Sida 2 av 42
Re: Bänkning på Luntec
Postat: tor jun 13, 2013 7:14 am
av Mattias J
Synd att det låga kompet gjorde att man var tvungen att mota den med massa tändning för att det skulle hinna brinna klart. Bygger en del cylindertryck då, men det är väl bara för Rickard att smälla dit mototron

Re: Bänkning på Luntec
Postat: tor jun 13, 2013 12:26 pm
av Jens Gustavsson
hur ser laddtryckskurvan ut? fränt att den varvar så bra eller beror det på toppen erland?
vad är det för kompa och hur såg tändkurvan ut? de bruka vilja ha rätt mycket tändning sådana motorer om man jämför imot en 4v topp eller en hemi med centralare stift. hur mycket behövde ni kyla med soppan? (lamdan på fullt ladd?)
hadde ni nån motrycks mätning på turbon och hur stor va den?
riktigt kul motor helt klart!
mvh jens
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: fre jun 14, 2013 6:48 pm
av TurboRickard
Grundkomp i maskinen 7,3kg
Tändning 22 grader
AFR på 11,58 vid 7400varv med ladd på 3,3kg
Turbo från Christer NLR. BW 400 82mm billet
Motrycket mätte vi aldrig
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: fre jun 14, 2013 7:03 pm
av TurboRickard
Här ser man laddtryck och AFR.
//Rickard
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: lör jun 15, 2013 10:57 am
av Daniel Bjälevik
Fränt

stort grattis, 3,3 bar e manligt

Re: Bänkning på Luntec
Postat: tis jun 18, 2013 12:46 am
av Erland Cox
Jens Gustavsson skrev: fränt att den varvar så bra eller beror det på toppen erland?
mvh jens
Varvet beror på kammen men toppen är förstås gjord för att passa till det varvet.
Turbon gör att motorn lämnar effekten ca 1000 varv högre än motsvarande sugmotor hade gjort.
Det är väldigt många år sen den här toppen gjordes och det är kul att motorn äntligen kommit ihop.
Det känns som om det fegats en del med tändningen för visst borde motorn vilja ha mer än 22 grader?
Jag tror att bromsbänksoperatören känner sig säkrare med att plocka effekten med laddtrycket än med tändningen.
Är det nån som har erfarenhet av att gå på med mer tändning?
Jag har sett att nån eller några få grader kan göra runt 100 hästar men det gäller ju att inte gå för långt.
Förställning av kammen brukar Volvo motorerna också gilla.
Erland
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 1:25 pm
av Ante Karlsson
Hej!
Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?
Mycket fränt detta!!

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 6:14 pm
av Andreas Arthursson
Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 6:57 pm
av Ante Karlsson
Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Tack!
Var precis det jag grunnade på!

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 7:15 pm
av TurboRickard
Ante Karlsson skrev:Hej!
Vad sitter det för kam i spisen? Samt hur låg avgastempen på maxeffekt?
Mycket fränt detta!!

Jag kör med en Enem K-25 spec slipad
Avgas temp på 900 vid maxeffekt.
Re: Bänkning på Luntec
Postat: ons jun 19, 2013 7:27 pm
av TurboRickard
Timsan skrev:Mattias J skrev:Jag blev sjukt glad
Bajsade dock nästan ner mig när vi skrev in target på 440kpa i sprutet

Kan jag tänka mig!
För övrigt; vad för kärra ska spisen sitta i?

I Min Dodge Dakota

Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 9:26 pm
av Erland Cox
Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Det gör Martin aldrig men tändspolarna räckte inte till mer tändning med det laddtrycket.
Lägre laddtryck och mer tändning kanske hade gett samma effekt.
Erland
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 9:48 pm
av Mattias J
Nej vi körde och slickade knackgränsen hela vägen på alla laddtryck. Sista pullet var verkligen på gränsen till ren idioti. Jag ska plocka ner den ett par grader innan Rickard ska köra.
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: ons jun 19, 2013 9:51 pm
av Mattias J
Erland Cox skrev:Andreas Arthursson skrev:Det har inte fegats för den kördes till knackgräns.
Det gör Martin aldrig men tändspolarna räckte inte till mer tändning med det laddtrycket.
Lägre laddtryck och mer tändning kanske hade gett samma effekt.
Erland
Tändkurvan är min idé och inte Martins så han hade inget att oroa sig för.
Re: Bänkning på Luntec. Volvo B23 901hk 950nm
Postat: tor jun 20, 2013 2:35 am
av Erland Cox
Hur kollade ni knackgränsen?
Börjar bensinen självantända först så att man får en varning?
Hur gör man på 100% etanol eller metanol?
Erland