Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Re: Bodo´s 740turbo +++

Inlägg av Tiiiseen »

riktigt kul att följa :) keep up the good work :)
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

Uppdate!!

E85 i tanken å upstartad, lite små bekymmer med läckande filter i skuffen som skruvades ner ett antalgånger innan de blev tätt, men i övrigt smidig upstart,
bilen funkar fint i säg, va man märker i körningen, lite små ryckningar på höga växlar å låga varv,
har en konstig pik på lambda värdet när vi kommer upp till 3000varv, ökar å går fett å sedan sjunker å går snålt till att gå rätt nåra 100varv där efter,
labbade en del upp å ned utan större förändring, tästade där efter en kompis 1700cc spridare å det blev en jäkla skilnad,
gick mycket mjukare i växingarna, å reagerar mycket bätre på pådrag, men piken försvinner inte riktigt endå,
har hört nu i efterhand att Bosch 1700cc spridarna har kronglat för en del andra, men även funkar felfritt som på kompisens bil,
så de lutar åt nya spridare till augusti, då jag ska till Usa på semester om ett par Dagar :P

vi fick åka med hörselkoppor pga öppen Wg rätt upp i luften, ett jäkla skrikande på den, är så de gör ont i öronen,
vad har ni för erfarenheter av öppen Wg? blir det tystare om de går under bilen
och ut bakom framhjulet i stället? ska ju gå som gat bil så blir å bygga in den annars,

Mappar rakan :thumbright:
Bild

Min Gode Mappare Se88e_k
Bild

Mvh
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

Hallo ja, Hemma igen efter en riktigt goo å härlig resa i Möjligheternas land,, USA, har ni inte vatt där måste ni åka ditt!!
nog om de, å tillbaks till värkligheten :thumbright:

bestält mig en ny omgång med bosch ev14 spridare på 1200cc, har hört mycket bra om dom å hoppas de ska få min maskin å gå bra om inte bätre :P
under tiden ja väntar på dom har ja monterat laddtrycks styrningen, byggt om wgn så den går ner i marken i stället för upp, slängt ihop en vevhusburk,
å även snikrat ihop en smidig lösning till min launch control, som sitter på knapp på kopplingspedalen, idiot säkert å borde inte gå å misslyckas med lite bätre starter :P

launch knappen!
Bild

De va allt för denna gången

Mvh
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

Tjena tjena en en gång en mingde updatering :D

Fick minna nya spridare, åkte i bilen å ut å mappa, den konstiga piken försvan å bilen går riktigt gött, har nog sådär bra flöde till min Wg då jag har grund ladd som ligger på 1.4bar å suksesivt går upp till 1,7 när den närmar sig varvstopp,
går riktigt bra å inga större konstigheter, fått laddtrycks styrningen och launch controlen installerad, smäller riktigt gött, sen en del grejjande för å få tomgångsmotorn å funka men ack den som ger sig :D
Ute senast i förgår å provade på å sladda rundor, kräver en del träning innan man kommit in i de, men de fins god potensial i bilen å är väldigt nöjd med resultatet, en del burnande å även en rasad 3a på kuppen :thumbright:
m90 lådorna är ju ingen höjdare direkt, blir en ZF till vintern känner jag,,

Så nu laddar jag för körning på anderstorp den 20-21/9, nytt evenemang som LMR är med å sponsrar, bankörning och drifting http://www.dattracks.com/index.html

Som sagt väldigt nöjd å fruktansvärt glad, å vill tacka så otroligt mycket för all hjälp se88e_k och Micke K

Vevhus instalation:

Bild

Mvh
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo 345Whk/422Wnm 1,4Bar

Inlägg av 740Bodo »

En dag i Bänken hos http://www.tuneitmotorsport.se/ med 2 av garage kompisarna,
Landade på 345Whk/442Wnm på 1,4 bar.. hadde hoppats på lite mer men spridarna lå på 87% å slangarna till laddtrycksstyrniongen va inte dragna,
så det fick va för denna gången, hadde hoppats på 400whk, men jag är då inte ledsen för dessa resultaten,
är ju inte så långt kvar på denna sesongen, å man vet ju aldrig va som händer i vinter :thumbright:
det som är på gång är en coiloverbyggsats ja samlat ihop, delarna ska komma till nästa vecka å tänkte ha det fädigt till barnkörningen den 21/9 :P

Bänk papper
Bild

Gött å tanka E85 känns så jäkla billigt, 9kr litern :wink:
Bild

Färdigt motor rum
Bild

Bild

Tack så mycket Filip (Grusbusen) för all hjälp i dag, riktigt kul å trevligt

MVH Bodo
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - Bänkad/345Whk/422Wnm 1,4Bar

Inlägg av 740Bodo »

tjena tjena, rejäl uppladning inför Ban körningen nästa helg,

håller för tillfället på att montera något större bromsar en jag hadde innan, 280mm skivor med EBC redstuff beläg å stålomspuna slangar,
även fått hem ett fett paket från LMR med deras styrvinkel kitt, och bilstine B8 Sprint dempare till mina coils, så de röjs en del i garaget nu,

