Sida 2 av 3
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: fre nov 15, 2013 2:36 pm
av Danne^^
Så där ja, nu kom jultomten med resterande saker och han har även lämnat ännu mer paket på posten till mig
Fick downpipe och grenrör från Titan igår och även bränsle pump och ett stort tack till Aaron på driftmotion som efter lite samtalande skickade lite olje slangar och dekaler och skit till kraftigt rabbaterat pris
Sprutet är även det på ingång och det är Mattias som knåpat ihop allt som har med sprut och spridare att göra så jag betalade glatt och kommer köra exakt som han vill ha det, iom att han ska knappa skiten så är det lika bra
Grenrör och lite saker:
Lite mer rivet men allt är borta nu:
Tar lite tid att skruva med detta när man jobbar borta på veckorna och har ungen varje helg men det går frammåt iaf

Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: sön nov 24, 2013 10:19 pm
av Danne^^
Ja då har det hänt lite igen, har fixat med vattenrören och rett ut allt därikring och pluggat och dragit nytt där det ska dras nytt.
Har även provmonterat turbo och grenrör men märkte då att k29an har en annan typ av t4 fläns så det blir lite fix med det men grejorna till det kommer i veckan.
Måste även dra o wg'n lite iom att placeringen av den blir inte så bra som jag vill ha det.
Har även gjort klart med olje retur och matning till turbon.
Fick ett litet paket på posten med ett Vems och lite smått och gått.
Känner att man ligger lite i framkant av bygget men ju fortare man är klar ju snabbare får man se vad den kommer leverera. Spridare och lite annat borde också dyka upp i veckan så då på söndag så är det nog stor risk att man kan göra klart allt mekaniskt i motorutrymmet och sen tar man bränsle och el.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: sön dec 01, 2013 9:03 pm
av Danne^^
Har blivit en stund i garaget och då fick man lite gjort så som att: rota runt i elen och förbereda för vemset och tagit lös insuget så man får dit nya spridare och ny fuelrail.
Har även rätat och bytt turbo flänsen och kommit fram till att k29an är alldeles för stor fysiskt där jag vill ha den så nu jagar jag nån precison snurra eller ett bw s366 agg som är lite nättare och lite snabbare, så man får se vad man får tag i.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: mån dec 02, 2013 9:18 am
av Danne^^
Igår Så beställdes en ny turbo och det blev en borgwarner s366 69in 80ut. Så jag hoppas den räcker till.
Finns det intresse för en sån turbo till ruggigt bra pris nya i kartong kan ni pma.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: mån dec 30, 2013 11:43 am
av Danne^^
Sådär då var nya turbon på plats iaf och lite små saker har hänt.
Lite mer plats tycker jag
Måste bara ta mig i kragen och beställa dp fläns från staterna så man får nått som passar iom att det är 4,25" ut på denna eller rättare sagt är det 3" ut men v-bands flänsen är 4,25".
Stötte även på lite patrull med elen iom att bilen original bygger på två härvor så blev det enklaste att återställa allt och sen låta Mattias Sandgren som jag köpte sprutet av installera det på ett helt korrekt sätt.
Men det är dags att börja med bränslet nu och då är min tanke att låta original pumpen pumpa till en nuke catchtank med aem pumpen på insidan. Anledningen till att jag vill köra catchtank är för att soarern lider av samma problem som supran att när du har under halvtank så kan den suga tort när man far och leker.
Om nån har nån bra invändning på soppan så får ni gärna komma med era idéer.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: mån jan 06, 2014 11:48 am
av Danne^^
Så där ja, efter en massa skit så har man kunna vara i garaget en sväng då. Har knåpat med elen på bilen och det har inte varit så lätt kan jag säga! Det krävdes vilja våld och litervis med vaselin för att få igenom härvan i torpeden.
Vem fan på toyota bestämde att man kunde ha så jävla mkt skrot under panelen?! Men ajja nu är det igenom och allt är framme
Original härvan har jag börjat stycka upp också, och jag kan säga att det var mkt schema läsning innan jag fick det att funka i mitt huvud iaf men nu är allt på rull igen
Har även monterat aem pumpen och hittat plats för elen dit och allt där är som klart
Försökte även montera den satans jävla kl-racing skiten till fuelrail men det kan nog bli så att det blir en nuke. Kl's var bara skit rakt igenom, ej gradade kanter i hålen och grader och material kvar + att den inte var komplett med allt.
Lite original el som ska rensas.
Vems härvan på plats i bilen, man får inte upp en hand bakom allt som sitter under panelen
Bränslepump klar i armaturen
Här ska pumpen bo
Bög fuelrail satan!

Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: fre jan 17, 2014 6:26 pm
av Danne^^
Händer inte så mkt förutom all jävla el koppling just nu men snart ska det vara klart så man får bulta ihop ännu mer
Har dock lejt Ajdéns mekaniska och motorsport att bygga ett bättre grenrör som ska göra allt mkt smidigar, pga att det jag hade var inte bra passform och sen känns det bättre få nått riktigt rör på bilen med grejerna där jag vill ha dom.
Väntar även på lite saker från usa som gör att man inte kan köra på så hårt just nu men dom borde dyka upp i nästa vecka hoppas jag.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: ons jan 29, 2014 4:44 pm
av Danne^^
Hejsan, lite har hänt i garaget nu på senaste tiden.
Elen har kommit en bra bit på väg och borde väl snart vara klar tror jag. Det nya grenröret har kommit också, nu ska det bara coatas och sen ska den sidan monteras också
Har även trixat och mixtrat med fuelrail och spridare och det var ingen lätt match, höll på att skicka alla verktyg jag hade på mig i framrutan på bilen pga frustration vid montering.
Fick först byta o-ringar på spridarna så dom passade railen och sen distanserna till själva railen är för korta så jag måste svarva fram nya så man inte pressar sönder spridarna när man drar åt. Finns inga låsclips till spridarna utan railen ska pressa fast allt, så därav blir man ju lätt gråhårig vid montering.
Fuelrail och spridare på plats:
Nya grenröret:
Nytt vs Gammalt:
Sen så har garage kompisen en supra som man hjälper till på så gått det går, den ska lackas och donas med och förhoppningsvis med lite tur så ska den också få se dagsljus i sommar. Men skiten står så här just nu så man ser inte så mkt ljus i tunneln

Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: sön feb 02, 2014 8:48 pm
av Danne^^
Så ännu en helg har gått och det har inte hänt så mkt men elen är snart klar som alltid när man skriver här

.. Men nu är det bara tps´en kvar sen är allt kopplat och klart
Men jag har byggt om min downpipe, kortat av den och satt en ny fläns och så. Dock fick jag inte något kort på det.
Men det jobbet tackar jag våran Garage herre som vi hyr garaget av BjörnC och han ska även ha mycket tack för fina idéer och bra feedback på det vi håller på med. Kunniga personer kan man inte ha för många runt sig.
Har även coatat mitt grenrör och provmonterat med allt på så nu ska det bara dras några slangar på den sidan och sen bultas allt dit

..
Lite mer saker har även beställts till bygget och jag känner att skiten börjar spåra ur ganska snart men hoppas att det kommer nån hejd snart
coatat grenrör:
Thats all for now
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: mån feb 03, 2014 10:06 pm
av Linkan_V95R
Kul att det går framåt =)
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: tis feb 04, 2014 1:05 pm
av Danne^^
jo det är ju kvar en hel del men det är ju små trixet som tar sån jävla tid, men i helgen blir det långkörning så man klart lite mer.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: tis feb 04, 2014 4:19 pm
av Henkken
måste bara fråga som en okunnig angående twinturbo, varför singelkonvertera? vad är fördelarna med singel jämntemot twin?
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: tis feb 04, 2014 7:37 pm
av Orangebullit
Fördelen är mängden effekt som en singelturbo klarar av jämfört med original Twins. Det finns dock grymma byggen med Twin lösning också men dessa brukar vara betydligt dyrare att bygga. Sen låter JZ motorerna fantastiskt med en singel snurra:)
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: tis feb 04, 2014 9:48 pm
av Danne^^
Orangebullit förklarade det väldigt bra. Sen är det lite av ekonomiska själ, precis som Orangebullit skriver så är det massor dyrare att bygga en fin twin installation och för en novis som mig så är det betydligt enklare att bygga singel i min mening.
Re: Toyota Soarer - Singel konvertering
Postat: tor feb 06, 2014 6:07 pm
av Danne^^
Hejsan, fick ett tips att investera i en oljekylare då 1jz tydligen skulle vara lite varmgångsbenägen på oljan redan original. Sagt och gjort, klickade hem en oljekylare 13-raders med en fläkt. Nu när man öppnade paketet så var den ganska så stor men men nånstans ska skiten rymmas iaf.
Oljekyl:
Oljekyl med fläkt:
så då ska jag bara skicka lite slang mått och gammla slangar med min bror så får han fara och pressa om och pressa nya där jag behöver även lite bränsle slang ska han få fixa
