Sida 2 av 3

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 4:03 pm
av Magnus_142
hauge skrev:njaa.. det är alkoholen i sig som är både polär och en svag syra.

ger sig på zink (som finns i många gasare), vissa gummityper, aluminium o säkert fler material.

innan nån börjar gaffla om att han har minsann kört med E85 o att det redan finns i bensinen så är det en SVAG syra.
fast detta är en PEX-tråd så jag slutar här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol

Dess pKa-värde är 15,9. Det är ett neutralt ämne, och har alltså ett pH på 7,0.

Etanol oxideras visserligen men det går inte så snabbt och borde inte vara ett problem i bränslesystem som används.

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 5:22 pm
av Steve
SRyLul skrev:Dryftade frågan med SFRO, eftersom rollan snart ska ha bränsleledningar.
Svaret blev: "Nja, fast om man kan visa dokumentation på att den klarar applikationen så bör den kunna godkännas."
Istället fick jag förslaget att använda tryckluftsslang avsedd för lastbilar, eftersom den redan är klassad som kemikaliebeständig.
Hur vet man vad den slangen tål? Samma slang används visserligen som diesel-slang också, men tål den E85?

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 5:50 pm
av Magnus_142

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 7:10 pm
av Kadett4wd
Sån deluxe slang hade jag på kadetten.. funkar perfa.. fan vore väl annars ;)

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 7:11 pm
av Kadett4wd
Pacman skrev:Alla bilar från mitten på 80-talet och framåt som jag pillat i har haft plastslang till bränslet. Har inte sett ett metallrör på hur många år som helst...just saying...

Brukar bara vara framme vid fuelrail som man går över till rör sista biten för att ha en hydraulkoppling mot railen, eller om man måste passera ett varmt område typ nära avgas el likn.
Min Merca c55 har metallrör.

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 7:39 pm
av Pacman
Jag erkänner...jag har inte mekat nåt med mercor ;)

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 7:41 pm
av Kadett4wd
Merca är lite speciella.. lite arv från 'stridsvagnar' eller vad man ska säga.. hur många av dagens bilar har avtappningskran för kylvattnet? ;)

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 11:03 pm
av tobmag
Magnus_142 skrev:Teflonslang deluxe http://www.slangspecialisten.se/produkt ... -1265.aspx
Är väl bra om man tar den i antistatuförandet, är ju inge skoj annars om man har ett litet läckage och nyss har kammat sig....

//Tobmag

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: ons jan 02, 2013 11:06 pm
av tobmag
SRyLul skrev:Dryftade frågan med SFRO, eftersom rollan snart ska ha bränsleledningar.
Svaret blev: "Nja, fast om man kan visa dokumentation på att den klarar applikationen så bör den kunna godkännas."
Istället fick jag förslaget att använda tryckluftsslang avsedd för lastbilar, eftersom den redan är klassad som kemikaliebeständig.
Den slangen funkar bra, har legat i min ena Jagga i ca 20 år varav dom senaste 2 med E-85.

//Tobmag

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: tor jan 03, 2013 9:27 pm
av Magistern
Jag kör på etanolslang från Swedol. Funkar perfa. Inga problem hitills, den är mjuk och flexibel som precis som ny och har snart suttit ett år med e85. Inga sprickor eller nåt som vissa påstår uppstår per automatik.

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: fre jan 04, 2013 10:02 am
av j björk
Kadett4wd skrev:Merca är lite speciella.. lite arv från 'stridsvagnar' eller vad man ska säga.. hur många av dagens bilar har avtappningskran för kylvattnet? ;)
VW och Audi har ofta det vid nedre stosen på kylaren.

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: fre jan 04, 2013 10:31 am
av Kadett4wd
ja på kylaren ja ;)

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: fre jan 04, 2013 11:23 pm
av coupe76
Man får väl dock inte ha annat än metallbränsleledning vid dragrace/ edps events och liknande?
Eller är det gummislang som inte får finnas? (max var det 30 eller 50cm)

Smidig dragning med pex annars, kan ju ha slang-i-slang under bilen som extra skydd med.

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: mån jan 07, 2013 11:15 pm
av FilleMang
Kadett4wd skrev:Sån deluxe slang hade jag på kadetten.. funkar perfa.. fan vore väl annars ;)
Du råkar inte ha några prisuppgifter liggandes på de slangarna?
Magistern skrev:Jag kör på etanolslang från Swedol. Funkar perfa. Inga problem hitills, den är mjuk och flexibel som precis som ny och har snart suttit ett år med e85. Inga sprickor eller nåt som vissa påstår uppstår per automatik.
Jag misstänker bränsletemperatur kan ha stor inverkan på den slangen då det är så skilda meningar om hur bra den fungerar. Den är specad för högst 60ºc. Har fungerat för många i flera år, andra har skjutit den under första veckan och många har fått torrsprickningar med tiden.
Enda förklaringen borde vara att hög temperatur?


Detta är också det som skrämt mig lite från PEX-slangar sedan jag skapade tråden:
Till exempel drifttemperaturprofilen för 50 år för klass 5 är; 20 °C för 14 år följt av 60 °C för 25 år, 80 °C för 10 år, 90 °C för ett år och 100 °C för 100 h.

Bränsletemperaturen blir väldigt viktig väldigt snabbt... Försökt hitta information om hur varmt drivmedel blir men hittar få konkreta svar...

Re: PEX-slang för E85-system (även bensin)

Postat: mån jan 07, 2013 11:21 pm
av subw000fer
tobmag skrev:
SRyLul skrev:Dryftade frågan med SFRO, eftersom rollan snart ska ha bränsleledningar.
Svaret blev: "Nja, fast om man kan visa dokumentation på att den klarar applikationen så bör den kunna godkännas."
Istället fick jag förslaget att använda tryckluftsslang avsedd för lastbilar, eftersom den redan är klassad som kemikaliebeständig.
Den slangen funkar bra, har legat i min ena Jagga i ca 20 år varav dom senaste 2 med E-85.

//Tobmag
Jag har också använt den slangen, dock ej till E85. Vet att den har någon kemi klassning.
Lite bökig slang att använda ibland då den är styv och kan inte böjas speciellt snävt.