Inför säsongen 2011 så blev det lite större förändringar på både bil och motorsidan.
Sålde min 3.0 liters maskin som jag monterade i en norsk bil.
Motorn ersattes med denna pjäs bestående av en topp som Fredrik har kört med tidigare samt resten nytt.
Motor BMW S50B33 3,3liter
Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.
Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision solida ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift
Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare
Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.
Motorstyrning:
Motec M4
Några bilder från i våras då sexan sattes ihop
ARP till ramlageröverfallen på plats
Stödgördel monterad
ROSS kolvar med sänkta kompressionsringar och extremt låg oljering när det är så djupa ventilurtag
Motorn klar för toppen
Jag har funderat lite på viktfördelningen också och bestämmde mig för att flytta bak växellådan för att få mer vikt på drivhjulen.
Började att skruva ihop diffen med lådan och spände fast dom på en bräda.
Provade lyfta upp den på plats för att se om det var genomförbart.
Paketet rymdes ganska bra, fick bara kapa upp ett hål i baksätet.
Tillverkade nya fästen för lådan fram och bak.
Behövde sedan en sprängkåpa med lagerläge för lamellaxeln, så jag kapade av en växellåda och fick svetsat på en medbringare för hardy på en ingående axel så var drivningen klar.
Sedan var det dags för växellänkaget, satte en omlänkning i mitten för att staget inte skulle vara så långt med risk för att det skulle svikta.
På lådan blev det en till omlänkning för att rörelsen skulle gå åt rätt håll
Sedan var det dags för ett nytt avgassystem då det inte längre rymdes i kardantunneln.
Kapade upp golvet och byggde en avgastunnel.
Tyckte jag fick till det ganska bra, rätt så rakt (förutom på slutet) och mjuka böjar.
Tidigare har katten varit lägsta punkten under bilen så jag har plattat till ett par stycken. Men nu är den ovanför golvnivån och lägsta punkten är nu under bakaxeln.
Nästa grej som inte rymdes på undersidan längre var krängaren så jag flyttade in den i bagaget. Här är det max infjädrat.
Max utfjädrad. Stagen sitter nu fast i samma läge som stötdämparen så det blir ingen utväxling på krängaren.
Med lite värmefärg på avgaset och värmeisolering där katten sitter så var bakänden klar.
Med bilen klar så skulle allt testas och det blev på tävling igen såklart
Det blev isracing och första tävlingen i Morjärv. Körde några varv på varmkörningsbanan och tyckte både bil och motor gick mycket bra.
I första heatet blev det lite mycket hjulstuds i starten men sen drog den riktigt bra. Kör upp till en andra plats och tvåhjular lite i sista kurvan ut på start/mål och kör sedan över lite svallis och lättar lite så bakhjulen är i luften, när jag landar så gick en till medbringare i diffen av igen.
http://www.youtube.com/watch?v=gOVbeT8qF8Q
Böt bakaxeln till andra heatet men då började motorn gå varm så jag bröt.
Toppen har varit med om ett ventilhaveri så den var svetsad men det hade släppt.
Lagade toppen men den strulade resten av vintersäsongen.
Det här började bli en vanlig syn för mig :bang2: Den vänstra var helt ny och hade bara gått tre varv i varmkörningsslingan och ett halvt banvarv, den högra var rak och fin och satt i samma klump när jag satte ihop den inför isen.
Som synes var det inte bara medbringaren som gick sönder heller
Blev less på problemen med bakvagnen så jag kollade vilka dropgear som fanns att skaffa till lådan och kollade utväxlingar på 210 diffar (för att kunna åka med standard utväxling). Det slutade med 1,8:1 i dropgear och en M3 3.2 diff med 3,23:1 i utväxling.
Då det inte fanns plats i ett 210 diffhus för att sätta i dubbla lameller så införskaffades en kolfiberdiff från Titan med flera olika rampvinklar.

Skaffade även en till 3.2 diff men då den är i reserv får det duga med original diffen i den.
Har varit lite tjurig att det ska gå att åka med en rimlig budget på grejerna men nu när resten har spårat ut har jag bara snikat på stötdämparna. Körde först med Bilstein men ville ha lite längre fjädringsväg så jag köpte XYZ gravel dämpare. Men det blev nästan sämre med dom, den snabba dämpningen är för mjuk och den långsamma för hård. Då jag gick på mjukare fjädrar för att få fäste på gruset så gjorde det att den började slå igenom nått enormt på ojämnheter. Åkte bara tre tävlingar i sommaren 2011 och på dom två första åkte jag och studsade omkring och fick konstiga kast. Till den tredje böt jag till dom Bilstein PSS9 dämpare jag hade tidigare och då blev det bättre, det är dock lite kort fjädringsväg på dom så ett par Proflex bakben med trevägsjustering och ännu längre fjädringsväg inskaffades. Fram har jag behållt XYZ benen för sättningen i dom verkar iaf fungera.
När man inte får så många bra julklappar nu för tiden så köpte jag den här till mig själv julen 2011