Sida 2 av 3
Re: Mickes 940 8v Turbo. siktet mot 500hk, eller?
Postat: mån jun 30, 2014 9:58 am
av mickehr
Nu är bilen testad på 201m, närmare bestämt på Malmö Raceway. Dock var banan inte preppad så värst då de var Night race för gatbilar/familjebilar. Men körde som bäst 8.14@143km/h och en 60fot på 1.9sek.
Hade hjulspinn större delar av biten (100-150m) så får vara nöjd med tiden.
Körde med 26x9-15 Hoosier slicks (några år på nacken och rejält slitna)
Så nu ska de köpas nya slicks. Vad har ni att rekommendera?
Bilen är olättad så bör vid startplatta väga runt 1500kg,
Ge tips på fabrikat, modell och gärna var man kan köpa dom. Helst sverige men kan funka utomlands också.
Bjuder på en bild också på fanskapet

Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...
Postat: mån jun 30, 2014 10:45 am
av Se88e_K
Såg när du körde i Malmö. Satt på läktaren men där lät de som kopplingen slirade rätt bra men så kanske inte var fallet?
Startade du i 2:an?
När jag jag körde där förra året så provade jag en start i 2:an men då brände jag min koppling , 618 med 4p sinter.
Jag köpte mina slicks på Löven.
Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...
Postat: mån jun 30, 2014 2:56 pm
av mickehr
Ja när man kollar filmerna så låter de också skumt, som om kopplingen slira, men lukta inte brännt och kopplingen betta fint i 3an. Enligt folk som stod bakom så blev de två spår efter bilen. Och inne i bilen så kändes de som den släppte. Men kanske har varit 50/50? Men tycker den borde lukta bränt om kopplingen skulle få slira 150 på ca 7000varv

Ja jag startar på 2an.
Kopplingen jag kör med är Sachs 765 o sinter.
Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...
Postat: mån jun 30, 2014 4:36 pm
av Se88e_K
Ok. När min slirade i tvåan så greppade den med när jag la i trean. Tro de e bäst att starta i ettan.
Som sagt jag köpte mina slicks ifrån löven. Snabb frakt o ok pris tycker jag
Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...
Postat: mån jun 30, 2014 7:12 pm
av mickehr
Aha okey, jo de kan vara så, får riva lådan och kolla läget

Tack för tipset.
Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"
Postat: tis jul 01, 2014 7:18 am
av lindggren
mickehr skrev:Hittade felet på vibrationer. Var kardanen.. efter jag moddat stödlagert.
Var ute o mappade idag, slutade med 2.25bar och släpp på 3an utan problem

varvar 7500rpm. Går faktiskt riktigt fint.
Spridarna (1700cc) ligger på 88-90 dutcy @ 2.25bar o 6000-7500rpm.
Tändningen där uppe står på 16-17 grader om jag minns rätt :$
Vågar man gå högre eller man ska vänta tills den står i rullarna och dom kan lyssna efter spikning?
Vad kan man gissa på för effekt?
På tors blir de prova slick, o lördag blir de night race på Malmö raceway

om den håller dvsa :p
Jag skulle säga runt 500whp
Mvh/Lindggren
Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...
Postat: tor jul 17, 2014 3:48 pm
av mickehr
Kommer en liten "race" rapport
Här nere i skåne så körs de 201m på malmö raceway varje onsdag och igår var man ju tvungen att testa bilen med nya slicksen och lite preppad bana
Första repa med nya slicksen och inte riktigt hittat rätt teknik med växling och laddet men repan sluta med:
60fot:1.64
201m: 7.74@148.8km/h
Helt okey med tanke på första testet.
Andra repan gav de ifrån sig ett klonkande ljud sen drev den bara på höger hjul så knäckt en drivaxel mest troligen.
Körde med Hoosier 26x9-15 och 1.1bar kalla

greppa otroligt bra tyckte jag som är van vid gamla vinterdäck haha
Någon som lyckats göra nått hemma meck med org drivaxlar så dom håller eller de är bara köpa värre som gäller?

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: tor jul 17, 2014 9:29 pm
av mickehr

Bild på skapelsen med räserskor
Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: tor jul 17, 2014 11:00 pm
av ahberg
finns inte så möt att göra åt org drivaxlar, jag kollar mina i mellanåt o byter i förebyggande syfte ofta
dock så har dom sitter på nu hållt sjukt bra, EDPS emmaboda, gatebil, 201m körning o div lek.
skall nog kolla dom snart, jäkla drygt när dom går av.
annars e de jänke axel som gäller. skall monteras på min i vinter.
bra tid du fick.
körde själv 7,791 155km/h med en 60fot på 1,9 med gamla slicks ihelgen på bivaröd oklistrad bana.

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: tor jul 17, 2014 11:24 pm
av mickehr
Okey ja man får väl bunkra upp m3d några stycken inför sommarens bus då

hehe
Ja jänkeaxel finns med i funderingar men känns så jobbigt med att bygga om upphängning m.m pga orginal placering av tanken. Men man kanske kan mecka dit en jänkeaxel med upphängning likt org
Afan ja din tid var också jäkligt bra

oklistrat dessutom

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: fre jul 18, 2014 12:05 am
av ahberg
jag skall bygga jänkeaxel i org upphängning vart tanken iaf
får åka ner till malmö en dag o prova på klistradbana me

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: fre jul 18, 2014 9:35 am
av mickehr
Ja absolut tycker jag du ska göra de

körning varje onsdag fram till sept

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: fre jul 18, 2014 8:53 pm
av MickeK
Hejsan.
Vi gör gärna reklam för Malmös onsdags körningar.
Hoppas fler kommer dit.
Mycket bättre bana är svår att hitta, dock bara 201m.
Kan säga eftersom jag kör många repor per år i malmö att i onsdags var greppet GRYMT!
Greppet skiljer sig från onsdag till onsdag, det är aldrig dåligt MEN VARIERAR.
Kom hem med en snurrad drivaxel och hade svårt att få iväg bilen utan suck under 6000rpm i starten.
Blev 7,16 som bäst denna vecka, men svårt att få bra 60ft.
Drivaxlarna måste demonteras och kontrolleras efter varje runda i malmö
Kör volvo 1031.
http://www.garaget.org/?car=341184
MVH Micke
Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: fre jul 18, 2014 9:28 pm
av mickehr
MickeK: jadå den banan förtjänar reklam
Din bil har man kollat många gånger och den är sjukt häftig. En stor insperations ökare för min del
Ja greppet på malmö raceway är mycket bra
Kör du launch på din? Eller du startar rent av på "tom varv"
Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m
Postat: fre jul 18, 2014 9:39 pm
av MickeK
Hejsan.
Kul att du gillar min bil.
Din är inte så dålig den heller, tyvärr missade jag att se dej köra.
Jag kör helt "manuellt" utan launch kontroll.
Kör med ett org sprut utan de möjligheterna.
Det som jag tycker är kul är att bara få köra så många snabba repor som möjligt.
Kör i genomsnitt 6repor per onsdags kväll i malmö för att växellåda och koppling inte skall sura. Person bästa i Malmö är 6,95.
Lovar att komma fram och snacka nästa gång.
Om man skall göra reklam för andra bra event/körningar så är Brinkarnas motorfestival på Emmaboda i slutet på aug en höjdare.
MVH Micke