BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Re: BMW M3 GTR rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Fortsätter med säsongen 2009.

Ändrade inte så mycket på bilen men böt ut instrumenten mot en digital dash med GPS logger som är kopplad till sprutet så jag får upp all info från Motec:en i displayen.
Bild

Sen så börjar slavjobbet, efterdra alla nabbar :bang2:
Bild

Så var den här issäsongen över. Det gick lite sämre iår, med den lägre utväxlingen var det riktigt svårt att smyga igång utan att gräva rätt igenom isen i starterna och jag var bland dom sista iväg från linjen.

Det är en ganska salig blandning bilar numer på isen.

E36 sugmotor och E30 med 500hk volvoturbo under huven
Bild

Fick bryta två lopp. Första stoppen inträffade första varvet på premiärtävlingen med glapp i elsystemet så motorn stannade. I andra så gick en bärarm bak av, vinglade runt två varv med bibehållen placering sen i sista kurvan small det till och en drivknut gick sönder och bilen stannade 50 meter från mållinjen.
Bild
Bild

Bild

Var och tränade lite efter sista tävlingen och då drog jag sönder en knut till.
Bild

Körde en DM tävling i Älvsbyn
Bild
Bild

Dock verkar detta vara ett återkommande bekymmer.
Bild

Verkar som att man måste kolla över lite stadigare alternativ till drivlinan. Nedan är resultatet av dom två senaste körningarna.
Bild
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Gör väl ett långt inlägg med vad som hände i garaget 2010

Började med att plocka ner hjulupphängningarna för att byta lite lager som blivit glappa och fräscha upp dom med lite färg.
Bild

Även fast jag har ca 10cm frigång innåt från däcket så har det skrapat i när jag har fått punkteringar, ska se om jag får bort gummit och så blir det lite ny färg i hjulhusen.
Bild

Har gjort en egen bakvagnsbrygga för att kunna ställ rollcenter på bakvagnen.
Bild

Svetsade ett fäste i mitten upp i buren, måste bara måla lite vitt.
Bild

Nu är det bara bakre fästöronen kvar.
Bild

Har även bytt hjullager och ledlager i bärarmarna bak samt byggde om dom så jag kan använda drivaxlar med lösa CV knutar i båda ändorna så ska det nog gå lite lättare att byta dom när dom går av.
Bild

Blev lite fräschare med ny färg, skulle bara behöva rensa hela undersidan och måla hela så den blir fin igen.
Bild

Kollar så att inte övre staget slår i karossen i översta läget vid full nerfjädring.
Bild

Behövde inte holka ur balken bakom original fjäderfäste så nu är det bara att måla där också.
Bild
Bild

Bakvagnen är nu klar och monterad, ska bara få dit växellådan så ska den ner på hjulen för en fyrhjulsinställning.
Bild
Bild

Framvagnen på plats med nya kraftigare bärarmar.
Bild

Nästa grej blev ett nytt insugssystem. Ska köra isen nu och sen blir det ett nytt grenrör också till sommaren.

Började att knåpa ihop en ritning som jag skickade till Robert Ajdén.
Bild

Sen dök dom här upp efter ett tag :D provade med mina nya fina kolfibertrattar.
Bild
Bild

Efter ett par timmars borrande och filande så passade basplattan till filtret äntligen.
Bild

Så numer kommer det att se ut såhär under huven.
Bild

Nu under helgen har garaget blivit invaderade av igelkottar :D
Bild

Efter ca 2200st efterdragna mutterbrickor är jag ganska less nu :D
Bild

Sista däcken blev draget också så nu är dom klara för isen.
Bild

Sista plasten hittade på bilen också, nu är det bara lite smågrejer kvar så ska den besiktas.
Bild

Blev less att behöva plocka ner och renovera lådan flera gånger under säsongen och även fast jag har tre lådor som jag alternerar så är det ju rätt så tråkigt extra jobb.
Synkringarna gillar inte hårda rallycross nerväxlingar.

Så en skottsäker låda har införskaffats, det blev en Sellholm MPG låda.
Bild
Bild

Då den var byggd för Volvosprängkåpa och inte hade riktigt rätt växlar så var det dags för lite lådjobb.

