Sida 2 av 2

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: tis jan 29, 2013 10:17 pm
av Bassek
På 240:s kan man ju inspektera hela stolpen innifrån genom att ta bort kickpanelen mm. Om inget ser kluddat ut hade jag överklagat besiktningen och kört in och visat upp bilen med borttagen kickpanel och låtit dom skrapa bäst dom vill i stolpen. Jag tror (obs tror) att 75:orna saknar 4 växellådsbalkskruvhål som kom 76 med 264 Resten kan ju va ombyggt, chassieplåten på fjädertornet satt from 80 med 4 popnit mot de äldre 2, men det kan ju va bytt fjädertorn på en 75:a. Det är något mer som gnager i bakhuvudet men kommer inte på det. Ang överklagan brukar det stå på besiktningsprotokollet hur du går tillväga. Lycka till MVH Basse

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: ons jan 30, 2013 10:52 am
av Pacman
Det är inte olagligt att laga sin bil. Om man får en skada på A-stolpen och måste byta den...då får man stansa in sitt chassienummer själv i den nya A-stolpen om man X-ar över det gamla numret. Vad skulle då skilja det ifrån att kapa upp ett hål i den nya A-stolpen för att fälla in det gamla chassienumret för att "få det helt rätt"?

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: ons jan 30, 2013 10:57 am
av StefanM
enligt lagen så är karossen identiteten.............det har inget med chassinumret att göra på det viset. Om du lagar din bil genom att ta en annan bil så är det ju egentligen inte ursprungsbilen du lagar?
Det är en sak om det handlar om enstaka partier, förr sades det att man kunde byta upp till 70% av en kaross innan det blev fråga om en reparation eller bygge av en ny bil.

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: ons jan 30, 2013 3:26 pm
av therealpinto
När ändrades det om karossbyte?
"Aldrig", det har alltid var så med självbärande karosser så länge jag kan minnas.

Det finns inga fasta regler om hur mycket som får bytas vid reparation heller. 70% kan ha varit en praxis men i och med att kontrollbesiktningen avreglerats är sånt mycket mindre styrt numera.

/Gustaf

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: ons jan 30, 2013 6:18 pm
av zurfer
1976 kom Bromsrör i kopparlegering

vet inte om det var rena stålrör innan?
men allt kanske e bytt?


1978 kom "nya" lås på dörrarna..

men de hjälper ju inte till om det är en 75 lr inte

antennen byta sida nån gång med..

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: ons jan 30, 2013 8:26 pm
av volvo_144
Verkar inte stå nått om fel chassienummer när man slår upp på transportstyrelsen? inte heller när man tar ut med fax?

kanske bara besikta på annan station?

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: tor jan 31, 2013 2:09 am
av loop
therealpinto skrev:
När ändrades det om karossbyte?
"Aldrig", det har alltid var så med självbärande karosser så länge jag kan minnas.

Det finns inga fasta regler om hur mycket som får bytas vid reparation heller. 70% kan ha varit en praxis men i och med att kontrollbesiktningen avreglerats är sånt mycket mindre styrt numera.

/Gustaf
Ok. Då har det publicerats felaktiga artiklar i Bilsport. Minns bestämt en Volvo där de skrev om karossbytet. Har även fått höra det på andra håll att karossbytet varit möjligt, men krångligt typ.

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: tor jan 31, 2013 4:54 am
av turbotic
Tackar så mycket för all hjälp. Ska in till bes i Jönköping idag till han som inte sa nått om chassinr vid första försöket. Lagt ner endel pengar på bromsning/ justering. Så få se vad som sägs idag, om det visar sig att den är papprad finns de inte mkt att göra men ska ha med de grejorna som pekar på att de är en 75a. Även chefen för regbes ska vara där.. Pratade med chefen å han tyckte de va fruktansvärt att de missat de på första reggningen isåfall. I och med att de kollar så pass noga på dessa nr vid regbes. Så håll tummarna så få vi se!

Mvh

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: lör feb 02, 2013 9:08 am
av dgyldmark
Fick du inte mitt pm? , så gjorde vi och bilen är reggad och klar idag med absolut för stor maskin.

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: lör feb 02, 2013 8:28 pm
av turbotic
Nej har inte fått nått;) jaså haft samma problem? Börjat plocka ner bilen nu så tänkt satsa på regga som ombyggt fordon. Införskaffat en 245 som fronten ska skarvas ihop med bakändan från 242 an få se om de dyker upp en projekttråd :)

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: lör feb 02, 2013 8:47 pm
av jonas landin
Va sa dom på bilprovningen då?

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: sön feb 03, 2013 5:58 pm
av dgyldmark
Nu måste du ha, Skrev från datorn denna gången, *hoppas de biter bättre*

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: mån feb 04, 2013 11:49 pm
av Erland Cox
Bilprovningen skickar dig till Latrmtjänst för identitetskontroll om dom vill ha bilen kollad.
Kostar omkring 3000:- som du får betala.
Har hänt mig på SAAB 900 för att jag hade 16V med 82 papper.
Jag bytte bara chassienumret så var det problemet borta.
Har dom inte skickat dig till Larmtjänst så har dom gjort nåt fel och det tjänar du på.
Då borde det gå att få igenom den men kolla i stolpen om numret är bytt.

Erland

Re: Åkt dit för pappersfusk! Gå till väga?

Postat: fre feb 08, 2013 1:05 pm
av Frager
Kan tillägga att jag som bor i Tranås hellre åker till besiktningen i Kisa än den i Tranås, då de senast hakade upp sig på att jag inte hade skärmblinkers på min E30. Det fanns ju för fan inte en tillskymmelse till att det änns suttit blinkers i skärmarna på den. Men var tvungen att sätta dit iaf.

Så i ren trots så limmade ( Vinterbil ) dit blinkers på skärmarna och eltejpade för kablarna.

Sen gick den igenom utan problem året efter ute i Kisa, då utan blinkers.