?!

min 7a som jag har byggt väger under 600kg fulltankad.
Bild

undvik onödig vikt alt gör så att man kan byta ut tunga delar dvs gör delarna bultbara är mitt tips.

men en locost med turbo är kul :hihi: :hihi: :hey:

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: sön okt 28, 2012 6:02 pm
av lyyski
Den såg frän ut, vikten är väl tänkt för reggningen med turbo motor, Jonas har väl mer koll på det lite mer.

Hur mycket effekt sitter de i din spis? Kan tänka att en org sugmotor känns hysterisk i en 7a;)

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: sön okt 28, 2012 6:53 pm
av anglia-61
En kompis till mig hade en Caterham seven tidigare, tror den vägde 530kg med han i på väg ut på banan.
Ford kent sug motor med 130hk. Kändes riktigt pigg och rolig, jämn snabb med en M3:a rakt fram och långt mycket snabbare när det svänger.

Roligast att köra ifrån är nog ändå motorcycklarna, de tror de är snabbast i hela värden!
Men kompisen slutade gasa när någon mc låg och hetsade efter att vid det andra tillfället som den bakomvarande mc:n gick av vägen. Blev ambulans och synliga benpipor den gången. Är ju inte så kul då längre.

Mest imponerad var jag nog ändå av bromsarna. Små solida skivor med samma bromsklotsar som volvo 240 har bak. Men den låga vikten och r-däcken gjorde att man hängde i bältena vid hård inbromsning.

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: sön okt 28, 2012 7:00 pm
av jonas landin
Får väl se vad vikten hamnar på, lägger inte "vikten" på vikten!

Bygger ju för att den ska hålla för 600hk

Och den ska reggas med ca200hk så vid reggning får vi vikta upp den till runt 1000kg

Efter lite mätning och kontroll har vi tagit beslutet att bygga en ny ram i 30x30x3 med diverse extrarör å kryss, den vi hämta visade sig vara för liten, byggd i 25x25x2 och inte 25x25x3 som lovat och svetsarna såg ut som 7 svåra år!

Kommer bygga enligt ritningar på Mc sorley 442 så att vi får plats ordentligt!

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: sön okt 28, 2012 8:16 pm
av Magoo
enligt "statens dokumentation" är effekten 150 hp :hihi:
Vi var ute och justerade boost controll kurvan lite igår men det vart förjäkla kallt (minusgrader) å det spann hejdlöst så det pysslar vi med till våren igen och då ska den upp på rullande landsväg...

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: sön okt 28, 2012 9:28 pm
av jonas landin
Gött, vad e det för maskin då?

Vi utgår ju från en B234 med 155hk, så det blir nog svårt att regga den med under 200(b204ft har 190)!

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 4:22 pm
av Magoo
Det är en VAG 1.8t rova som är monterad i mitt bygge. Dvs gubbamotor men i denna bilen känns den lite sportig :mrgreen:

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 5:32 pm
av jonas landin
Ok, går ju å få gött ös i dom, vad har du för låda?

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 5:44 pm
av jonas landin
Ok, går ju å få gött ös i dom, vad har du för låda?

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 6:37 pm
av Magoo
lådan kommer från sierra (typ 9) ganska liten låda men inte riktigt lika lätt och det finns gott om olika drevsatser till denna :thumbright: ...

Svepet mellan motor å låda är customtillverkad...

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 7:07 pm
av jonas landin
Ok, tänkte på om det fanns nån rwd-låda som passa på vw-motorn.

Vi bygger ju inte nån "traditionell" 7a så det blir ZF-låda i våran!

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 7:18 pm
av Rolwig
Har för mig hört att volvos växellåda till 240 dieseln (vag motor) passar

Har själv byggt en seven kopia med Ford Zetek motor på 130 hk-

Bygger du med 3mm gods i rören lär det bli tungt, jag har 2mm, man kan triangulera hörnen för att få den starkare.

Jag tror att engelsmännen bygger med 1,6mm gods i rören.

/Roland/

Re: Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 7:35 pm
av Magoo
Svepet som sitter på volvos diesel sexa (som VAG utvecklade) har bara bultmönster som passar till audi femman som är rätt tung (det finns säker någon v6a eller liknande i audis motorflora som åxå har det mönstret) men inte är detsamma som de raka fyrorna.

Projekt hysterisk seven inlett!

Postat: mån okt 29, 2012 9:10 pm
av jonas landin
När det bara skiljer 36kg/100m mellan 25x25x2 & 30x30x3 så känns valet ganska klart, vi bygger ändå för att den ska tåla 600whp!

Hur många meter har det gått å i era byggen?