Först var det dags för en adapter för att kunna använda en BMW sprängkåpa och få dit den nya slavcylindern. Så jag åkte till en kompis vars pappa är riktigt duktig med svarv och fräs.
Bild

Efter ett par timmar så var denna sak klar.
Bild

Sprängkåpan ihopmonterad med främre gaveln på lådan.
Bild

och alltihop på lådan.
Bild

Lådan hade även uttag för oljekyl så jag var tvungen att fräsa upp urtag för kopplingarna.
Bild

Sedan var det dags att byta lite växlar. Jag ska byta ettan samt konstantdreven.
Bild

Här var ettan som sitter fast på bottenstocken bytt och konstantdreven ligger högst upp i bild.
Bild

Passade på att passa in den i bilen medan drevsatsen låg på arbetsbänken så blev den lite lättare att hantera.
Bild

Har även fått tillverkat en ny kardan med CV knutar i ändarna.
Bild

Har även låtit Robert Ajdén malla av Fredriks grenrör som behövdes göra nytt.
Bild

Det blev snyggt med coatingen men det är väldigt trångt att få dit, var tvungen att modifiera motorfästet för att få dit sista röret.
Bild

Då jag har haft ett Supersprint grenrör så var jag tvungen att tillverka ett nytt sekundärrör till katten.
Bild

Såhär låter det när man kör sönder slutväxeln på en BMW för dom som inte varit med om det (den första av flera)

Rallycross DM Skellefteå
http://www.youtube.com/watch?v=fLKOSeYc_Cg

Heatet innan gick bättre tvåa efter Emil Öhman
http://www.youtube.com/watch?v=W2kVqZQ-QdU

Tävlingarna gick bättre iår.

Om inte slavcylindern hade gått sönder så den fastnade halvt urkopplad med slirande koppling som följd i sista isracing SM tävlingen i Råneå så hade jag slutat 2:a i SM och DM nu blev det istället lite surt en 5:e plats i SM och 3:e i DM.

På rallycrossen körde jag sönder fem utväxlingar men det gick ganska bra ändå, slutade på samma poäng som Fredrik men då han vann sista tävlingen så tog han hem segern i DM och jag fick silvret.
Senast redigerad av Niklas Sandström den sön dec 15, 2013 8:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Tack för att du äntligen lägger upp en tråd på din goa kärra. :D :thumbright:
Kommer bli kalas med för ändamålet riktig låda, trodde du hade det redan iof.

Det där med CV-knutar i bägge ändar på kardan är jag väldigt nyfiken på om det funkar bra, har själv klurat i dom banorna ett otal gånger till E30'in, men stannat vid specialhardy mot lådan och CV-knut mot diffen.

Vart fäster du krängarknivarna på bärarmarna bak någonstans?

Mvh// Tobbe P
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck

Inlägg av IrmscherRekord »

Mycket intressant tråd mellan vanlig volvo HX40 där och volvo HX40 här !! Tackar !!
jävla finne med skrotbilar
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Senaste inlägget är för säsongen 2010, köpte lådan då också.

Jag hade inga problem med själva kardanen, trodde att det var på grund av den det blev för stumt i drivlinan så jag knäckte utväxlingar på löpande band. Men jag byggde om och satte en hardy igen men det hjälpte inte med utväxlingarna. Det kastar dock lite fett ur knutarna när dom är varma, fick sätta silikon i mellan för att det skulle sluta.

Om du ser på denna bild ser du att jag har svetsat fast en infästning just framför drivaxeln.
Bild
/ Niklas Sandström
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag som har tänkt att bygga om till hardy för att skona drivlinan till nästa sesång, det låter ju inte bra om det inte hjälper :(

Varför har du stödlager och knut på mitten?

Jag har bara kört sönder en utväxling i bakaxeln, däremot verkar rampdiffen inte hålla alls.
(lamellerna skär) Men då kör jag 210 klump till e34.

Vad kör du för klump?

Växellådorna är en annan historia :doh:

Snyggt bygge förresten :thumbright:
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Fan vad sugen man blir att prova på rallycross när man såg InCar filmerna när du kör :P
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Ah! Fasen om man kunde läsa vad som står också, "säsong 2010" har du ju skrivit. :doh:

Inte mera strul och drivlineras med CV-knutar mot både låda och diff alltså.
Jag har lurat på att knåpa till sviktstål i själva splinetappen på drivknutarna, för det är oftast där det går av, men det verkar svårt att få till, ingen har varken sett eller hört talas om nå liknande om man frågar runt. Så jag har ledsnat på att bli idiotförklarad, och får därmed nöja mig med det som finns att tillgå å hålla mig till enbart drivaxlar i sviktstål.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

j björk skrev:Jag som har tänkt att bygga om till hardy för att skona drivlinan till nästa sesång, det låter ju inte bra om det inte hjälper :(

Varför har du stödlager och knut på mitten?

