Sida 2 av 2
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: mån jun 10, 2013 8:40 pm
av Hjalte
Då ska man inte använda nordlock brickor om man vill minimera friktionen, då det leder till att bulten inte blir dragen med rätt moment.
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: tis jun 11, 2013 1:15 am
av Erland Cox
Är ytan som svänghjulet ska vila mot plan?
Prova att lappa in den med fin ventilslippasta.
Om den inte är plan tar bultarna inte moment som dom ska.
Erland
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: tis jun 11, 2013 1:47 pm
av Lacke
HEJ TA NER OLJETRÅGET OCH MONT, EN MICROMETER PÅ MITTERSTA RAMLAGRET DÅ FÅR DEN SLÅ MELLAN 1-2 HUNDRINGAR,
OM SÅ ÄR FALLET SÅ SITTER INGENTING KVAR, DET HAR JAG VARIT MED OM.
HÄLS LACKE
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: ons jun 12, 2013 8:21 pm
av Robin Olivi
Bult mellan bultarna (16 bult) är det väl folk som kör med också. Men detta kräver ju en del jobb.
Är delarna balanserade ihopsatta eller var för sig? Funderar på om anliggningsytan mot svänghjulet inte är helt parallell mot lagerlägena vilket gör att du får lite kasst på svänghjulet.
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: fre jul 05, 2013 6:55 pm
av Lacke
Hej har du hittat felet ?
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: mån jul 08, 2013 7:45 am
av StefanM
sen får man väl tänka på att det knappast är världens enda volvo 2.7 liters motor heller så man kanske ska inrikta sig på fel som enbart är i denna motorn än att stirra sig blind på att den nog är nåt med volymen eller den här vevaxeln osv osv.........Vad hände första gången det hände tex? Hur stora skador blev det? Är ytan kontrollerad? Kanske ytan runt skruvhålen har höjt sig lite om skruvarna suttit löst? Är det åtgärdat?
I slutändan kanske det är mer som "Drängen knöt säcken så dåligt att jag var tvungen att knyta om den tre ggr efter vägen........"
Re: B230 med strokervev tappar svänghjul
Postat: mån jul 08, 2013 10:52 am
av johan johansson
Mitt svänghjul lossnade en gång och det berodde på att jag inte dragit åt det tillräckligt hårt.
Nu har jag en 86mm marin vev. Men det kan ju vara samma endå.
Min vev är omgjord så jag har 1/2tums ARP svänghjulsbultar och jag visste inte hur hårt dom skulle dras, Jag hade även 1/2tums ARP till toppen på mitt första block. och toppen skulle dras c;a 13kg så då drog jag svänghjulet med det med. vilket visade sig vara alldeles för lite, dom skulle dras 19kg med mollyfett och bort emot 22-23 med olja.
Och detta resulterade att bultarna lossnade, jag fick även matrealförflytning mellan vev och svänghjul.
Så jag fick svarva av svänhjulet 1mm och veven 2mm.
Och när ENGSONMOTOR skulle göra detta märkte han att veven var krokig.
Så kan det ju ha blivit för dig med ,det blir som att slägga på änden på veven när svänghjulet sitter löst.
Bara en tanke. Johan Johansson