Sida 2 av 2
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: sön aug 25, 2013 11:26 am
av Erol
Ante skrev:Planingen, deckplanet blir för tunt. :/
En bättre lösning kan vara att byta kolvar alternativt svetsa förbränningsrummen.
Ok, nu är det drygt 1 mm som är taget på toppen. Skulle det försvaga så fruktansvärt?
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: mån aug 26, 2013 9:21 pm
av DLS
Ja kan 1 mm verkligen göra så mycket?
Visserligen så säger porsche att wear limit är 0.4mm o att man redan efter 0.2mm ska köra med den högre packningen som är på 1.4mm jämfört med original 1.1mm men det har väl porsche bara gjort för att annars backas tändningen för mycket om man inte har ställbart kamdrev.
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: tis aug 27, 2013 6:05 am
av ogge
evon har jag gjort det nu att jag skruva ner tändningen å ipp med alddtrycket.. så nu håller den tätt iaf..
hade inte spikat innan men kör helre safe på tändningen å laddar till effekten istället
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: lör aug 31, 2013 9:49 am
av Mats Ivarson
Det verkar som att det är skillnad från motor till motor. Jag hade en bil, som ni säkert vet vilken det är, som kördes av mig och två ägare efter på 1.6-1.7 bar i tusentals mil. När Björn ville ha ännu mer effekt och bytte till E85 gick topplockspackningen för första gången. Hur det kunde fungera tidigare verkar märkligt med tanke på era erfarenheter. Motorn gav ca 340-360hk på bakhjulen.
Mats
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: lör aug 31, 2013 9:50 pm
av DLS
Det verkar som att det är skillnad från motor till motor. Jag hade en bil, som ni säkert vet vilken det är, som kördes av mig och två ägare efter på 1.6-1.7 bar i tusentals mil. När Björn ville ha ännu mer effekt och bytte till E85 gick topplockspackningen för första gången. Hur det kunde fungera tidigare verkar märkligt med tanke på era erfarenheter. Motorn gav ca 340-360hk på bakhjulen.
Mats
Ja det är lustigt, det verkar som problemet kommer när man går över till e85.
Men Björn som äger din gamla bil nu har ju fått den att hålla med e85 o 1,6 i ladd.
Så jag antar att man inte är tillräckligt bra meckare

Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: mån sep 02, 2013 9:21 pm
av Erol
Men Björn som äger din gamla bil nu har ju fått den att hålla med e85 o 1,6 i ladd.
Så jag antar att man inte är tillräckligt bra meckare
Frågan är ju om det är hårvara eller mapning som är boven.
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: tis sep 03, 2013 10:27 am
av ogge
är nog mappningen som avgör detta.
håller det inte tätt får man backa av på tändningen och ladda mera istället
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: fre sep 20, 2013 4:20 pm
av Mattias J
Tändningsmappen är inte korrekt. Du kan inte ha så hög tändning på vidöppet spjäll på dom låga varvtalen.
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: tis sep 24, 2013 10:52 pm
av Erol
Mattias J skrev:Tändningsmappen är inte korrekt. Du kan inte ha så hög tändning på vidöppet spjäll på dom låga varvtalen.
Utveckla gärna "hög tändning på vidöppet spjäll på dom låga varvtalen".
Vilket varvtal är det du syftar på och vilket laddtryck?
Problemet jag har visar sig inte för ens över 4000-4500 varv.
/ Erol
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: ons sep 25, 2013 8:46 pm
av Mattias J
Här har du alldeles gör hög tändning
Kör den i dyno så ser du att du inte tjänar något på det och att det bara bygger cylindertryck på fel ställe. Jag hade dragit av 4-6 grader rakt av från 100kpa och upp.
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: ons nov 13, 2013 11:46 pm
av Erol
Tro det eller ej, men jag har höjt tändningen och bilen går bättre än någonsin. Stort borr och 2-ventilsteknik kräver högre tändning än litet borr och 4-ventilsteknik
Har fått ordning på det höga cylindertrycket, det visade sig att min teori om hydralock stämde. Tidigare så hade jag ett AFR på 10 vid fullast, nu ligger jag på mer moderata AFR 13.Efter att mappat bränslet så slutade motorn att trycka ur sig vatten, men säg den lycka som varar, istället körde jag av kamremmen. Remmen var 3 år gammal och hade gått ca 350 mil...
Nya tändtabellen ser ut som följer:
Mvh Erol
Re: Högt cylindertryck/Topplyft?
Postat: fre nov 15, 2013 8:57 pm
av Joachim Stavik
o jääävlar, det var inte mycket fegt...!