Jag har bara kört sönder en utväxling i bakaxeln, däremot verkar rampdiffen inte hålla alls.
(lamellerna skär) Men då kör jag 210 klump till e34.

Vad kör du för klump?

Växellådorna är en annan historia :doh:

Snyggt bygge förresten :thumbright:
Jag har bara kortat en original M3 kardan. Man ska helst inte ha så långa axlar när man börjar få lite varvtal, stor risk att dom börjar självsvänga och kan gå av.

Då körde jag med en 188 diff med 4,27 och dubbla lameller i diffbromsen och det skar aldrig någon lamell för mig. Har du shimsat upp förspänningen i din? då briukar dom kunna gå sönder.

Nu har jag en 210 klump med 3,23 och sviktstål axlar och inget har gått sönder efter bytet iaf.
/ Niklas Sandström
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Första gången lamellerna skar var den orginal, jag rev den tyvärr inte innan jag körde med den.
Så jag kan inte säga säkert att den var ok innan.
Jag körde då richmond syntetisk gl6 olja för limited slip.
Jag pratade då med honom jag köpte delar av, han sade då att den enda olja han visste fungerade var castrol och att det säkert var oljan som var problemet.

Då lämnade jag även iväg tryckringarna för planing och omgnistning för 30graders ramper.
Jag shimsade enl. org. spec.
Fjädrarna är ju inte långt från bottnade då, har för mig att jag hamnade på 0,3mm.

Jag rev diffen igen när jag kört några ggr, då var ramperna uppslagna/nötta och lamellerna skurna.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

0,3 är rätt spel däremot går det inte att bearbeta ramperna utan att härda om tryckringarna annars kommer det bli märken där axlarna ligger.

Det verkar vara rätt vanligt att 188 diffarna är slut, har bara stött på ett fåtal av dom som jag har jobbat på som inte har behövt renovera lamellerna/tryckringarna.
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inför säsongen 2011 så blev det lite större förändringar på både bil och motorsidan.

Sålde min 3.0 liters maskin som jag monterade i en norsk bil.
Bild

Motorn ersattes med denna pjäs bestående av en topp som Fredrik har kört med tidigare samt resten nytt.

Motor BMW S50B33 3,3liter

Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.

Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision solida ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift

Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare

Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.

Motorstyrning:
Motec M4

Några bilder från i våras då sexan sattes ihop
Bild

ARP till ramlageröverfallen på plats
Bild

Stödgördel monterad
Bild

ROSS kolvar med sänkta kompressionsringar och extremt låg oljering när det är så djupa ventilurtag
Bild
Bild

Motorn klar för toppen
Bild

Jag har funderat lite på viktfördelningen också och bestämmde mig för att flytta bak växellådan för att få mer vikt på drivhjulen.

Började att skruva ihop diffen med lådan och spände fast dom på en bräda.
Bild

Provade lyfta upp den på plats för att se om det var genomförbart.
Bild

Paketet rymdes ganska bra, fick bara kapa upp ett hål i baksätet.
Bild

Tillverkade nya fästen för lådan fram och bak.
Bild

Behövde sedan en sprängkåpa med lagerläge för lamellaxeln, så jag kapade av en växellåda och fick svetsat på en medbringare för hardy på en ingående axel så var drivningen klar.
Bild

Sedan var det dags för växellänkaget, satte en omlänkning i mitten för att staget inte skulle vara så långt med risk för att det skulle svikta.
Bild

På lådan blev det en till omlänkning för att rörelsen skulle gå åt rätt håll
Bild

Sedan var det dags för ett nytt avgassystem då det inte längre rymdes i kardantunneln.
Bild

Kapade upp golvet och byggde en avgastunnel.
Bild

Tyckte jag fick till det ganska bra, rätt så rakt (förutom på slutet) och mjuka böjar.
Bild

Tidigare har katten varit lägsta punkten under bilen så jag har plattat till ett par stycken. Men nu är den ovanför golvnivån och lägsta punkten är nu under bakaxeln.
Bild

Nästa grej som inte rymdes på undersidan längre var krängaren så jag flyttade in den i bagaget. Här är det max infjädrat.
Bild

Max utfjädrad. Stagen sitter nu fast i samma läge som stötdämparen så det blir ingen utväxling på krängaren.
Bild

Med lite värmefärg på avgaset och värmeisolering där katten sitter så var bakänden klar.
Bild

Med bilen klar så skulle allt testas och det blev på tävling igen såklart :doh:

Det blev isracing och första tävlingen i Morjärv. Körde några varv på varmkörningsbanan och tyckte både bil och motor gick mycket bra.

