Sida 2 av 3

Postat: fre apr 05, 2013 2:01 pm
av Big Al
-

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: ons apr 10, 2013 4:40 pm
av dundersmurfen
Har gjort några test i extrem motgång, allt har verkligen strulat. Men några test iaf.
I denna ordningen:

En vanlig körning som jag har den vanligen, grön
10%mindre soppa, blå
10grader backad tändning, lila
utan laddrör, turkås

Bild

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 7:14 am
av dgyldmark
:thumbright: :thumbright:

Kändes markant skillnad att gå från 12.5 till 14, blev mycket piggare. Har ändrat uppfattning, man skall helt enkelt gå på med soppan ordentliget när man uppnått effektiviteten. I mitt fall då 0.5-0.6bar

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 7:52 am
av Kadett4wd
coolt du/ni märker skillnad.
Många vet jag kastar i massa soppa och drar bak tändningen precis där turbon ska spoola i tron de bygger nå slags antilag.
Men faktum är att det blir faktiskt ofta bara till det sämre.

Det är lite enkelt faktiskt, man behöver köra en turbomaskin fetare pga värmen, men nere på <0.4bar är det inte direkt varmt ännu och man kan lungt bygga lite tryck och värme för att fjuppa igång turbon istället för att sura ned maskin och dra ned tändningen för att bygga tryck på det viset.

som jag ofta skrivit: är det motorn eller turbon vi vill trimma?

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 8:19 am
av Tommy Luhr
Härligt att kunna testa lite. Börja laborera med kamaxelinställningar med och se om det blir mysigare :)

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 10:04 am
av dundersmurfen
Kör std kamaxlar nu, mest för skojsskull. Race pinnarna ska i snart och då ska jag testa lite mera. Har tyvärr klent med stålars nu och det gör ont att investera i soppan som går åt.

Så är det någon som har lite stålar att investera (i soppa) på intressanta tester så kom förbi och bromsa tills ni blir blå ;)

Men visst verkar den svara bättre under spoolup med mindre soppa, intressant

Fler intressanta observationer:
*sugmotorvridet har en liten topp vid 5000rpm, där dippar det något med tryck
*vridet ligger hyffsat jämnt som sug, men när maxladd är uppnått så dröjer maxvrid 500rpm
*under spolup så ligger vridet linjärt lika med laddökningen, fast fortsätter öka när maxladd precis uppnåtts
*laddet kommer marginellt snabbare med lägre tändning och snålare soppa
*Sugmotoreffekt 132 @ wheels med turbin på och std kammar. cirka 145 motorkusar, rimligt?
*maxvrid sug * 2,75 (laddtryck) = 473. Verkligt vrid vid ladd 1,75 ~560

Man skulle testat justera tändningen lite där det dippar med ladd, eftersom det är en större dipp vid 5000rpm med retarderad tändning skulle man lägga på någon grad där.

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 12:56 pm
av Joachim Stavik
M30'n som jag hadde i min e30 tidigare var också lite som Dgyldmark beskriver.
Borg Warner 327 med 1.00 A/r, z55 kam portad osv... 640hk på hjulen..

Om jag børjade på 2-3000 varv på sexan och höll stumt, så börja den bygga lite ladd rundt 3800. Hade 0,5 bar från 4000 til 4500 och då hörde och kände man at den "har lust", sen på 4500 så smäller laddet upp til 1,6 och så skjuter jävelen på som faan... Konstigt at den håller sej på 0.5 så "länge"...
Nu har jag inte den motorn längre så det spelar ingen roll iofs, kom bare til å tänka på det nu..
Ska bli kul å se hur V12'an beter sej...! :)

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 10:41 pm
av toppe
precis så är min hajj också den håller sig på 0.5bar från 2800-3500rpm om jag drar den i högsta växeln

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tor apr 11, 2013 10:59 pm
av dgyldmark
provade 05-06 när e85:en kom vilket komp som var lämpligt.
Gjorde två seriösa tester ett på 9.5 och det andra på 10.5:1.
10.5:1 var överlägsätt piggare och turbon tog sig snabbare. Lamda och tändning kommer jag inte ihåg tyvärr.

