Sida 2 av 3
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: lör aug 31, 2013 5:43 pm
av Arn87
Hittade en b21 marinvev. Är det längre slaglängd på den än på en vanlig b21 vev?
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: sön sep 01, 2013 3:16 pm
av Daniel Bjälevik
Nej.är bara marin veven till b230 som har annat slag
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: sön sep 01, 2013 3:27 pm
av Arn87
Okej. Har förhoppningsvis en marinaxel på G till b230, grova axeln. Har även tillgång till ett b204 block. Marinaxeln och det blocket kanske skulle funka bra ihop

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: sön sep 01, 2013 7:19 pm
av Erland Cox
Varför inte ett vanligt 230 block med så lite borrning som möjligt?
Det är ingen större skillnad i cylindertjockleken.
Jag har ultraljudsmätare så säg till vilka block du vill ha mätta så kan jag kolla.
Jag har dom flesta blocken i flera uppsättningar och även ett B204 och B200 block.
200 serien har den fördelen att de är siamesgjutna mellan cylindrarna längst upp.
Hur mycket starkare det gör dom än 20 serieblock vet jag inte.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: sön sep 01, 2013 8:58 pm
av Arn87
Har du möjlighet att mäta upp ett vanligt b230 och båda 2 liters blocken vore det ju kanon

finns nog flera som skulle vilja ha den informationen.
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: mån sep 02, 2013 12:29 am
av Erland Cox
Jag ska göra det. Vad jag har sett kan det skilja en hel del mellan block av samma typ.
Så egentligen skulle man mätt massor av block.
När jag väljer ut B20 block tex. som ska borras till 92mm så kollar jag flera och väljer det bästa.
Framför allt hur gjutningen är centrerad gentemot bearbetningen kan skilja en hel del.
På B20 kan man se det på hur vattenkanalerna sitter mot cylindrarna och hur lyftarhålen är centrerade.
Vattenkanalerna borde funka på 230 motorer också.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: mån sep 02, 2013 7:37 am
av T Landholm
fredde_vit_pv skrev:B19-B21-B23 är väl "samma" motor med 80mm slag och 88,90(B19) 92.00(B21)96.00(B23)borr
det mest intressanta blocket av dom när det gäller teoretisk styrka i förhållande till slagvolym tycker jag
skulle vara B21!
wunderbaum_glidarn" hur kan vevtappsdiametern ändra slaglängden?
/F
Han nämnde ju B23 vev med excenterslipad till 230:i tapp, såkallat slipstroke..

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tis sep 03, 2013 12:58 pm
av Arn87
.
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tis sep 03, 2013 4:07 pm
av Erland Cox
Jag har bara mätt upp ett 200 block så länge men jag ska mäta resten ikväll.
200 blocket har en medeltjocklek på 6mm som minskar ner mot 5 till 5,5 mm ganska långt ner i cylindern.
Det innebär att cylindern kan vara 7mm på ena långsidan och 5mm på andra beroende på gjutningens förskjutning.
Det finns givetvis bättre och sämre centrerade block.
Bäst är ett som är centrerat eller ett där trycksidan är lite tjockare än andra sidan.
I siamesdelen framåt och bakåt mellan cylindrarna är blocket väldigt tjockt, undrar hur runt det är när det har
arbetstemperatur?
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tis sep 03, 2013 9:55 pm
av Erland Cox
B21 mellan 5 och 5,5mm.
B23 mellan 4 och 5mm, 3,5mm mellan cylindrarna.
B200 mellan 5 och 7mm.
B234 mellan 4,5 och 5,5mm tjock, 4,5mm i sidled under siamesgjutningen.
B230 är likadan som B234:a.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tis sep 03, 2013 10:24 pm
av Arn87
Tack Erland! Mycket bra info!!!
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tis sep 03, 2013 10:46 pm
av Erik Sandström
Erland, vilket år var 230 blocket från?
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tis sep 03, 2013 11:13 pm
av Erland Cox
Det är ett tidigt med lilla veven, tror du de senare är tjockare?
Jag kan kolla men det får bli nästa vecka för jag ska till Santa Pod senare idag.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: ons sep 04, 2013 1:00 pm
av Arn87
Så nu har jag en b230 smidd marinvev påväg från USA. Så nu står det mellan ett b200 eller ett b230. Har en b230fd från 95. Med jättefina lopp så någon borrning behövs inte iaf

Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Postat: tor sep 05, 2013 12:15 am
av Erik Sandström
Ryktet säger att de block som har djupare frostpluggar, kom typ 90 eller 91, dock endast 230 inte 200, har mera gods runt cylindrarna.