Sida 2 av 2

Postat: tis apr 11, 2006 4:54 pm
av Gren
Jens Gustavsson skrev:
jag är sugen att bygga i hop min 2850cc sugmotor b20 och bromsa lite men hittar ingen som vill bygga blocket med foder till rimligt pris :(
Vad är ett rimligt pris? Hade varit kul att testa om det gick. Synd att Norrland ligger så avsides :D

Postat: tis apr 11, 2006 7:38 pm
av Jens Gustavsson
Gren skrev:
Jens Gustavsson skrev:
jag är sugen att bygga i hop min 2850cc sugmotor b20 och bromsa lite men hittar ingen som vill bygga blocket med foder till rimligt pris :(
Vad är ett rimligt pris? Hade varit kul att testa om det gick. Synd att Norrland ligger så avsides :D
rimligt pris är väll ca 3-5K för att ställa i årdning ett sånt block?

är du sugen att hjälpa till?

Postat: ons apr 12, 2006 3:25 pm
av Bengan
Tänkte du köra webrar då eller nåt insprut? Kostar ju lite med såna grejjer oxå beroende på om du tänkte maxa eller ligga på nån rimlig gräns.. :P

Med Weber 55:or och massa godis borde det ju gå att plocka ut rätt mycket ärlig effekt ändå?

Postat: mån jun 26, 2006 5:22 pm
av 140Rally
har samma grejer i min rallybil, vilka kammar rekommenderas i den då? skiter i tomgång :lol: däremot vill jag ha ett hyffsat register o ganska bra toppeffekt, har ju tätstegad låda så man e ju uppe i höga varv rätt fort..

Postat: mån jun 26, 2006 6:28 pm
av Jens Gustavsson
140Rally skrev:har samma grejer i min rallybil, vilka kammar rekommenderas i den då? skiter i tomgång :lol: däremot vill jag ha ett hyffsat register o ganska bra toppeffekt, har ju tätstegad låda så man e ju uppe i höga varv rätt fort..
du kan ju kolla lite här till att börja! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505



skulle gissa på att en bra rally kam har ca 255-265 grader vid 1.27mm och så lite ventilspels dur som möjligt och givet vis mycket lyft. (BOA 5 kanse?)


en nackdel kan ju vara ett lite högre slitage på ventilmekanismen och styrningar ventiler.

Postat: mån jun 26, 2006 7:06 pm
av 140Rally
hade en boa5 i en folkrace amazon förut o den gick satan över 4000 varv med enkel 45, kanske är bättre på lägre med dubbla vad vet jag =)

Postat: mån jun 26, 2006 7:18 pm
av Jens Gustavsson
140Rally skrev:hade en boa5 i en folkrace amazon förut o den gick satan över 4000 varv med enkel 45, kanske är bättre på lägre med dubbla vad vet jag =)
jo det blir en helt annan sak med dubbla gasare och långa IR insug!

Re: B20, Steg 3 topp, lättat sv. hjul, Weber 45:or vilken ka

Postat: mån aug 14, 2006 5:00 pm
av Jimmy Nilsson
VolvoMatte skrev:Skulle vilja ha ett tips på vilken kam jag skall välja till min B20 med Steg 3 topp, lättat svänghjul, extraktor, brytarlöst och Weber 45:or, är inte så sugen på en R-kam nämligen...eventuellt blir det borrning till B21 också.
jag tänkte stoppa en kg 5kam i min b20 (borrad till b21) med steg 2topp, planad topp, balanserade kolvar, stakar och vev...
Kanske skulle kunna vara något?

Postat: tis aug 15, 2006 12:41 am
av Bengan
Jag tycker Steg 2-topp är lite väl vekt för en vassare kam än KG19 om vi nu talar deras sortiment..

Jag har ovanstående och den går bra, men är liite småskum på låga varv eller egentligen bara lite dålig på tomgång.. Den drar dock mycket jämnt och fint från låga varv men vill inte vara helt jämn på tomgång..

Ska förmodligen slänga på en lite bättre topp snart så får jag se om det blir nån skillnad.. Beror på om jag får tag i lite mer förgasare än de dubbla SU jag har nu

Postat: tis aug 15, 2006 8:43 am
av ama tic
Vilken kam skulle ni välja om ni fick välja mellan ENEMS H3-kam och KG´S KG6?

Postat: fre apr 27, 2007 6:48 pm
av Mattias D
Hur tror ni följande motor kommer att lira ihop?
B20
dubbla weber 45
steg 1 topp som är planad 2 mm.
kg6 kam
2" avgassystem
brytarlöst tändsystem


Kommer den att dra mycket soppa och vara slö på låga varv?
Jag ska ha motorn till vardasbilen och vill ha en lättkörd motor.
Eller har ni något annat förslag angående kammaxeln?

Postat: fre apr 27, 2007 8:09 pm
av Jimmy Nilsson
VolvoMatte skrev:Skulle vilja ha ett tips på vilken kam jag skall välja till min B20 med Steg 3 topp, lättat svänghjul, extraktor, brytarlöst och Weber 45:or, är inte så sugen på en R-kam nämligen...eventuellt blir det borrning till B21 också.
Kg5 kam skulle nog jag ha skaffat till den motorn, eller vanlig k-kam

Postat: fre apr 27, 2007 8:53 pm
av Mattias D
kg5 är ju vassare än kg6.
Är det stor skilnnad på körbarhet på låga varv mellan en r kam och en kg6 kam?

Postat: lör maj 05, 2007 1:07 pm
av Red Baron
måste skynda å fråga när alla andra också gör det :hihi:

b20 Recept:
-80mm slag och 92mm borr
-157.5mm carrillostakar å smidda bubbla kolvar
-dellorto 48or
-brytarlöständning
-racetopp med 46/38,5 rostfriaventiler, hårdare fjädrar, förstärkt vippbrygga

Vad rekomenderar ni för kam å grenrör? vill ha en varvvillig motor