b230f -89 std
531 & v kam
k27
465:er
ms 2.2
tial 38
42 grenrör längs ca 400
3" system, en dämpare
ladd 1.4

Så förmodligen är det kompet i nuvarande maskinen som gör mig gnällig, Byggde en m30 sist som var betydligt rappare, turbon kom igång bra mycket snabbare än tex 940 med 13c trotts sin storlek. hade 0.5 vid 2000 varm om vi låste upp han, fullt kring 3600-3800. Det var vrid redan innan laddtryck, blev aldrig arg han var alltid arg och blev större med turbon. Något jag märkte med denna var att han spolade när man körde i 110, räckte man tryckte halvgas så var gensvaret där direkt. Betydligt mer körbar motor än s38:an.

m30b35
10.25:1
metanol
hx 55 tror 66/79 #16
std kam
42 primärer ca 600
ladd 1.6
3.5" system en dämpare


Nuvarande är:
s38b36
hx55 68/79 #19
std kammar
8.5:1
bf95
42 / 600 rör
4" system 0.2 motryck vid 1kg laddtryck samt 1kg mottryck grenröret

det kanske blir lite äpple och päron,

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: fre apr 12, 2013 7:02 am
av Kadett4wd
dundersmurfen skrev: Man skulle testat justera tändningen lite där det dippar med ladd, eftersom det är en större dipp vid 5000rpm med retarderad tändning skulle man lägga på någon grad där.
Under tiden jag läste det hela inlägget jag klippte ur detta ur så tänkte jag precis samma sak, alternativt kanske justera bränsle också.

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: tis apr 16, 2013 8:03 pm
av quattro
"Jag tror att det i "spoolup-området" och innan valt laddtryck är uppnått så
är garanterat avgasmottrycket förhållandevis högt och troligen turbinvarvet ganska lågt"


Enligt min erfarenhet är det inte alls så. Turbinvarvet är givetvis ganska lågt eftersom turbon inte har spolat upp färdigt, men det är ju laddtrycket också. I princip följer avgasmottrycket laddtrycket uppåt, dvs vid lågt laddtryck är avgasmottrycket också lågt (oavsett hur mycket man trampar på gasen), och ju högre motorvarvtal och ju högre laddtryck desto högre blir också mottrycket.

Jag tycker instinktivt att detta också känns rätt med tanke på att det med lågt laddtryck inte kommer så jättemycket luft o bränsle in i motorn. Det kan därför inte skapas så mycket avgaser heller och därför kan det inte bildas något högt mottryck. Om turbon håller på och spolar kan jag inte se att det gör någon nämnvärd skillnad.

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: sön apr 28, 2013 8:37 pm
av dgyldmark
Nästan helt klar med inställningarna i sprutet, två saker gav markant skillnad. Den ena var att leana ut han afr 14 till 0.4-0.5 och det andra var mottrycks styningens inställningarna.

Vi är nära 100% nu så troligt vis slutet på nästa vecka så mäts kammarna upp och flyttas. Så vi är på ruta noll igen och kollar skillnaden samt avgör då hur dem skall flyttas en sista gång.

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: lör maj 04, 2013 1:47 pm
av j björk
Intressant, hur står kammarna nu och hur tänkte du ställa sedan?

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: lör maj 04, 2013 10:19 pm
av dgyldmark
Jag vet uppriktigt inte exakt hur dem står mer än att de står som originalet. Mäter dessa och tar ställning sedan till hur de skall flyttas, återkommer när de görs 8)

Re: Fenomenet när turbon tar sig

Postat: mån maj 06, 2013 11:36 pm
av knotan
som ni redan kommit fram till så tänkte jag skriva att det handlar om felaktiga inställningar som lär gå att mappa bort med rätt tålamod och erfarenhet!!!

jag har själv sett/känt skillnaden många ggr med bilar som jag själv "startat/grovmappat" åt kompisar och kompisars kompisar som sedan lämnats till erkänd/lokal firma för mappning och blir lika förbluffad varje gång hur motorn får ett nytt liv med rätt programerare bakom datorn!!!