142an slutlekt.. Gamla minnen klipp sid 10

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Går det att stumma en brytarlös?
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

vad har du för dim på retur? har du för liten retur kan du aldrig ställa ner trycket tillräckligt. Och ja du kan stumma en icke brytar fördelare med hall som induktiv .. bara meka upp den så ser du hur de funkar.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
jimmy persson
För mycket laddtryck

robban skrev:vad har du för dim på retur? har du för liten retur kan du aldrig ställa ner trycket tillräckligt. Och ja du kan stumma en icke brytar fördelare med hall som induktiv .. bara meka upp den så ser du hur de funkar.
okok.. 8 mm har jag.. antar att det är det som är förlitet..!?
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

testa byta till 10mm så ska du se att de troligtvis blir bra.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
jimmy persson
För mycket laddtryck

Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Provade i dag att stuma fördelaren. Ställde tändningen på 20 grader. Motorn gick mycket renare och ingen tendens till spikning men den gick BRA mycket slöare!? Är det för att det inte finns ngn tändkurva?

Tänkte, om jag bygger en spärr till självaste vikterna på en annan fördelare så att dom inte åker ut lika mycket och därmed kortar tändkurvan? Sedan kanske jag kan köra på 10 grader på tomgång!?

Går ju alltid att prova :roll: :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du bestyckat upp förgasaren?

fick du till returflödet?

hur mycket laddar du nu?

har du någon lamda eller?

hur stor är turbon?
jimmy persson
För mycket laddtryck

Jens Gustavsson skrev:har du bestyckat upp förgasaren?

fick du till returflödet?

hur mycket laddar du nu?

har du någon lamda eller?

hur stor är turbon?
Bytte till 12 mm retur, funka därmed klockrent :) Fast ska det va så att vid 0.5 bar ladd så skickar regulatorn ut 1 bar? så är det i detta fall.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=48093
Nu kommer dock laddtrycket mycket senare än innan.

Bytt till e-rör 14, huvud bränsle 160 och lågfart 60. luft fortfarande 210.
Funkar betydligt bättre men bluddrar lite vid omkring 0 bar.

Men, den smäller ur avgasröret just när den slutar att ladda, alltså vid inställt laddstopp. upp till de går den kanon! vid 0,5bar max går den betydligt bättre än vid 1bar. Smäller och poffar i avgasröret. iblad som fan.

Tändning står på 20 grader stum, 0,50mm spel på tändstiften.

Kan de hända att den får för mycket luft då den smäller så? Skulle haft en lamda..

Tack för all hjälp :)
Bild
Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

jimmy persson skrev:
Provade i dag att stuma fördelaren. Ställde tändningen på 20 grader. Motorn gick mycket renare och ingen tendens till spikning men den gick BRA mycket slöare!? Är det för att det inte finns ngn tändkurva?

Tänkte, om jag bygger en spärr till självaste vikterna på en annan fördelare så att dom inte åker ut lika mycket och därmed kortar tändkurvan? Sedan kanske jag kan köra på 10 grader på tomgång!?

Går ju alltid att prova :roll: :wink:
det går bra....

tändningen kan du iaf höja te 24grader,då svarar den mkt bättre än vid 20g
jimmy persson
För mycket laddtryck

Kan ju vara värt ett försök.. Men vad tror du är orsaken till att det smäller ur avgassystemet !? Särskilt när man värmer däck.. :roll:
Låter som nåt slag av tändningssmällar.. Mer sås och högre tändning kanske vore lösningen!?
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

har du rätt fjäder i regulatorn och är sjuster skruven rätt sjusterad (sjustera ned trycket tils det inte blir nått lägre (0.15?) sen höjer du det till ca 0.25 bar!)

vart har du laddtrycks slangen till regulatorn?

bränsle trycket skall följa laddtrycket hela vägen, möjligt vis springa i från laddtrycket 0.1-0.2 bar på höga rpm och ladd om slangen sitter mellan turbo och laddkylare.

hur stora halsringar och förgasare har du???
jimmy persson
För mycket laddtryck

okey.. ska ska se om jag får trycket att vara propertsionellt med laddet då! Slangen sitter på insuget efter spjället.. Utan undertryck till regulatorn är det ca:0,5bar soppatryck.. men det är nog normalt.

Halsingar har jag ingen aning om, förgasarna är 40mm, tätad schoke och packningssats.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

okej då har du felet där!

flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
jimmy persson
För mycket laddtryck

Jens Gustavsson skrev:okej då har du felet där!

flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
Ahaa.. har provat, dock på tryckboxen om de nu skulle vara nån skillnad och visst blev det annorlunda! Men, fortfarande smäller den på inställt maxladdtryck men betydligt mindre än innan!!.. Slutar dra totalt, som ett varvstopps bludder.. Ska se om jag kan fixa en film på hur den går. Det är vid 1 bar det smäller mäst, blir laddspikar. Tro om det är brytarnas fel. Har användt förgasarna förut utan att det small så dära, men då med orörd brytarlös tändning.

Tack för all hjälp :) Det går iaf framåt :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ok du har brytare :? köp en ny på volvo, allt annat är skit!

det är inte lönt att sjustera mer innan den sitter där! tvätta den med Tröd effter insjusterig med bladmåttet!
jimmy persson
För mycket laddtryck

Hm.. Men det tråkiga är att jag har fått turbohaveri :(

Var ute och sladda lite och då lyste oljetryckslampan till och nu har jag inge laddtryck, bara vid fullgas på högvarv :evil: Så låter den konstigt. Ska plocka ner och kontrollera..

Nån som har en inte allt för svindyr turbo att rekomendera till mitt bygge?
Bild
Skriv svar