Sida 2 av 2
Postat: tor maj 04, 2006 10:20 pm
av Renegade
om jag minns rätt så sa han som lackerat gunders PV att den i stort sett bara är plast
och sedan så sitter det en b20 rallycrossmotor i den (2350cc), men jag kan vara ute och cykla på väldigt tunn is just nu
Postat: fre maj 05, 2006 8:13 am
av Hot Rod Nisse
vill ni se mer nostalgibilder.. kolla då in mina hemsidor med ca 1.800 bilder fotade mellan 1978-2005.. de flästa bilder är från 70 o 80-talet.
http://spaces.msn.com/moparstellan89/
Postat: fre maj 05, 2006 10:39 am
av peter_h
asconan var då Anders Bränströms A-ascona iaf.
Amazonen
Postat: lör maj 06, 2006 10:12 am
av Patrik
Jo det var min köpte den av en farbror i byn och prova med sugturbo,rasade bakaxeln och sedan spårade det ur.
Org framvagn ny bakvagn 4 link ford 9" markwilliams spole,axlar. Blev intresserad av Janne Hanssons kompressor bygge .Tog kontakt vilket ledde till att jag köpte motor o v-xlåda av han.
B20 överdim ,BRC alu stakar,nissehedlund kam hillborn metanolinsprut,fogger lustgassystem.scintilla magnettändning,titanretainers,cheva rostfria avgventiler.grövre stötstänger (minns ej fab) hellicoilgängat i block 12/9 bultar till toppen anv 2,2l skärkantspackning.Kopplingen var en ?? cheva 400 turbo clutch låda. Motorn gick bra laddade ca2,2 bar, ljudet var i allafall värt alla ras.Roligt i alla fall att delar används fortfarande.
reportage om motorn och Jannes Pv finns i Power nr 5/86 Bilsport nr 21/86 samt Bilsport nr 17/88
Postat: sön maj 07, 2006 6:50 pm
av AFFE
På tal om nostalgi så hittade jag detta bygge som har varit i bilsport i början av 89 talet om jag inte minns fel
http://home8.swipnet.se/~w-82588/hot142.jpg
Postat: mån maj 08, 2006 6:40 am
av Schlorven
Renegade skrev:om jag minns rätt så sa han som lackerat gunders PV att den i stort sett bara är plast
och sedan så sitter det en b20 rallycrossmotor i den (2350cc), men jag kan vara ute och cykla på väldigt tunn is just nu
Hmmz, vad jag vet så sålde han den motorn, men visst han kan ha sparkat ner en ny motor i den. Men den motorn som satt där från början sitter inte där.
Postat: mån maj 08, 2006 10:16 am
av dorte
Den där står undangömd i ett garage i hembyn. Sitt nån liten v8 i den nu. Fast bilen har förfallit rätt så mycket. Mycke spackel e de då på den.
Postat: mån maj 08, 2006 7:03 pm
av AFFE
dorte skrev:
Den där står undangömd i ett garage i hembyn. Sitt nån liten v8 i den nu. Fast bilen har förfallit rätt så mycket. Mycke spackel e de då på den.
Det brukar tyvär vara mycke spackel På många gamla byggen ett skräck exempel e en 32a kaross som står i polarns garage på den sitter ca 3 cm spackel på taket efter att dom har choppat det 4 tum någon gång runt 85/86
Plåt kunskaperna var inte så goda då som nu Å ska man ransaka sig själv så hade man inte så goda plåtkunskaper på den tiden För man har jurt en del misstag genom åren bla en amazon som jag choppade taket på 84/85 som var jäkligt bra

me 20 kg spackel
Postat: tis okt 10, 2006 1:01 pm
av buddha
Jens Gustavsson skrev:historian bakom amazonen som matte sjö har är också intresant. (skulle va kul om deras olika ägare kunde bärätta lite mer historier om de olika utföranden)
första gången jag såg den var på en av dom första wheels träffarna, det satt en frän kompressor B20 i den och bilen var orange om jag inte mins fel.
senare hadde "budda" i sävar denna bil också med en 2.5L volvo R sport 16v motor med weber 55, mins jag var och åkte med han och den var riktigt pigg på höga rpm (känder ungefär som min B20 på den tiden men det blev aldrig något race dem i mellan)
Jo nu var det så att Matte sjö köpte den av persson för att sätta i en B230ETmotor.Men det stannade av så jag köpte den av honom och monterade min R-Sport maskin körde nått år men såldedenn rullande till Skellefteå.Dom körde 2 år tror jag sen så köpte Rickard den tillbaks till Umeå.M5 turbo var receptet.Stannade av och matte sjö var ute efter en ny kaross så kan köpte tillbaks den.Så hoppas att matte får ordning på den nu annars får jag vell köpa tillbaks den igen

Postat: tis okt 10, 2006 1:51 pm
av Jens Gustavsson
vilka hopp fram och tillbaka vissa bilar hafft

det är ju kul att de byter ägare än att de blir sående dammiga i garagen + att de är kvar innom en 15mils radie
budda du får köpa tilbaks den om inte sjö får tummen ut till nästa år

trodde den äntligen skulle få ut på strippen i år då den facktiskt var klar men tyvär blev det inte så
en csb med en jätte turbo och PG kanse

Postat: tis okt 10, 2006 7:09 pm
av buddha
Jens Gustavsson skrev:vilka hopp fram och tillbaka vissa bilar hafft

det är ju kul att de byter ägare än att de blir sående dammiga i garagen + att de är kvar innom en 15mils radie
budda du får köpa tilbaks den om inte sjö får tummen ut till nästa år

trodde den äntligen skulle få ut på strippen i år då den facktiskt var klar men tyvär blev det inte så
en csb med en jätte turbo och PG kanse

CSB me like
Postat: fre okt 13, 2006 6:44 am
av jp
Skoj, mats lägg ut de bilder jag la upp på SSSA forumet. de svart/vita bilderna...
