Sida 2 av 3
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 01, 2014 8:30 am
av Performance_seeker
Satsa på ett nytt batteri, så stort som du kan klämma in. Alla tecken tyder på att batteriet är slut, och det kan vara en stor orsak till dina problem.
Sen bör du kolla om laddningen funkar som den ska. Att mäta spänningen säger i stort sett ingenting, det är en ampere-mätare som visar om det laddas eller inte.

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 01, 2014 8:54 am
av moken
I skuffen får det plats ett jättestort

Hade ju batteriet på laddning ett dygn, men när jag skulle provstarta igår dök det väldigt fort så jag fick ta till startkablar.
dock hade bilen hunnit sura ner sig på första misslyckade föesöket så den gick inte igång så jag la mej på soffan istället.
Men det tyder ju också å att batteriet sett sina bästa dagar.
Minns dock att jag hade problem redan föe 10 år sen vid mappning att den varierade från magert till fett vilket han som mappade då inte var så impad över, och på den tiden var batteriet nästan nytt så ngt mer kanske spökar.
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 01, 2014 9:55 am
av vinkelkapen
Börja byt det, sen kan du ju logga i sprutet hur det beter sig när du kör, kontrollera kabelanslutningar till batteri o generator så du har bra kontakt i dom, du kan ju testa belasta startmotor och kolla loggar och samtidigt mäta vid batteriet och jämföra med varandra
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 01, 2014 6:38 pm
av Performance_seeker
Jag skulle också kolla spänningsmatningen till bränslepump och box/spridare. Fetare kablar är bättre. T.ex. en pump som tar 15 Ampere behöver 6 mm2 plus och minusledare om längden är 5 meter. Det är en rätt grov tråd.
Här är en lättanvänd räknare för kabelarea. Jag utgår ifrån att den räknar rätt men jag skall för säkerhets skull kolla så att det blir rätt.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Det låter som du skulle ha en flaskhals i ditt elsystem, antingen på + sidan eller så en dålig/för klen jordning någonstans.
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 01, 2014 8:03 pm
av moken
Tack grabbar för råden, då har jag lite att kolla på

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 01, 2014 8:14 pm
av Performance_seeker
Jag kollade räknaren här:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Den räknar både till-ledning och frånledning, d.v.s. om du har ett avstånd på 5 meter mellan relä och pump så räknar den med 10 m total längd på tråden, och det är ju rätt.
Men, den informationen kunde ju ha funnits i texten vid räknaren...och skall man vara lite petig så finns det andra fel på sidan också...inget kan man lita på...

Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: lör okt 04, 2014 8:30 pm
av moken
Fick en timme i garaget ikväll. Inget spänningsfall om jag jämförde fram på batteriet och bak på kabeln som går in i relät jag har i skuffen. Ser ut som det är en 4mm2 kabel jag dragit dit.
Från relät ner i tanken är det lite klenare kablar, de som följde med walbropumpen misstänker jag.
Jorden verkade bra, ohmmätte den.
Men mitt batteri, det är ett 44Ah, kan det vara för klent när man har allt igång, pumpen drar ju 15Ah bara den.
Får inte plats med större fram i motorrummet, så antingen köper jag ett nytt litet eller ett stort, och en batteribox, och kablar osv.
Blir ju en viss prisskillnad, vill inte direkt köpa ett nytt 44Ah batteri för att konstatera att det är för klent.
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: lör okt 04, 2014 9:01 pm
av vinkelkapen
Så länge du kör så ska generatorn ta belastningen, och batteriet ska vara reserv, tar du för mycket ström orkar den helt enkelt inte ladda batterierna samtidigt som den tar belastning från strömkretsarna.. Sen batteriets huvuduppgift är just när generatorn inte går/funkar
Funkar generatorn som den ska?
Är kablarna bra från generator?
Bra jordat?
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: lör okt 04, 2014 9:06 pm
av moken
Hade 14,0v på batteriet med motorn igång när jag precis hade startkablat igång den, så generatorn ger spänning iallafall. Jorden mellan batteri/chassi är bra iallafall om man ohmmäter, mot motor kan jag ju mäta också, tack för påminnelsen.
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: lör okt 04, 2014 9:17 pm
av vinkelkapen
Har läst igenom tråden lite mer och börjat fundera mer på bränsletryck? Det verkar som du har haft lite konstigt beteenden
Hur är systemet uppbyggt?
Stabil tryck nu?
Höjs vid laddtryck?
Fräscha filter och tanksil?
Inget skit i blöjorna i spridarna?
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: tis okt 07, 2014 2:13 pm
av moken
Syatemet är en walbro 255l/h intank pump, 8mm bränsleledningar, stort soppafilter till bmw, original fuelrail med grövre tilloppsnippel, adapter för att ta bort original btr (bara 6mm hål i tyvärr) och 880cc spridare.
Med nyladdat batteri plus laddaren kvar på så sjönk trycket ändå när jag slog på lyset, verkar vara stabilt på jämn gas under lugn körning, hade ingen möjlighet att bygga laddtryck plus att det känns riskabelt när trycket sjunker bara av att jag slår på lyset.
stod dock och höll motorn på 3500 varv för att se om det skulle bli bättre laddning från generatorn men ingen skillnad. Har dock inte kollat jordningen mellan batteri och motor kom jag precis på, samt att jag bör gå över kablarna från generator till batteri igen.
men frågan är om man ska byta generator och se om det hjälper annars?
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: tis okt 07, 2014 2:55 pm
av vinkelkapen
Ja, det är nog ingen dum ide' att prova byta generator om du inte kan härleda problemet till kabelstammen
Hur är kablarna till soppapump kopplat? Prova koppla direkt från batteriet plus o minus med nya fräscha kablar, och inga gamla kontaktstycken kvar (så det inte är dålig kontakt där) så du inte skruvar generatorn i onödan
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 15, 2014 7:33 pm
av moken
Jaha, då har jag haft lite garagetid igen.
Fixade lite med kabel till pumpen, men ville testa sucessivt för att finna felwt.
Vred på tändning så pumpen startade, tände ljuset. Samma problem.
Eftersom jag aldrig startade motorn slog ju pumpen ifrån efter npgra sekunder och när jag då släckte halvljuset råkade jag se på mätaren att den steg igen!?! Felet är alltså inte soppatrycket utan nåt med mätaren kontra annan strömförbrukning, men vad? Hade "fulkopplat" mätaren så den inte hade konstnt 12v som den skulle ha på en tråd men det vart ingen skillnad när jag åtgärdade det.
Testade även att jorda givaren direkt på batteriet men det hjälpte inte heller.
Mätaren är en depo om ngn har erfarenhet.
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 15, 2014 7:52 pm
av vinkelkapen
Mäter du med någon elektronisk mätare? Köp/låna en riktig för hydraulik på hydraulbutik, då vet du att det stämmer, sen jämför du med elektronisk för att se hur bra det stämmer gäller även om du kopplar in på styrsystem så du är 100% på att det visar rätt
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Postat: ons okt 15, 2014 8:21 pm
av moken
Ja den är elektronisk. Jag har en hydralisk som jag kopplade in före fuelrailen förut men ville ha en konstant monterad och köpte då denna.
sålänge den varierar 1bar beroende på om jag har lyset tänt eller släkt hjälper den ju inget

Den sjönk även om jag tände bromsljus, eller varningsblinkers. Lär ju sjunka när elfläkten startar åxå då...
jälla skit att man inte kan ha en mätare som bara gör sitt jobb
