Sida 2 av 3

Re: Volvo 850 Turbo -Update 19/1

Postat: mån jan 20, 2014 8:28 am
av hents99
Nice!

Re: Volvo 850 Turbo -Update 19/1

Postat: tis jan 21, 2014 6:37 pm
av volvobrage
Rått prosjekt!:D Herlig arbeid med grenrøret og innsuget:)
Stå på videre!

Re: Volvo 850 Turbo -Update 19/1

Postat: tis jan 21, 2014 8:07 pm
av MVA-Productions
Riktigt fint hantverk och fina lösningar! Man blir ju lite sugen att själv bygga t5 och skita i sin 16v :roll:

Mvh

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tis feb 25, 2014 9:42 pm
av O Edlund
Tack allihopa!

Läge för en uppdatering igen då kanske?

Har jobbat vidare på insuget och gjort ett fäste för oljestickan och ett stag för att avlasta insuget lite.

Bild

Bitarna inpassade innan svetsning

Bild

En 50mm Tial-dump kommit på plats.

Bild

Brände ihop ett inloppsrör med en tillhörande fullradietratt för luftfiltret

Bild

Och så blev det ett fäste för den elektriska servopumpen. Inte helt klart på bilden men en bra bit på vägen iaf

Bild

Monterat i motorrummet. Blev en rätt så bra och diskret placering

Bild

Allt för denna gången gott folk. Over and out!

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tis feb 25, 2014 10:32 pm
av Henkken
Snyggt Grenrör du byggde! Man blir ju inte mindre sugen på att skruva på sin egen t5a som står i garaget och skäms när man läser om din bil...

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: ons feb 26, 2014 9:10 am
av wuffee
mycket fint hantverk!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: ons feb 26, 2014 2:08 pm
av johan johansson
Jäklar vad snyggt du bygger. kul med lite genomtänkta lösningar

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: ons feb 26, 2014 4:04 pm
av Kökarmicke
Snyggt! :thumbright:

Såg att du använt orginal-flänsen till insuget, tänkte tipsa om att 828 engineering fixat fram denhär åt mig, jag vet inte om han fått den i produktion ännu :)
Bild

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tor feb 27, 2014 7:29 am
av oxen_87
Lite nyfiken o undrar va du har för tig svets ? Funkar bra ?:)

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tor feb 27, 2014 12:36 pm
av O Edlund
Henkken, wuffee, johan johansson

- Jättekul att höra! :D

Kökarmicke:

- En sån där fläns hade suttit fint. Vad är det för diameter mot trattarna? Synd bara att man redan bränt ihop skiten :doh:

oxen_87:

- Svetsar med en Kina-tig. En Stahlwerk 315 AC/DC. Funkar kanon! :thumbright:

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tor feb 27, 2014 8:14 pm
av wuffee
har du pedal till den?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tor feb 27, 2014 10:05 pm
av Misterfreddy
Riktigt kul å se att det fortfarande finns dom som vill bygga på 850;) svetsa kan du ju med;)

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: fre feb 28, 2014 12:17 pm
av O Edlund
wuffee skrev:har du pedal till den?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Pedal ingick i köpet, lite halvskraltigt byggd men fullt funktionell :thumbright: . Jag anser att pedal är ett måste, speciellt när man svetsar aluminium.
Misterfreddy skrev:Riktigt kul å se att det fortfarande finns dom som vill bygga på 850;) svetsa kan du ju med;)
Ja då, 850is är ju mer populära nu än vad de nånsin varit :wink:

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: sön mar 02, 2014 9:43 pm
av O Edlund
Servopumpen på plats :)

Bild

Bild

Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...

Postat: tis apr 08, 2014 8:36 pm
av O Edlund
Dags för en uppdatering!

Lämnade iväg grenrör och avgashus på coating. Blev bra :P

Bild

Bild

Byggde en egen oljefälla som passar på orginalplats. Kommer utnyttja orginalreturen för att kunna evakuera gaser från bottendelen genom två utgångar. Sen blir det en ny utanpåliggande oljeretur ner i tråget. Satte filtret direkt på burken för att inte få några area-reduktioner som stryper. Lyckades utnyttja det lilla utrymme som finns ganska bra tycker jag, har cirka 2mm frigång till insuget.
Förhoppningsvis kommer motorn att kunna andas fritt utan större problem :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

I helgen var jag i Arvika och hämtade en topp som Tommy Luhr fixat iordning åt mig. En riktigt race-preppad topp med större rostfria insugsventiler, alu-bronsstyrningar, alu-retainers, mekaniska tryckare etc. Kommer att lira riktigt bra ihop med resten av maskinen tror jag :)

Bild

Bild

Han har fått slipat ur lite för så att kammarna går fritt 8)

Bild