Sida 2 av 10
Postat: sön jul 23, 2006 10:58 pm
av jimmy persson
Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Går det att stumma en brytarlös?
Postat: sön jul 23, 2006 11:06 pm
av robban
vad har du för dim på retur? har du för liten retur kan du aldrig ställa ner trycket tillräckligt. Och ja du kan stumma en icke brytar fördelare med hall som induktiv .. bara meka upp den så ser du hur de funkar.
Postat: mån jul 24, 2006 11:13 am
av jimmy persson
robban skrev:vad har du för dim på retur? har du för liten retur kan du aldrig ställa ner trycket tillräckligt. Och ja du kan stumma en icke brytar fördelare med hall som induktiv .. bara meka upp den så ser du hur de funkar.
okok.. 8 mm har jag.. antar att det är det som är förlitet..!?
Postat: mån jul 24, 2006 12:40 pm
av robban
testa byta till 10mm så ska du se att de troligtvis blir bra.
Postat: mån jul 24, 2006 9:49 pm
av jimmy persson
Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Provade i dag att stuma fördelaren. Ställde tändningen på 20 grader. Motorn gick mycket renare och ingen tendens till spikning men den gick BRA mycket slöare!? Är det för att det inte finns ngn tändkurva?
Tänkte, om jag bygger en spärr till självaste vikterna på en annan fördelare så att dom inte åker ut lika mycket och därmed kortar tändkurvan? Sedan kanske jag kan köra på 10 grader på tomgång!?
Går ju alltid att prova

Postat: tis jul 25, 2006 7:54 am
av Jens Gustavsson
har du bestyckat upp förgasaren?
fick du till returflödet?
hur mycket laddar du nu?
har du någon lamda eller?
hur stor är turbon?
Postat: tis jul 25, 2006 8:24 pm
av jimmy persson
Jens Gustavsson skrev:har du bestyckat upp förgasaren?
fick du till returflödet?
hur mycket laddar du nu?
har du någon lamda eller?
hur stor är turbon?
Bytte till 12 mm retur, funka därmed klockrent

Fast ska det va så att vid 0.5 bar ladd så skickar regulatorn ut 1 bar? så är det i detta fall.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=48093
Nu kommer dock laddtrycket mycket senare än innan.
Bytt till e-rör 14, huvud bränsle 160 och lågfart 60. luft fortfarande 210.
Funkar betydligt bättre men bluddrar lite vid omkring 0 bar.
Men, den smäller ur avgasröret just när den slutar att ladda, alltså vid inställt laddstopp. upp till de går den kanon! vid 0,5bar max går den betydligt bättre än vid 1bar. Smäller och poffar i avgasröret. iblad som fan.
Tändning står på 20 grader stum, 0,50mm spel på tändstiften.
Kan de hända att den får för mycket luft då den smäller så? Skulle haft en lamda..
Tack för all hjälp

Postat: tis jul 25, 2006 9:50 pm
av Babs
jimmy persson skrev:Babs skrev:det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Provade i dag att stuma fördelaren. Ställde tändningen på 20 grader. Motorn gick mycket renare och ingen tendens till spikning men den gick BRA mycket slöare!? Är det för att det inte finns ngn tändkurva?
Tänkte, om jag bygger en spärr till självaste vikterna på en annan fördelare så att dom inte åker ut lika mycket och därmed kortar tändkurvan? Sedan kanske jag kan köra på 10 grader på tomgång!?
Går ju alltid att prova

det går bra....
tändningen kan du iaf höja te 24grader,då svarar den mkt bättre än vid 20g
Postat: tis jul 25, 2006 10:09 pm
av jimmy persson
Kan ju vara värt ett försök.. Men vad tror du är orsaken till att det smäller ur avgassystemet !? Särskilt när man värmer däck..
Låter som nåt slag av tändningssmällar.. Mer sås och högre tändning kanske vore lösningen!?
Postat: ons jul 26, 2006 7:53 am
av Jens Gustavsson
har du rätt fjäder i regulatorn och är sjuster skruven rätt sjusterad (sjustera ned trycket tils det inte blir nått lägre (0.15?) sen höjer du det till ca 0.25 bar!)
vart har du laddtrycks slangen till regulatorn?
bränsle trycket skall följa laddtrycket hela vägen, möjligt vis springa i från laddtrycket 0.1-0.2 bar på höga rpm och ladd om slangen sitter mellan turbo och laddkylare.
hur stora halsringar och förgasare har du???
Postat: ons jul 26, 2006 9:39 am
av jimmy persson
okey.. ska ska se om jag får trycket att vara propertsionellt med laddet då! Slangen sitter på insuget efter spjället.. Utan undertryck till regulatorn är det ca:0,5bar soppatryck.. men det är nog normalt.
Halsingar har jag ingen aning om, förgasarna är 40mm, tätad schoke och packningssats.
Postat: ons jul 26, 2006 9:42 am
av Jens Gustavsson
okej då har du felet där!
flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
Postat: ons jul 26, 2006 10:38 pm
av jimmy persson
Jens Gustavsson skrev:okej då har du felet där!
flytta slangen till mellan turbo och laddluft kylare så blir det rätt bränsle tryck som inte flödar över flotörhusen som bluddrar motorn i sin tur.
Ahaa.. har provat, dock på tryckboxen om de nu skulle vara nån skillnad och visst blev det annorlunda! Men, fortfarande smäller den på inställt maxladdtryck men betydligt mindre än innan!!.. Slutar dra totalt, som ett varvstopps bludder.. Ska se om jag kan fixa en film på hur den går. Det är vid 1 bar det smäller mäst, blir laddspikar. Tro om det är brytarnas fel. Har användt förgasarna förut utan att det small så dära, men då med orörd brytarlös tändning.
Tack för all hjälp

Det går iaf framåt

Postat: tor jul 27, 2006 2:57 pm
av Jens Gustavsson
ok du har brytare

köp en ny på volvo, allt annat är skit!
det är inte lönt att sjustera mer innan den sitter där! tvätta den med Tröd effter insjusterig med bladmåttet!
Postat: lör jul 29, 2006 1:01 am
av jimmy persson
Hm.. Men det tråkiga är att jag har fått turbohaveri
Var ute och sladda lite och då lyste oljetryckslampan till och nu har jag inge laddtryck, bara vid fullgas på högvarv

Så låter den konstigt. Ska plocka ner och kontrollera..
Nån som har en inte allt för svindyr turbo att rekomendera till mitt bygge?