Går det att stumma en brytarlös?Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
142an slutlekt.. Gamla minnen klipp sid 10
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
vad har du för dim på retur? har du för liten retur kan du aldrig ställa ner trycket tillräckligt. Och ja du kan stumma en icke brytar fördelare med hall som induktiv .. bara meka upp den så ser du hur de funkar.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
testa byta till 10mm så ska du se att de troligtvis blir bra.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
Provade i dag att stuma fördelaren. Ställde tändningen på 20 grader. Motorn gick mycket renare och ingen tendens till spikning men den gick BRA mycket slöare!? Är det för att det inte finns ngn tändkurva?Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Tänkte, om jag bygger en spärr till självaste vikterna på en annan fördelare så att dom inte åker ut lika mycket och därmed kortar tändkurvan? Sedan kanske jag kan köra på 10 grader på tomgång!?
Går ju alltid att prova



- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du bestyckat upp förgasaren?
fick du till returflödet?
hur mycket laddar du nu?
har du någon lamda eller?
hur stor är turbon?
fick du till returflödet?
hur mycket laddar du nu?
har du någon lamda eller?
hur stor är turbon?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
Bytte till 12 mm retur, funka därmed klockrentJens Gustavsson skrev:har du bestyckat upp förgasaren?
fick du till returflödet?
hur mycket laddar du nu?
har du någon lamda eller?
hur stor är turbon?

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=48093
Nu kommer dock laddtrycket mycket senare än innan.
Bytt till e-rör 14, huvud bränsle 160 och lågfart 60. luft fortfarande 210.
Funkar betydligt bättre men bluddrar lite vid omkring 0 bar.
Men, den smäller ur avgasröret just när den slutar att ladda, alltså vid inställt laddstopp. upp till de går den kanon! vid 0,5bar max går den betydligt bättre än vid 1bar. Smäller och poffar i avgasröret. iblad som fan.
Tändning står på 20 grader stum, 0,50mm spel på tändstiften.
Kan de hända att den får för mycket luft då den smäller så? Skulle haft en lamda..
Tack för all hjälp


det går bra....jimmy persson skrev:Provade i dag att stuma fördelaren. Ställde tändningen på 20 grader. Motorn gick mycket renare och ingen tendens till spikning men den gick BRA mycket slöare!? Är det för att det inte finns ngn tändkurva?Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Tänkte, om jag bygger en spärr till självaste vikterna på en annan fördelare så att dom inte åker ut lika mycket och därmed kortar tändkurvan? Sedan kanske jag kan köra på 10 grader på tomgång!?
Går ju alltid att prova![]()
tändningen kan du iaf höja te 24grader,då svarar den mkt bättre än vid 20g
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du rätt fjäder i regulatorn och är sjuster skruven rätt sjusterad (sjustera ned trycket tils det inte blir nått lägre (0.15?) sen höjer du det till ca 0.25 bar!)
vart har du laddtrycks slangen till regulatorn?
bränsle trycket skall följa laddtrycket hela vägen, möjligt vis springa i från laddtrycket 0.1-0.2 bar på höga rpm och ladd om slangen sitter mellan turbo och laddkylare.
hur stora halsringar och förgasare har du???
vart har du laddtrycks slangen till regulatorn?
bränsle trycket skall följa laddtrycket hela vägen, möjligt vis springa i från laddtrycket 0.1-0.2 bar på höga rpm och ladd om slangen sitter mellan turbo och laddkylare.
hur stora halsringar och förgasare har du???
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
okej då har du felet där!
flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
Ahaa.. har provat, dock på tryckboxen om de nu skulle vara nån skillnad och visst blev det annorlunda! Men, fortfarande smäller den på inställt maxladdtryck men betydligt mindre än innan!!.. Slutar dra totalt, som ett varvstopps bludder.. Ska se om jag kan fixa en film på hur den går. Det är vid 1 bar det smäller mäst, blir laddspikar. Tro om det är brytarnas fel. Har användt förgasarna förut utan att det small så dära, men då med orörd brytarlös tändning.Jens Gustavsson skrev:okej då har du felet där!
flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
Tack för all hjälp



- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok du har brytare
köp en ny på volvo, allt annat är skit!
det är inte lönt att sjustera mer innan den sitter där! tvätta den med Tröd effter insjusterig med bladmåttet!

det är inte lönt att sjustera mer innan den sitter där! tvätta den med Tröd effter insjusterig med bladmåttet!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 262
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
- Ort: Dalarna Mora
Hm.. Men det tråkiga är att jag har fått turbohaveri
Var ute och sladda lite och då lyste oljetryckslampan till och nu har jag inge laddtryck, bara vid fullgas på högvarv
Så låter den konstigt. Ska plocka ner och kontrollera..
Nån som har en inte allt för svindyr turbo att rekomendera till mitt bygge?

Var ute och sladda lite och då lyste oljetryckslampan till och nu har jag inge laddtryck, bara vid fullgas på högvarv

Nån som har en inte allt för svindyr turbo att rekomendera till mitt bygge?
