svårigheter vid lambda 1

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

lilleman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Ort: österbotten

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av lilleman »

kadett4wd: verkligen stabil lambda på tomgång :shock: . min är inte i närheten så stabil dom dendär...
Hittade en tabell på injector deadtime till siemens deka 870cc högohm på 3,8bar bränsletryck.

Voltage (V) 12.30 12.50 12.80 13.00 13.30 13.50 13.80 14.00 14.30 14.50 14.80 15.00 15.30 15.50 15.80 16.00
Dead Time (ms) 0.988 0.960 0.932 0.903 0.878 0.852 0.826 0.801 0.781 0.761 0.741 0.721 0.701 0.681 0.661 0.641

Ett problem är att jag kommer att köra med 3 bar bränsletryck och inte 3,8...
enligt loggen så har jag 13,8V i systemet när motorn är igång. I MS ska man ange battery voltage correction(ms/V) så om man då kollar tabellen så borde ju +-1Volt bli ca 0,1ms?
Hittade specsen på spridarna och där står det att öppningstiden är 1,3ms och closing time är 0,7ms vid 3bar,
i MS ska man endast ange injector opening time så dit sätter jag 1,3ms.
Det här borde väl vara ok?

Har dock problem med att bränsletrycket sjunker när motorn blir varm så jag ska prova byta ut den ställbara btr:en till orginal btr och se om trycket hålls stabilt....
mvh.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: svårigheter vid lambda 1

Inlägg av Kadett4wd »

Fixa allt du rår över får att få ett stabilt bränslesystem.
Exempelvis Nuke btr är inte bra, de krånglar väldigt ofta.

Ja börja med att för in de värden du har hittat, är du inte helt nöjd med gången, mät spänningen vid gång vid spridarkontakten.
Jag hade sån tur att mitt sprut kunde testa fram deadtime, men du kan testa själv också.
Belasta systemet med exempelvis kupefläkten och helljusen samtidigt, logga spänningsfallet och ändringen av lambdavärdet..
Ändra kompenseringar vid det spänningstalet så lambdan ligger stabil.
Du kan få lov att köra på lite förhöjd tomgång i början om motorn är väldigt oregerlig.
Allt eftersom den blir bättre så kan du testa på tomgång senare.

Lite högre soppatryck blir lite längre deadtime och vice versa.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar