Sida 2 av 3
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: mån sep 23, 2013 10:30 am
av gegge
GT15 finns väl i två storlekar 44 och 48? Den turbo som jag har liggandes är hyggligt lik:
TD035-13T-4
turbin 43,2/36,2
Kompressor 38,3/51 (TD04 hjul)
GT1544
Turbin 42.2 mm med 58 i trim
Kompressor 32.9 mm/43.9 mm
Det "problem" du skriver om borde vara dubblelt så stora i en stånka med snarlik volym. Tror pulserna blir för kraftiga för en någorlunda effektiv applikation. Jag stannar nog på etanolkonverteringen. Stora frågan är Mikuni mäter sina munstycken i mm eller flöde...
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: mån sep 23, 2013 11:18 am
av Enok
Sexkantiga = cc/mln. Runda=mm
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: mån sep 23, 2013 7:06 pm
av Ola_W
Jag har den större varianten A/R 035 på avgasen.
Det var inte min mening att avskräcka, bara berätta lite om mina tankar och erfarenheter. Gläd dig åt att du håller på med en modernare motor än min hemitwin designad 1934. Det är rimligen mindre påverkan vid överlapp i din motor än i min.
Den XR som det visas film på har väl rätt långa rör innan turbon, kanske av en anledning.
/Ola
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tis sep 24, 2013 7:47 pm
av hauge
PÅ EN MOTOR MED LITE VARV caps-lock så spelar nog pulserna mindre roll oavsett om det är en en - eller två- eller flera-cylindrig motor.
missförstå mig rätt... ett så pass konstant konstant tryckfall som möjligt över turbinen är är självfallet bättre, vilket diskutioner handlar om rätt ofta här på sävar men turbon har trots allt ett tröghetsmoment och kommer inte hinna åka jojo i varvtalet nått direkt. Det torde mer vara som så att turbinen "ser" ett lägre totalt flöde än vad det egentligen är.
(en fyrtakt enstånka på 3k rpm ger 25 avgaspulser per sek...alltså 4 hundradels sek mellan varje puls...ganska tätt ändå tycker jag.. tillräckligt för att driva en turbo i alla fall)
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tis sep 24, 2013 9:05 pm
av Pacman
Tvärtom hauge,
Ju högre varv och fler cylindrar som matar desto mindre roll spelar pulserna. Omvänt blir en lågvarvig encyl en extremt pulskänslig applikation. Frågan är om man ska "bygga fel" och dämpa ut pulserna lite, t.ex med ett plenum före turbon eller stor volym i primärröret för att låta turbon få en chans att gå jämnare.
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: ons sep 25, 2013 5:15 am
av Enok
Precis, om du sätter turbon nära motorn kommer du få laddtryck väldigt tidigt men det blir ingen
vidare effekt ökning. Så det är "stor" volym som gäller mellan motorn och turbon.
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: sön sep 29, 2013 8:05 pm
av Ola_W
Bara för att peka på något helt annat än vad jag tycker mig ha förstått om avgas volym mellan turbo topp med få cylindrar pulser mm. så hittade jag denna:
http://www.youtube.com/watch?v=BFEl6MEean0
BMW 1200 GS med turbo monterad direkt på avgasportarna...

/Ola
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: mån sep 30, 2013 10:59 am
av Enok
Kan inte italienska el vad det var för språk. Gav det någon effekt ökning o isf hur mycket o vid vilket ladd?
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tis okt 01, 2013 4:36 am
av Henrik Braun
Besök
http://www.boondockers.com de säljer färdiga turbokit till 450 crossar. Kanske finns nån ide där
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tis okt 01, 2013 8:20 am
av Perra.S
Enok skrev:Kan inte italienska el vad det var för språk. Gav det någon effekt ökning o isf hur mycket o vid vilket ladd?
Från 6000rpm började effekten öka jämfört mot std. och vid ~8000rpm lämnade den 130hk.
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: ons okt 09, 2013 1:37 pm
av gegge
Den turboladdade XR650R gav drygt 70hk utan turbo och runt 100hk med 0,8bar. Skillnaden kommer över 6000varv.
Bänkpapper:
http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1196769035
http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1196855321
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tor okt 10, 2013 4:50 pm
av Kadett4wd
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tor okt 10, 2013 5:06 pm
av Pacman
En orgie i buntband....vackert!
Men varför har den TPS under sadeln...och hur kopplar man TPS på en cylindertrottel?? Har han en dubbelwire med en blind gasrulle under sadeln?
I övrigt är det en väldigt clean och funktionell installation tycker jag....saknar dock intercooler.
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tor okt 10, 2013 5:23 pm
av loop
Nu vet man vart en av de försvunna svarta Nikestrumporna är också
Re: MC enstånka med E85 och turbo
Postat: tor okt 10, 2013 9:39 pm
av Pacman
Skulle vara kul att få reda på vad ägaren till den fiddy-dragstern gjort för att förstärka vxl-lådan.
Jag började på ett sådant projekt för några år sen när det var poppis med fiddy-trimning men när Erland o Co sköt vxl-lådorna i bitar gång på gång med vassa högvarviga sugisar så la jag ner turboplanerna lika fort igen. Klarar kinalådorna inte mer vrid än så så är det inte lönt att mosa på med laddtryck heller!