Sida 2 av 12
Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 12:44 pm
av Kadett4wd
Jag hjälpte en kompis med sin rallycrossbil.
Den hade ENORM backspitt, rent av farligt.
på ett race så låg det över 2liter soppa nere i luftburken.
Jag ansåg det var grenröret som fallerade.
Så för att ändra(under testandet) så gjorde vi om avgasröret första biten efter kollektorn(1meter).
först var där 3" rör, vi gick nedåt till 2.5" först och det blev bättre, sen provade vi 2.25" och det gav mer effekt också.
2" ville inte alls.
Slutligen byttes det förgasare och det blev bra.
Vi ändrade inga längder alls på grenröret(men jag ville) trots det kom det över 10hk på rörminskningen samt backspitt avtog.
Motorn var en 2.1liters 8v golfmotor som gav en bit över 100hk per liter, minns inte exakta värdet.
De är ena roliga maskiner, skitsmå i kanalerna, men lämnar så mycket mos ändå.
Så det finns olika vägar att gå för att öka VE, det inser man då man bökar i topplocken

Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 1:56 pm
av p.hedman
Hej Grabbar

Från en novis så undrar jag hur "era" bromsbänks körningar ger sig ute på banan?
Vill säga att en bra bromsbänks körning är en bra grund inställning för banan men att det alltid behövs mer justering när man kör bilen på banan.(min erfarenhet från dragracing)
Har erfarenhet från folk som inte rör motorn efter en bromsning och påstår att den är "bra efter bromsningen"
Min erfarenhet är att man tjänar mycket tid och pengar på att bromsa en motor ,men att man aldrig får stanna där.
Det jag menar är att en tex kam beter sig mkt bra i bänken men sedan visa sig inte funka lika bra på banan!
men som sagt ni har mer erfarenhet ang detta så vad säger ni ang mina funderingar ?
/ Peter
Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 3:30 pm
av Jarmo Y
Du är inte en novis, du har rätt att motorn är inte alls alltid "färdigt" efter bromsbänken som för många tror.
Kommer aldrig att glömma en twinturbo mopar bb, vars insprutning vi tunade på vägen, ägaren körde och jag tunade bränslet bredvid.
Vi fick den att funka utmärkt, sen tänkte vi att nu kan vi åka till bromsbänk som var i närheten att se effekten. En vattenbromsbänk, den visade att blandningen är alldeles för lean, bara att ställa bränslet igen, funkade bra emot bromsen. Effekt kunde inte mäta, bänken stoppade vid 430 hk på hjulen.
När vi körde bort, bilen funkade inte alls, fick bensin för mycket, samma ruljans igen, köra på gatan och mappa.. 0-200kmh pulls på gatan flera gånger tills allting funkade igen. Jag tycker att en Broms Bänk är bra för pulling tractors..
8.1/273kmh 1/4 mile ca. 1500kg Challenger har gått denna motor 470cid, stage 6 toppar 2.14"/1.81" och har inte justerat på bånken.
Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 5:57 pm
av PFR
Problemet idag är att många har anläggningar och inte vet hur dom funkar vad du ska ha info till eller hur man ska åtgärda vissa saker får många sådan samtal tyvärr. Och att luras i Dynon är att lura sig själv. Efter att jag ställt in en motor är det få gånger det behöver göras nått större efter de .Små tuningar givetvis så som blandningar eller låg farts egenskap kan förekomma . Men jag har 20+år i bagaget åxå
Helt klart är ju banan eller annan form av test den slutgiltiga resultatet

Har olika som kör + jag själv som testar. Det just det jag nämner tidigare att känslan över nått är annat över vad den levererar och där behövs en Dyno många gånger att bedriva en produkt utveckling utan fakta och konkreta resultat är en omöjlighet och det är av yttersta vikt att ha båda parametrar att samsynka

Att säga nått går som H..vete är helt en smak sak och utan fakta står man där utlämnad till en bedömning.
När jag körde Supernat klassen i rallycross var ett roligt senario många gånger där är det ju alltid snack om Hp hit å dit men i starten när allt jordar några meter ut där man drar i 2 ser man fort vad som leverera i det läget var flesta starter dött lopp fram till vem som skulle släppa först i kurvan trotts att den som stod brevid hade 320++hp mot ens egna 280-290hp och mindre Volym. bilarna är ju i samma vikt och däck
Dragrace är en bra grej där är det inge snack utan allt går att räkna baklänges där blir det många underliga resultat med tanke på rullande landsväg och Stora turbos resultat en 468 jag byggde förra sommaren (dyno kördes till 691hp) är en rolig sådan den sitter i en bil som är lite speciell det sitter en passagerare med + massa annat den väger in på ca 2350-2400+kg den åker dom 11.12sek (låga 11or) med raggar start inge transbrake eller nått bara plattan i mattan de sitter en 1150 dominator i den + att 3ans växel slira gode mycket dom trodde den skulle gå 12or med tanke på allt det

Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 6:28 pm
av Erland Cox
Jag får leta lite mer för att hitta mina bromspapper, allt ligger nedslängt i en låda.
Ska leta sen när jag har lugn och ro här.
Peter, hur förklarar du det här?
Bengan och jag har haft en RC kund alternerande, jag med en Honda S2000 motor och Bengan med en B230.
Rätt vad det var skulle han ha en Unitek motor, den bromsade 280 hästar.
Han tyckte ju att den gick som fan (tom i botten) men placeringarna uteblev så den bromsades.
Har för mig att de 280 hästarna från Unitek var 230 hästar hos FT tuning.
Då bytte Bengan ut RC kammen av den kalibern som du förespråkar och stoppade i en kam han vet funkar.
Nåt liknande den kammen som Jens har i Malå motorn.
Vips blev det 20 hästar till och motorn funkade.
Min erfarenhet är att de kammar du förespråkar inte fungerar överhuvudtaget i nåt som jag provat.
Vad gör du för nåt för att få dom att funka?
Längre rör in och ut hjälper helt klart men då stämmer inte avstämningen mer så jag fattar det inte?
Flödesbänken är bara ett steg på vägen och likaså bromsbänken.
Man har ingen nytta av vare sig det ena eller det andra om man inte vet hur de ska användas.
Sen följer massor av tester i verkligheten men utan de teoretiska grunderna i botten kommer man bara en bit på vägen.
Bra låglyftsflöde, så här flödar en helt vanlig 48-40 topp, 2 till 16mm in:
51-98-143-184-216-232-240-249
Erland
Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 9:14 pm
av p.hedman
Hej Erland
Jag vet ej om jag hänger med ang kammar?
Hade jag förespråkat någon/ några kammar ? Jag brukar inte det ?
Att jag tog upp just kam berodde på att det va det som dök upp först.
Men det med att man optimerar en motor i bänk kan visa sig inte funka till 100% på banan i kombination med vxl/koppling/bakaxel mm.
Men visst har man mkt erfarenhet så kommer man rätt bra rätt direkt.
OBS jag kritiserar ingen det jag menar är att folk som bromsat motor i bänk "vägar" att efter justera motorn fast den visar tecken på att något felar med tuningen.
Min erfarenhet är att ett par killar bromsade sin bil i bänk på nästan 1000hk (4 cyl turbo)och dom åkte 2 tiondelar snabbare än oss fast vi hade 650hk (CSB 355) ,bilarna va likvärdiga ang vikt däck manuella lådor men deras funkade ej på banan..

.
Men som jag sa förut jag är ingen expert men det jag menar är att motorn är ej klar bara för att man bromsat den.
MVH Peter
Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 9:30 pm
av Steve
p.hedman, PFR heter också Peter

Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 9:43 pm
av p.hedman
Ok jag trodde att det va mig han menade , sorry

