Sida 2 av 13

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: mån okt 14, 2013 9:01 pm
av Steve
Fransson skrev:+1 :thumbright:

Samt det skulle va intressant å få se en sammanställd graf/skillnader på rödblockarna ni/du har bromsat.
Så man ser vilka olika turbos,kammar,grenrör. grund effekt mm.
Som motorerna har haft.


Tänkte tex på B200 ismotorn,Stövarns b230,Roger,Mattias,DK motorn mm.
Ja, ungefär som Nisse977 har gjort på bl.a. M20 skulle va intressant att se

Bild
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=76468

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: tis okt 15, 2013 11:08 am
av johan johansson
Är det ingen som har en t3/t6 adapter två flänsar och en rörbit. Skulle vara grymt intressant och se hur den stora turbon skulle bete sig. Tror faktiskt den skulle funka hyffsat

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: tis okt 15, 2013 2:23 pm
av Jens Gustavsson
johan det finns ett 2" grenrör i gömmorna med T6 fläns men det blir senare då blir det lättare att testa olika T6 turbos. jag skulle vilja ha större ventiler än orginal då och en 37 tryckar kam.

nu blir det test av T4 turbos och de räcker nog så långt att vi inte behöver fundera på större turbos med denna enkla motor med 33 tryckare och bara små portad topp med std ventiler.

men vist det skulle fungera med T6 turbos på denna med.... jag och boström körde en 76mm HX 60 med 26# avgashus på hans B230 med de 2" grenröret med en sts 269 liknade kam för snart 8-10 år sen och konstigt nog så tog den sig bra vid växling (4 pet manuell) men den hadde nog gått bättre med en mindre turbo ändå. tror den gick en 9.60 med tragisk 60 fot på låga tryck.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 182 din hk/6600r

Postat: tis okt 15, 2013 6:58 pm
av Jens Gustavsson
hej nu har jag kört första 2 timmarna med Holset MFS 50 turbon som jag testar för första gången själv den har 66mm in och 72mm ut och den har billet kompressor hjul och 19# avgashus.

har lite fjolligt tryck än men vill få till mappen först där innan man laddar på mer....

1.0bar nu och 384hk/6600rpm

ca 27-28 grader vid det trycket.

lamda target 0.85

avgastrycket är 0.45 bar :lol: ändå så laddar den rätt tidigt och den pyser på rätt bra redan vid 4000 och vid 4500 så öppnar wg då man sveper med ca 600rpm/sek och om man skulle hålla kvar den på 4000 en liten stund så skulle nog wg öppna efter 3 sekunder.

192 hk om man räknar bakvägen

mer info här http://savarjens.weebly.com/holset-turbos.html
Bild

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 384hk/1.00bar

Postat: tis okt 15, 2013 8:31 pm
av JohanAllden
Grymt spännande med hx50 !
Följer stenhårt dessa dyno trådar, dom är fulla med lärorik info

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 384hk/1.00bar

Postat: tis okt 15, 2013 8:46 pm
av Jens Gustavsson
kul att ni gillar tråden :thumbright: det är 50% anteckningar för mig själv sen info för mina kunder med.

man behöver inte alltid de värsta grejorna överallt bara man väljer rätt grejor där det är viktigt då får man en kostnads effektiv motor som blir drift säker också. jag vill visa att det går att bygga bra motorer utan att pantsätta huset eller göra kärringen galen :)

får jag en liten stund över i morgon så åker en starkare grund fjäder i.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 384hk/1.00bar

Postat: tis okt 15, 2013 9:47 pm
av Filaren
Kul tråd :thumbright:
Väger mfs impellern mindre än vanlig?

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 384hk/1.00bar

Postat: ons okt 16, 2013 9:21 am
av Jens Gustavsson
vet ej vikten men de stora fördelarna är att man kan göra kompressorn av ett bättre matreal då man bearbetar fram den från en solid klump istället för att gjuta den i en form. den tål då högre temp innan den blir mjuk och det är bra då man laddar på extremt mycket sen borde den tåla över varv bättre med. skulle tro att det blir bättre tolerans med + den ser ju fin ut också :) inget man ser på bilden då jag har så dålig kamera men den är en maskinbearbetad skönhet :lol:
då avgastrycket blir så lågt och den spolar bra ändå så är ju någonting rätt. sugmotorn vart ju på ca 10hk mer på ett bar (20hk mer överladdad 1 bar) det beror nog mest på trycket i avgas sidan.
mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 384hk/1.00bar

Postat: ons okt 16, 2013 1:08 pm
av Jens Gustavsson
jag körde ett par snabba pull med en lite hårdare wg fjäder än fast jag igenteligen inte har tid men jag kunde inte hålla mig :) inte fullt optimerad än.

1.36bar laddtryck nu och 438 hk/6600rpm, lite fet än ca 0.83 (186sug)

504nm/1.34bar/5700rpm

ca 26 grader tändning. jag går inge högre nu än om det skulle ge lite mer säkert.

den ger ca 2 hk mer på detta laddtryck som min B20 "fin motorn" gav med ca 1000 timmar mindre arbets tid nedlagd :) men den va ju bara på 2019cc också den här är ju en stor kubikare på 2316cc

0.65bar ungefär i avgastryck.

test B230 045.cfg

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 439hk/1.36bar

Postat: ons okt 16, 2013 4:10 pm
av lyyski
Verkar fint detta , vad är planen med motorn ? Ska du ta ur Max ur den?

Har du lust å lägga upp bilder på laddkurvan å tändningsmappen?

Med vänlig hälsning,

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 439hk/1.36bar

Postat: ons okt 16, 2013 5:21 pm
av Jens Gustavsson
505hk/1.68bar/6800 (188hk)

564nm/1.61 bar.

0.85 bar avgastryck :thumbright:

ganska snabbt svep snitt 800rpm/sek

B230 test 057.cfg
vad är planen med motorn ? Ska du ta ur Max ur den?
jag testar turbo framförallt, hade bara tänkt små gasa lite inga värsting effekter, det är ju bara standard grejor nästan :)

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 439hk/1.36bar

Postat: ons okt 16, 2013 6:20 pm
av Jens Gustavsson
548.7/1.94bar/6800 rpm

594nm /6300rpm

avgastryck 1.05bar :) ett tecken på att det är lite väl stort avgashus för denna effekt och laddtryck. jag har ett 16# hus jag kan låna av peter sen.

nu tror jag man kan börja snacka om att den här turbon är inne i sitt arbets område då den är rätt. under 550hk är nog en super hx 40 med #18 hus ett bättre val.

mvh jens

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 9:03 am
av Jens Gustavsson
Bild

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 9:05 am
av David Herbertsson
Rolig tråd Jens! :thumbright:

/David

Re: B230 8v test motorn del 2 street/stripp 548hk/1.94bar

Postat: tor okt 17, 2013 10:10 am
av Erikk
Mer tryck nu Jens ;)