Jens Gustavsson skrev:
jag är sugen att bygga i hop min 2850cc sugmotor b20 och bromsa lite men hittar ingen som vill bygga blocket med foder till rimligt pris
Vad är ett rimligt pris? Hade varit kul att testa om det gick. Synd att Norrland ligger så avsides
Jens Gustavsson skrev:
jag är sugen att bygga i hop min 2850cc sugmotor b20 och bromsa lite men hittar ingen som vill bygga blocket med foder till rimligt pris
Vad är ett rimligt pris? Hade varit kul att testa om det gick. Synd att Norrland ligger så avsides
rimligt pris är väll ca 3-5K för att ställa i årdning ett sånt block?
har samma grejer i min rallybil, vilka kammar rekommenderas i den då? skiter i tomgång däremot vill jag ha ett hyffsat register o ganska bra toppeffekt, har ju tätstegad låda så man e ju uppe i höga varv rätt fort..
140Rally skrev:har samma grejer i min rallybil, vilka kammar rekommenderas i den då? skiter i tomgång däremot vill jag ha ett hyffsat register o ganska bra toppeffekt, har ju tätstegad låda så man e ju uppe i höga varv rätt fort..
skulle gissa på att en bra rally kam har ca 255-265 grader vid 1.27mm och så lite ventilspels dur som möjligt och givet vis mycket lyft. (BOA 5 kanse?)
en nackdel kan ju vara ett lite högre slitage på ventilmekanismen och styrningar ventiler.
140Rally skrev:hade en boa5 i en folkrace amazon förut o den gick satan över 4000 varv med enkel 45, kanske är bättre på lägre med dubbla vad vet jag =)
jo det blir en helt annan sak med dubbla gasare och långa IR insug!
VolvoMatte skrev:Skulle vilja ha ett tips på vilken kam jag skall välja till min B20 med Steg 3 topp, lättat svänghjul, extraktor, brytarlöst och Weber 45:or, är inte så sugen på en R-kam nämligen...eventuellt blir det borrning till B21 också.
jag tänkte stoppa en kg 5kam i min b20 (borrad till b21) med steg 2topp, planad topp, balanserade kolvar, stakar och vev...
Kanske skulle kunna vara något?
Jag tycker Steg 2-topp är lite väl vekt för en vassare kam än KG19 om vi nu talar deras sortiment..
Jag har ovanstående och den går bra, men är liite småskum på låga varv eller egentligen bara lite dålig på tomgång.. Den drar dock mycket jämnt och fint från låga varv men vill inte vara helt jämn på tomgång..
Ska förmodligen slänga på en lite bättre topp snart så får jag se om det blir nån skillnad.. Beror på om jag får tag i lite mer förgasare än de dubbla SU jag har nu
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Hur tror ni följande motor kommer att lira ihop?
B20
dubbla weber 45
steg 1 topp som är planad 2 mm.
kg6 kam
2" avgassystem
brytarlöst tändsystem
Kommer den att dra mycket soppa och vara slö på låga varv?
Jag ska ha motorn till vardasbilen och vill ha en lättkörd motor.
Eller har ni något annat förslag angående kammaxeln?
VolvoMatte skrev:Skulle vilja ha ett tips på vilken kam jag skall välja till min B20 med Steg 3 topp, lättat svänghjul, extraktor, brytarlöst och Weber 45:or, är inte så sugen på en R-kam nämligen...eventuellt blir det borrning till B21 också.
Kg5 kam skulle nog jag ha skaffat till den motorn, eller vanlig k-kam