GOD HJUL

/ Peter Hedman

Re: Snillen spekulerar
Postat: fre dec 20, 2013 9:52 pm
av Erland Cox
Många Peter men än så länge bara en Erland! God Jul allesammans!
Erland
Re: Snillen spekulerar
Postat: lör dec 21, 2013 8:55 pm
av Erland Cox
Hade lite tid över och filade färdigt min 48-40 topp som jag la upp värden på innan.
Tog upp inlopp, bara innan svängen mot ventilen och matchade insug, före och efter:
51-98-143-184-216-232-240-249-252
51-100-146-189-220-234-246-255-257
Bara lite mer area in gör så mycket men nu får det vara stopp annars går det hål upp till tryckargalleriet.
Toppen flödar ungefär 3CFM bättre med insuget på. Låter man det kona hela vägen blir det så.
Provade en B20 igår med samma storlek på insuget en bit in och där drog insuget ner flödet 4CFM på höga lyft.
Ska ta upp det insuget lite och kona det hela vägen för att se vad som händer.
Erland
Re: Snillen spekulerar
Postat: lör dec 21, 2013 9:06 pm
av MGP
Hvilken grym tråd
god jul allesammans
/MGP
Re: Snillen spekulerar
Postat: mån dec 23, 2013 6:14 am
av Bjorn C
Erland Cox skrev:Jag får leta lite mer för att hitta mina bromspapper, allt ligger nedslängt i en låda.
Ska leta sen när jag har lugn och ro här.
Peter, hur förklarar du det här?
Bengan och jag har haft en RC kund alternerande, jag med en Honda S2000 motor och Bengan med en B230.
Rätt vad det var skulle han ha en Unitek motor, den bromsade 280 hästar.
Han tyckte ju att den gick som fan (tom i botten) men placeringarna uteblev så den bromsades.
Har för mig att de 280 hästarna från Unitek var 230 hästar hos FT tuning.
Då bytte Bengan ut RC kammen av den kalibern som du förespråkar och stoppade i en kam han vet funkar.
Nåt liknande den kammen som Jens har i Malå motorn.
Vips blev det 20 hästar till och motorn funkade.
Min erfarenhet är att de kammar du förespråkar inte fungerar överhuvudtaget i nåt som jag provat.
Vad gör du för nåt för att få dom att funka?
Längre rör in och ut hjälper helt klart men då stämmer inte avstämningen mer så jag fattar det inte?
Flödesbänken är bara ett steg på vägen och likaså bromsbänken.
Man har ingen nytta av vare sig det ena eller det andra om man inte vet hur de ska användas.
Sen följer massor av tester i verkligheten men utan de teoretiska grunderna i botten kommer man bara en bit på vägen.
Bra låglyftsflöde, så här flödar en helt vanlig 48-40 topp, 2 till 16mm in:
51-98-143-184-216-232-240-249
Erland
Motorn där som "ska" ha visat glädjesiffror i Unitek bänken var de en s2000 motor eller en Volvo ? Jag har själv varit med under en del av exprimenterandet med hondamotorn i alla fall och jag vet i alla fall vad den motorn gav och de där med glädjebänk de vet jag är fel för den bänken är nog bland de snålaste i landet , berätta mer om vilken motor samt recept de handlar om så finns de nog en logisk förklaring bakom detta påstående
Mvh Björn
Re: Snillen spekulerar
Postat: mån dec 23, 2013 6:56 am
av Magnus L
Hej på er!
Vill börja tacka alla som skriver på detta forum ,mycket intressant läsning!
Det är första gången för mig, men vill dela med mig av lite info....
Har bromsat två volvomotorer 2400 RC, med 531 toppar hos Gunnar Lundström .
Har portat och valt spec på dessa.
Ventiler 48-40 flödar på insug 253cfm vid 16mm , Kammar (320 vid 0.4 ) Lyft 16+mm.
Stora tryckare (40 mm) Weber 55:or med en total insugningslängd på 46 cm
Tål fullgas från 3500 maxvrid vid 4800 faller inte före 8000 rpm
komp 12.4 och körs på aspen!
Tar inte upp effektsiffrorna för jag tycker det skilljer för mycket på bromsresultaten beroende på vart man bromsar , men det är två av dom bättre som Gunnar bromsat
Önskar alla en GOD JUL

Re: Snillen spekulerar
Postat: mån dec 23, 2013 11:06 am
av Jakesta
Ändrade inlägget med anledning av Jens påpekande.
Re: Snillen spekulerar
Postat: mån dec 23, 2013 12:10 pm
av Jens Gustavsson
grabbar vi försöker ta det lite lugnt gällande olika bromsbänkars kalibrering det blir bara en massa bråk. vi alla vet att det finns mer och mindra noggranna bromsbänks kalibreringar ute i landet och vissa bänkar går inte ends att kalibrera så inte lönt att snacka om det här.
vi kan istället kanske starta en tråd i ämnet hur man kalibrerar en bänk vetenskapligt istället sen behöver vi inte prata om den bänken hit och dit utan mer i allmenhet då kanske fler får till mer rättvisa siffror också. jag har funderat mycket i det ämnet men är långt ifrån fullärd men jag strävar mot att få siffrorna så exakta som möjligt hela tiden och hällre nån nm för lite än åt andra hållet.
välkommen in på sävarturbo Magnus
och god jul alla!
mvh jens