Sida 2 av 3
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tis nov 18, 2014 5:52 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:japp,, det har bromsats än mer också, men har inte siffran i skallen.
runt 860 vill jag minnas.
Edit:
Iofs på nästan ren Etanol (E98)
Men det finns fler exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=B6lgDuOipkI
Då skulle den lämna 1032hk i maskin om man räknar som många gör?
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tis nov 18, 2014 6:03 pm
av Jens Gustavsson
det går nog att räkna om till vilken siffra som helst då alla räknar olika i många bänkar

väldigt svårt att säga nått om vad det skulle motsvara på vevaxeln i en korrekt motordyno.
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: ons nov 19, 2014 7:35 am
av Kadett4wd
Håller inte med, de följer tumreglerna som alla andra agg. Däremot så ligger t.ex denna kompressor rätt i kompressormappen mot motorn så det går få ur de sista. Sen att den heter Precision spelar ingen roll
Det finns en gammal tumregel, inducer x10 +-5% eller nåt sånt.
62mm inducer 620hk +5% = 651hk
På en äldre turbo funkar den tumregeln hyfsat, men nya moderna med mindre hub på impellern så de har längre aktiv bladlängd så flödar de mer.
Idag då det också kommit mindre hub på turbinen så flödar de betydligt bättre på 'samma diam' som en äldre.
mvh
Postat: ons nov 19, 2014 5:23 pm
av Big Al
-
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tor nov 20, 2014 5:17 am
av Kadett4wd
Om du tar en gammal T04e med 59mm inducer Alexander så stämmer din tumregel riktigt dåligt.
Den skulle orka ~734hk, vilket de inte är i närheten av alls.
De orkar ca 550hk och då är det kort livslängd även om det är '360 lager' i den.
Då funkar den gamle gode tumregeln bättre, inducer x10 +-5%, då blir svaret 560hk om man räknar -5%
Och som jag skrev, den nyare aggregaten funkar den inte på, där funkar din bättre.
Så,, mao, helt onödigt beräknande *S*
Postat: tor nov 20, 2014 7:35 am
av Big Al
-
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tor nov 20, 2014 8:36 am
av Kadett4wd
aha.. man kan trolla lite hur man vill med formler alltså?
bara bygga en som passar?
Postat: tor nov 20, 2014 10:47 am
av Big Al
-
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tor nov 20, 2014 12:43 pm
av Kadett4wd
Jag tror det är bättre ta fram nån formel som beräknar bladlängd gentemot inducern.
Samt som innehåller nån variabel för hur bra inloppet flödar, hur pass bra det är format(tratten in i turbon)
Såg även det kommit ny kompressorkåpa till desa 'småaggregat' från precision, med 3" utlopp ur snigeln.
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tor nov 20, 2014 1:33 pm
av Jens Gustavsson
har precision kostat på med några standardiserade flödes diagram på sina produkter?
mvh jens
Postat: tor nov 20, 2014 4:39 pm
av Big Al
-
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: tor nov 20, 2014 5:09 pm
av Jens Gustavsson
känns lite snikigt att inte göra det? känns som garret och borgwarner och holset är lite seriösare i det hänseendet då det går att räkna på det hela lite teoretiskt istället för att man får prova sig fram till rätt turbo som kund.
inte så konstigt sånna här fantasi effekter blomstrar runt i landet då det inte finns data på dem eller hur man använder en bromsbänk på ett vetenskapligt sätt. (jag säger inte att nyare precision är dåliga så det inte blir missförstånd bara lite snikigt att inte göra vetenskapliga tester på sina produkter)
mvh jens
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: fre nov 21, 2014 2:14 am
av robban
Absolut jag håller med dig Jens det är snikigt att inte kunna visa svart på vitt. Precision har lagt sitt krut på att marknadsföring och sponsra allt och alla istället. Uppenbarligen har det fungerat, folk tittar mycket vad andra använder och köper sedan samma själv.
Postat: fre nov 21, 2014 3:27 am
av Big Al
-
Re: Mycket vrid i en M50 med std prylar :)
Postat: fre nov 21, 2014 5:23 am
av Kadett4wd
jo det måste ha betydelse eftersom de strävar efter att göra bladen så långa som möjligt.
Flödesschema sen eller ej, de bromsar mycket effekt i alla möjliga bromsbänkar,,