problem med b20
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kortvarig glädjeTobbbameister skrev:fick den och funka för några timmar tills det kom vatten i oljan igen.... den gick jätte ojämt kan det vara kamaxeln som inte är inställd för jag vred på vevaxeln lite när vippbryggan inte var i..

obs du har inte påvärkat cam instälningen, det kan du bara göra genom att ändra på kamdrevets kuggning mot vevaxelns kugg.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm
så då står allså inte kamen fel.... och var köper man reprationshandbok??
tror ej att motorn var nollad... hur kollar man sånt
tror ej att motorn var nollad... hur kollar man sånt
Senast redigerad av Tobbbameister den sön maj 14, 2006 8:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Tobbbameister skrev:så då står allså inte kamen fel.... och var köper man reprationshandbok??
tror ej att motorn var nollad... hur kollar man sånt
på en mack eller reservdels affär

finns även att låna på biblotek om man känner sig snål.
läs igenom den noga innan du börjar skruva!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vet inget om biltemas packningar men om dessa bruka jävlas köp en elring som volvo själv använder, kanse 50kr dyrare men det kan det nog va värt om du kanse slipper riva yterligare en gång till.Hasse63 skrev:Men...varför ens testa om det går bättre denna gångTobbbameister skrev:
har pratat med biltema fick en ny packningsats...chansen att du får vatten i tråget denna gång är likamed 95%
sen måste du kolla tändning mm!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Suck. biltemas toppackning har flera haft problem med till b 20. finns flera trådar om det på amazonforumet där folk svär sig förbannade på denna skitpackning som inte får kallas packning. att de fortarande säljer den är en gåta
rengör och anolja alla toppbultar o se till så gängorna är rena i blocket. Du drar fast alla bultar till 1 kg sen börjar du i mitten av toppen och brar 5 kg och går i cirkel ut mot kanterna sen 7 kg börja i mitten och cirkel ut, och till sist 9 kg och ut. sen varmkör på tomgång (inga höga varv) sen drar du 9 kg igen innefrån i cirkel och ut.

rengör och anolja alla toppbultar o se till så gängorna är rena i blocket. Du drar fast alla bultar till 1 kg sen börjar du i mitten av toppen och brar 5 kg och går i cirkel ut mot kanterna sen 7 kg börja i mitten och cirkel ut, och till sist 9 kg och ut. sen varmkör på tomgång (inga höga varv) sen drar du 9 kg igen innefrån i cirkel och ut.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: ons maj 10, 2006 9:12 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Om du inte rört fördelaren så lossa locket och vrid motorn så rotorn står precis före det lilla sträcket på fördelaren TÄNDLÄGE (sträcket är där locket ligger an)
Sen ställer du framifrån räknat 1, 2, 3, och 5:ans ventiler...sen vrider du motorn så rotorn pekat på fyrans cyliner. (rotorn har då snurrat 180 grader) nu kan du ställa 4, 6, 7, och 8:ans ventil..KLART. eller läs hur man gör
Sen ställer du framifrån räknat 1, 2, 3, och 5:ans ventiler...sen vrider du motorn så rotorn pekat på fyrans cyliner. (rotorn har då snurrat 180 grader) nu kan du ställa 4, 6, 7, och 8:ans ventil..KLART. eller läs hur man gör

Knepigt att så många tycker Biltema packningar är skit (och ibland är det dom som klagar på Biltema som ändå köpt packning där o sedan gnäller, trots att dom "vet" att biltema håller dåligt). Har använt det ett flertal gånger utan problem, både på B18/B20 o B21/B23. Kan ge mig attan på att det är monteringsfel eller att det inte skrapats rent ordentligt o liknande.Hasse63 skrev:Suck. biltemas toppackning har flera haft problem med till b 20. finns flera trådar om det på amazonforumet där folk svär sig förbannade på denna skitpackning som inte får kallas packning. att de fortarande säljer den är en gåta![]()
rengör och anolja alla toppbultar o se till så gängorna är rena i blocket. Du drar fast alla bultar till 1 kg sen börjar du i mitten av toppen och brar 5 kg och går i cirkel ut mot kanterna sen 7 kg börja i mitten och cirkel ut, och till sist 9 kg och ut. sen varmkör på tomgång (inga höga varv) sen drar du 9 kg igen innefrån i cirkel och ut.
Du kan ju nästan sätta enbart packningsklister och det ska ändå vara tätt just mellan vatten och oljekanaler, jag kan förstå mer om det hade varit att kompressionen går fel väg.
Men alla har vi väl olika erfarenhet.