Den hade ENORM backspitt, rent av farligt.
på ett race så låg det över 2liter soppa nere i luftburken.
Jag ansåg det var grenröret som fallerade.
Så för att ändra(under testandet) så gjorde vi om avgasröret första biten efter kollektorn(1meter).
först var där 3" rör, vi gick nedåt till 2.5" först och det blev bättre, sen provade vi 2.25" och det gav mer effekt också.
2" ville inte alls.
Slutligen byttes det förgasare och det blev bra.
Vi ändrade inga längder alls på grenröret(men jag ville) trots det kom det över 10hk på rörminskningen samt backspitt avtog.
Motorn var en 2.1liters 8v golfmotor som gav en bit över 100hk per liter, minns inte exakta värdet.
De är ena roliga maskiner, skitsmå i kanalerna, men lämnar så mycket mos ändå.
Så det finns olika vägar att gå för att öka VE, det inser man då man bökar i topplocken
