nu har jag monterad den renoverade 6,2 pumpen på cadillacen
började med att jag tog lös gamla pumpen och plockade isär den för att kolla vad som var fel i den då den var så fruktansvärt slö
till min stora förvåning så var faktiskt flexringen hel i denna pump så de var ju inte felet denna gång
flexringen var mot sin förmodan till och med mjuk så den är nog bytt för inte så länge sedan
däremot hade kolven i botten på pumpen som flyttar på kamskivan fastnat och kärvade ganska bra så där var felet på denna pump
ytterst fin ventilpasta och lite diesel som smörjmedel så var den bara börjar röra kolven och rörde runt den lite sen löpte kolven hur fint som helst
skadorna som gör att kolven kärvar är så småa så dom går knappt se med ögat men toleranserna är väl extremt småa så de behövs så ytterst litet skärp som kommer hit ner så börjar de jävlas bevisligen
hur bra de är att använda ventilpasta och diesel och original kolven låter jag vara osagt men när man nött på lite så ser de bara lite honat ut och kolven går lätt och man ser inga konstigheter efter man rengjort ordentligt
såg dock när jag skulle sätta in pluggen i botten på pumpen att gängorna hade följt med ut när man skruvade ut pluggen så detta måste jag åtgärda så jag monterade i stället pumpen jag renoverade tidigare på cadillacen så får jag lösa gängproblemen senare på denna pump
blev en jäkla skillnad på första provkörningen och nu gick den mycke bättre men jag var ändå inte helt nöjd så jag
började kolla bränslefilter och där kom nästa sak att åtgärda för dieselfiltret var fullt i skit å då menar jag verkligen skit
har ju vw dieselfilter och hållare då jag gillar dessa filter när dom har en bottenplugg på filtret som man kan tömma för att få ut eventuellt vatten och smuts och jag höll ett glas under filtret när jag öppnade pluggen å där komme de en hel del skit
tog lös filtret och tömde de i en genomskinlig plastbehållare och dieseln var typ skitbrun
skruvade bort bottenpluggen på tanken också för att tömma tanken ännu en gång men där var dieseln ren och fin och de komme bara ut nån liten rostflaga så jag gissar på att de är bränslerören fram till motorn som släppt de måsta av skiten som hamnat i filtret och de ska dras nya bränsleledningar i vinter så man slipper sånna problem framöver
dit med ett nytt filter nu blev de ännu bättre fart i bilen
byggde sen om gasen då jag vetat hela tiden att den inte gav full gas när man trampade pga en jävligt gormig gashistoria så nu blev de vajer hela vägen och de är som en ny bil nu gämfört med tidigare men pump renoveringan var nog de som gav mest
nu måste jag till och med justera om vajern på 700 lådan för att bilen går helt annars än tidigare när de är mycke mera vrid så nu började lådan växla annolunda men de gör jag med nöje
så för att haft isär och renoverat en dieselpump för första gången så måste man vara hyfsat nöjd
gamla pumpen hade säkert gått lite bättre om jag bytt filtret tidigare men jag trodde inte de skulle slå igen filtret å börja stocka redan efter 30 mil typ men de gjorde de ju bevisligen trotts att jag redan hade tömt tanken en gång och fann inget smuts den gången heller , och de här är väl en av dom negativa sakerna när allt är under stress och de mesta ombyggt och lite special och en del snabba lösningar plus bränslerör från 1959 bara för att hinna till motorveckan men nu hoppas jag att de ska fungera en bra tid framöver
6,2an är ju långt ifrån nån raket hur man än gör tyvär så missupfatta mig inte men de är kul när motorn i alla fall för börja arbeta för de den är tänkt till och inte bara står å hostar på kass pump
nästa på listan är en större matarpump då den mekaniska inte gick ha i detta motorrum och jag tror den elektroniska är lite för liten men de blir nog en vintersyssla
isär med pumpen som satt på cadillacen och denna gång tog jag allt i ett stycke

här ser man kolven i botten på pumpen som kärvar genom skåran i botten

vikterna borttagna från vikthållaren

hel flexring konstigt nog

här är pilarna på kamskivan som man måste hålla koll på vilket håll dom pekar

vikterna samt plastringen till gasreglaget å brickan monterade

sen var de bara släppa ner pumphuset men man måste ha koll så gasreglaget hamnar rätt på plastringen

pluggen i botten som gängorna var paj på

tömde dieselfiltret å där var de en hel del skit

dieseln i stora tunnan är från tanken å den skitiga dieseln är från filtret så nog är filter bra att ha
mvh