Något kortade i kolvstången, å någåt hårdar :twisted:
Bild

ska bli kul å se vilken skilnad det blir med dessa,
Bild

hittade även en video från bänkningan, http://www.youtube.com/watch?v=WcHvxjJ9biA

Mvh
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

tjenna!

ban och drifting körninge på Day At The Track´s Anderstorp va extremt roligt, väldigt härligt att få köra bilen å pressa den till max!!
ett par ban åknings pass innan ja gav mig på driftingen,, men efter 2-3 pass så började ja lära känna bilen :P va bra ork i motorn å gick å åka fort i kurvorna,,
men 100hk till och en hydralisk handbroms så hadde det blit riktigt bra melodi å mer däck rök.. nu är de snart dags å ställa in bilen för å börja på vinterskruvandet,
längtat lite smått efter de även om man knappt haft ute bilen i sommar, men va ett väldigt lyckat event å hoppas det återkommer nästa år :thumbright:

min å grarage kompisarnas bilar
Bild

Bild

Bild

Bild

väldigt nöjd med dagen!!
Bild

Å ett stort tack till Patrik Stavåker för dom fina bilderna :thumbright:

Mvh
Senast redigerad av 740Bodo den tis sep 24, 2013 8:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck

Inlägg av swerobin91 »

Gillar bygget! :)
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

roligt att höra :P alltid kul me lite komentarer, tycker det är lite dåligt i övrigt... visst att allt har sets tidigare å många gånger,. men de egobustar bygg psyket :thumbright:

Mvh
aliwin
Forumsberoende

Inlägg av aliwin »

Va är planerna framöver för bygget Bodo? :)
Volvo turbo projekt!
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Inlägg av Tiiiseen »

ingen film från datt ? i övrigt ser de riktigt bra ut :)
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

Lite dålig med updateringar,

På senare tid har ja kört en hel del med bilen, en del bus/race har de blitt :P blev inte så mycket filmat från Datt, ska se om ja kan få fram nått värt å visa up :wink:

Planerana för denna vintern ligger i ett nytt motorbygge, det som är tänkt är en rakstäld 16v Turbo, smidd botten å lite rejäla kammar, plenum insug mm, samt updatera fram och bakvagn,
börjat på å samla ihop lite små pill till den nya setuppen, räknat lite pris på kammar, kolvar å visse värsa, men först å främst ska bilen bessas å förhopningsvis reggas med fullbur,
blir lite större satsning på bankörning och drifting till nästa år då det va sjukt kul :twisted:

För tillfället håller coiloversana på att ta form, fjäderbenen är längda undertill med drygt 30mm, stoppen till stötdemparen som sitter orginal har fräst vek och flyttats ned så ja tjänar 40mm i sänkning bara där,
så kan utnytja mer av stötdemparen även om bilen är väldigt låg, kan säga att man flyttat upp hjulaxlen 40mm på fjäderbenet genom å göra såhär,
Bild

Fick fjäderbenen svartförzinkade, blir med hjälpfjäder senare så ingenting ligger löst när man lyfter bilen eller om man hoppar av banan,
Bild

Instäld i garaget för vintern
Bild

Blev även en lite nyare drag bil v70 2,4t
Bild

Mvh Mikael
aliwin
Forumsberoende

Inlägg av aliwin »

Jaha dannes V70 var du som hälsa här om dan då :)
Volvo turbo projekt!
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - Vintermek

Inlägg av 740Bodo »

tjena!

På sistone har det vat lite letande av delar å kolla passform och allmän översyn på bilen, har haft ett grovt klonkadne i bakvagen de sista tiden,
visade sig att ena inföstningen till bärarmarna hadde släpt å glappade rätt rejält, så nya busningar å svetsat fäste :P
kom över en ZF låda som ska skickas på svetsnining, å även fått tag på riktigt sjysta justerbara kamdrev tillvärkade av maxelsson här på forumet :thumbright:

Bild

Bild
prov montering av fjäderbenen, blev en väldig skilnad på styrvinklen, samt att bärarmar å styrleder får en välding mycket bätre vinkel en jag kört med tidigare :)
Bild

God Jul :D
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - Drifting 2014

Inlägg av 740Bodo »

då så sommaren närmarsig å bilen ska ut,

har på sistone grejjat en del med motering av en Driftingburr från finess, återstår å måla den,
plockat ur 8v motorn å börjat skruva ner å sälja det som inte kommer användas,
så nu börjar det roliga :thumbright: motor och vexellådsfästen blir det första, rakställd är melodin,
fick tillbaks ZF lådan för nåra veckor sedan å det blev riktigt bra :P
å även börjat ladda upp med däck för första körningen på Datt på sturup den 14-05-31
så nu återstår å se om bilen blir klar :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det nya offret ja ska sätta slipen i :twisted:
Bild

Återkommer innom kort/ simma lungt
Skriv svar