I första heatet blev det lite mycket hjulstuds i starten men sen drog den riktigt bra. Kör upp till en andra plats och tvåhjular lite i sista kurvan ut på start/mål och kör sedan över lite svallis och lättar lite så bakhjulen är i luften, när jag landar så gick en till medbringare i diffen av igen.

http://www.youtube.com/watch?v=gOVbeT8qF8Q

Böt bakaxeln till andra heatet men då började motorn gå varm så jag bröt.

Toppen har varit med om ett ventilhaveri så den var svetsad men det hade släppt.
Bild
Bild

Lagade toppen men den strulade resten av vintersäsongen.

Det här började bli en vanlig syn för mig :bang2: Den vänstra var helt ny och hade bara gått tre varv i varmkörningsslingan och ett halvt banvarv, den högra var rak och fin och satt i samma klump när jag satte ihop den inför isen.
Bild

Som synes var det inte bara medbringaren som gick sönder heller
Bild

Blev less på problemen med bakvagnen så jag kollade vilka dropgear som fanns att skaffa till lådan och kollade utväxlingar på 210 diffar (för att kunna åka med standard utväxling). Det slutade med 1,8:1 i dropgear och en M3 3.2 diff med 3,23:1 i utväxling.
Då det inte fanns plats i ett 210 diffhus för att sätta i dubbla lameller så införskaffades en kolfiberdiff från Titan med flera olika rampvinklar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Skaffade även en till 3.2 diff men då den är i reserv får det duga med original diffen i den.

Har varit lite tjurig att det ska gå att åka med en rimlig budget på grejerna men nu när resten har spårat ut har jag bara snikat på stötdämparna. Körde först med Bilstein men ville ha lite längre fjädringsväg så jag köpte XYZ gravel dämpare. Men det blev nästan sämre med dom, den snabba dämpningen är för mjuk och den långsamma för hård. Då jag gick på mjukare fjädrar för att få fäste på gruset så gjorde det att den började slå igenom nått enormt på ojämnheter. Åkte bara tre tävlingar i sommaren 2011 och på dom två första åkte jag och studsade omkring och fick konstiga kast. Till den tredje böt jag till dom Bilstein PSS9 dämpare jag hade tidigare och då blev det bättre, det är dock lite kort fjädringsväg på dom så ett par Proflex bakben med trevägsjustering och ännu längre fjädringsväg inskaffades. Fram har jag behållt XYZ benen för sättningen i dom verkar iaf fungera.
Bild

När man inte får så många bra julklappar nu för tiden så köpte jag den här till mig själv julen 2011 :D
Bild
/ Niklas Sandström
Moggemx
Forumsberoende

Inlägg av Moggemx »

Hur ser reglementet ut i rallycross och isracing vad gäller motorer? volymbegränsningar, överladdning?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Motorsidan är ganska fri man går bara efter en vikttabell beroende på volym. I rallycross så är överladdat max 2050cc med 1,5 ggr volymen för viktskalan. På isen får man köra utan restriktor då är det en viktkoeficent på 1,7 (med restriktor 1,5) och en teoretisk maxvolym på 6,8l
/ Niklas Sandström
Bjorn C
Forumsberoende

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Bjorn C »

Vi har ju haft lite diskussioner tidigare om delade och stela bakvagnar och jag gillar ju stel axel och du tycker delad bakvagnar är de bästa men läser man tråden så förstår jag inte varför du tjuras med delad bakvagnar som de sprutar delar om så fort den används när du byggt Fredriks bil med stel axel som är bland Sveriges snabbaste och bäst fungerande bakvagnar å de lilla jag vet som gått sönder i Fredriks bil är väl en krokig axel och en utväxling på norrlandsveckan och Fredriks bakvag funkar ju lika överlägset på isen rallycrossen å backe mm så resultatet för en klockren bakvagn har du ju redan byggt en gång så de måste ju vara lättare kopiera den och köra stel bdkymmersfri axel även på din så törs jag lova att du närmar dig Fredrik betydligt fortare än i daxläget :) mvh
Skriv svar