Visst är det så...

I detta fall har man skickligt maskerat en "turbonator" i form av en ljuddämpare.
Hade man gjort den större och tagit bort de vridande "skenorna" samt kompletterat den med ett antal invändiga hål så hade den säkert fungerat som en bra ljuddämpare, å andra sidan så hade den då gjort patent intrång på Jim Feulings patent över de ljuddämpare han tagit fram....
För att inte hamna i en ny fajt med någon oseriös försäljare så bifogar jag den lista som jag tidigare publicerat på amazonforumet. Den kan vara till stöd för dom som tvivlar det minsta över vad reklamen påstår.
"För er som vill roa sig med "snake-oil bingo" på nätet kan följande varnings signaler vara till hjälp.
1. Produkten har omotiverat högt inköpspris, se till att räkna om till kilo eller literpris.(det höga priset ser till att eventuell köpare inte gärna berättar för omgivningen att de blivit lurade )
2. Fantastiska eller överdrivna resultat vid användning av produkten ( om fabrikanten ändå ljuger så varför inte göra det med stil !)
3. Referens till känd eller okänd högskola eller institut (köparen orkar ju ändå aldrig ringa eller fråga efter dessa referenser)
4. Referenser till icke namngiven person på respektive högskola eller institut (ingen risk att köparen hittar eftersom personen ifråga ej är namngiven)
5. Namngivna "sanningsvittnen" (enda sanningen med dessa "målvakter" brukar vara att dom fått betalt på ett eller annat sätt för att ställa upp med ansiktet eller kroppen i annonsen, vittnes utsagorna brukar dessutom vara påfallande lika till ordval och innehåll.)
6. Produktlansering med hjälp av avdankade kändisar (gärna astronaut, race chaufför, eller någon form av "guru typ" vars kändisskap är på fallrepet, ekonomiskt trångomål kan också vara en drivande kraft för dessa personer).
7. Produkten används av F1 teamen eller NASA ("synnerligen" trovärdigt med tanke på de ekonomiska resurser som dessa organisationer besitter).
8. Produkten påstås vara en spin-off från F1, NASA eller ett "uppnäst" forsknings institut.(koppling till high-tech har alltid haft ett skimmer om sig så varför inte surfa på denna image). Hemliga öststatlaboratorier är inte heller att förakta, gärna från Uralbergen.....!
9. Produkten kopplas ihop med något ovidkommande och ovederhäftigt samband (lysande exempel på detta är statisk elektricitet och åksjuka, dvs. antistatremmen som dinglade var och varannan bils bakre kofångare under 70-talet). Förr om åren syntes dom på varenda öststatsbil som besökte vårt land....!
10. Presentation av nonsens kurvor och diagram, dessa saknar i stort sätt alltid inskrivna och kontrollerbara värden (här förekommer i stället svepande värden såsom "bättre än" någon annans produkt eller "upptill X % bättre", man slår helt enkelt två flugor i samma smäll dvs. dödar konkurrenten och framhäver den egna produkten).
11. Referens till ingående "exklusiva" material gärna med hänvisning till exklusiv industri, därmed "höjs kvalitén" på produkten som förövrigt inte ens behöver fungera (exempel på detta är "flygplans" Aluminium, carbonfiber, Titanium osv.)
12. Produkten påstås vara patentsökt, dvs. inte detsamma som att den är patenterad. Används som en sorts kvalitets stämpel vilket det inte är. (påståendet faller platt då produkten enligt reglerna inte får marknadsföras under den tid då patentansökan råder, samtidigt säger man inte var man söker patentet, på Påskön eller Nya Guinea kanske ?)
13. Produkten påstås utnyttja något "onaturligt/naturligt" fenomen (här är idé rikedomen så stor att det ej går att lista allt, exempelvis kan man hänvisa till någon obskyr energi som skapas/utnyttjas, denna "energi" ej går att hitta i läroböcker !) Ett exempel på detta kan dock nämnas, magnetiska armband mot reumatiska sjukdomar.....!
14. Produktens funktion förklaras genom kvasivetenskaplig text (kan vara mycket svårt för den oinvigde att genomskåda, kan dock i vissa fall genomskådas beroende på allt för "sockrad" text och löften om orealistiska resultat)
15. Produkt lansering i kolorerad tidning, seriösa företag väljer oftast att lansera i facktidskrifter, (oseriösa undviker dessa tidningar eftersom dom där kan utsättas för obehaglig granskning) ".
Dessa 15 påståenden är en liten del av det man skall vara observant på då man läser produktreklam, listan går säkert att göra längre, men det här duger gott. Den går ju att komplettera vart efter man springer på något nytt..