Sida 2 av 3
Postat: lör maj 13, 2006 11:25 am
av Tobbbameister
fick den och funka för några timmar tills det kom vatten i oljan igen.... den gick jätte ojämt kan det vara kamaxeln som inte är inställd för jag vred på vevaxeln lite när vippbryggan inte var i..
Postat: lör maj 13, 2006 11:57 am
av Melkutt
du kan inte få det fel me vippbryggan om motorn e nollad..
Det som kan bli fel med den e ventilspel, men det ska ändå alltid kollas..
Postat: lör maj 13, 2006 11:58 am
av Jens Gustavsson
Tobbbameister skrev:fick den och funka för några timmar tills det kom vatten i oljan igen.... den gick jätte ojämt kan det vara kamaxeln som inte är inställd för jag vred på vevaxeln lite när vippbryggan inte var i..
kortvarig glädje

men nu kan du ju sjustera ventilerna till nästa topp lyft i allafall, skaffa en rephandbok denna gång och läs igenom den noga, så håller det nog längre, köp en elring packning på volvo eller mekonomen!
obs du har inte påvärkat cam instälningen, det kan du bara göra genom att ändra på kamdrevets kuggning mot vevaxelns kugg.
Postat: lör maj 13, 2006 5:49 pm
av Tobbbameister
så då står allså inte kamen fel.... och var köper man reprationshandbok??
tror ej att motorn var nollad... hur kollar man sånt
Postat: lör maj 13, 2006 11:02 pm
av Hasse63
Var bor du, du kan få låna en repbok av mig om det inte är för långt ifrån Kramfors
Edit:
Tobbbameister du har PM
Postat: sön maj 14, 2006 8:45 am
av Tobbbameister
hasse63 det är ungefär 60 mil och det är lite långt...
har pratat med biltema fick en ny packningsats...
Postat: sön maj 14, 2006 1:37 pm
av Jens Gustavsson
Tobbbameister skrev:så då står allså inte kamen fel.... och var köper man reprationshandbok??
tror ej att motorn var nollad... hur kollar man sånt
på en mack eller reservdels affär
finns även att låna på biblotek om man känner sig snål.
läs igenom den noga innan du börjar skruva!
Postat: sön maj 14, 2006 4:25 pm
av Hasse63
Tobbbameister skrev:
har pratat med biltema fick en ny packningsats...
Men...varför ens testa om det går bättre denna gång

chansen att du får vatten i tråget denna gång är likamed 95%
Postat: sön maj 14, 2006 6:33 pm
av Jens Gustavsson
Hasse63 skrev:Tobbbameister skrev:
har pratat med biltema fick en ny packningsats...
Men...varför ens testa om det går bättre denna gång

chansen att du får vatten i tråget denna gång är likamed 95%
vet inget om biltemas packningar men om dessa bruka jävlas köp en elring som volvo själv använder, kanse 50kr dyrare men det kan det nog va värt om du kanse slipper riva yterligare en gång till.
sen måste du kolla tändning mm!
Postat: sön maj 14, 2006 8:18 pm
av Tobbbameister
ska plocka ihop motorn imorrn och undrar hur mycket toppen ska dras......
min far hjälper mig nu så det borde gå bra...
Postat: sön maj 14, 2006 9:52 pm
av Eric Wiklund
införskaffa en handbok eller KG katalogen

det finns massor av tips där....annars brukar det stå på elring packnignarna exakt hur du ska göra!
Postat: sön maj 14, 2006 11:36 pm
av Hasse63
Suck. biltemas toppackning har flera haft problem med till b 20. finns flera trådar om det på amazonforumet där folk svär sig förbannade på denna skitpackning som inte får kallas packning. att de fortarande säljer den är en gåta
rengör och anolja alla toppbultar o se till så gängorna är rena i blocket. Du drar fast alla bultar till 1 kg sen börjar du i mitten av toppen och brar 5 kg och går i cirkel ut mot kanterna sen 7 kg börja i mitten och cirkel ut, och till sist 9 kg och ut. sen varmkör på tomgång (inga höga varv) sen drar du 9 kg igen innefrån i cirkel och ut.
Postat: mån maj 15, 2006 7:21 pm
av Tobbbameister
har fixat en reprationshandbok men måpste man nolla ventilerna och det??
Postat: tis maj 16, 2006 2:51 pm
av Hasse63
Om du inte rört fördelaren så lossa locket och vrid motorn så rotorn står precis före det lilla sträcket på fördelaren TÄNDLÄGE (sträcket är där locket ligger an)
Sen ställer du framifrån räknat 1, 2, 3, och 5:ans ventiler...sen vrider du motorn så rotorn pekat på fyrans cyliner. (rotorn har då snurrat 180 grader) nu kan du ställa 4, 6, 7, och 8:ans ventil..KLART. eller läs hur man gör

Postat: ons maj 17, 2006 6:38 pm
av Amarace
Hasse63 skrev:Suck. biltemas toppackning har flera haft problem med till b 20. finns flera trådar om det på amazonforumet där folk svär sig förbannade på denna skitpackning som inte får kallas packning. att de fortarande säljer den är en gåta
rengör och anolja alla toppbultar o se till så gängorna är rena i blocket. Du drar fast alla bultar till 1 kg sen börjar du i mitten av toppen och brar 5 kg och går i cirkel ut mot kanterna sen 7 kg börja i mitten och cirkel ut, och till sist 9 kg och ut. sen varmkör på tomgång (inga höga varv) sen drar du 9 kg igen innefrån i cirkel och ut.
Knepigt att så många tycker Biltema packningar är skit (och ibland är det dom som klagar på Biltema som ändå köpt packning där o sedan gnäller, trots att dom "vet" att biltema håller dåligt). Har använt det ett flertal gånger utan problem, både på B18/B20 o B21/B23. Kan ge mig attan på att det är monteringsfel eller att det inte skrapats rent ordentligt o liknande.
Du kan ju nästan sätta enbart packningsklister och det ska ändå vara tätt just mellan vatten och oljekanaler, jag kan förstå mer om det hade varit att kompressionen går fel väg.
Men alla har vi väl olika erfarenhet.