Sida 2 av 2

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tis jan 20, 2015 4:13 pm
av clew
Dags för uppdatering!

Grenrör färdigsvetsat:
Bild

Efter planing av flänsar och blästring, lite färg på det:
Bild

Lindat med "titan"-bandage:
Bild

Monterat på motorn:
Bild

Modifierad arm för kopplingen:
Bild

Lättat M20-svänghjul med 618 tryckplatta och 6-puckad fjädrad sinterlamell. Svänghjulet omsvarvat för maximalt inspänningstryck.
Bild

Motor och växellåda ihopmonterade:
Bild

Motor på plats. Äntligen!
Bild


Inväntar nya ARP-bultar (drog av en) innan jag kan montera kammarna.
Som tur är lyckades jag få ut den trasiga bulten, så jag byter en och en då toppen redan är dragen på övriga bultar.

Sprut och spridare är beställt, det blev MS3 Extra och Siemens Deka 875cc spridare.
Ska försöka hinna med att bygga downpipe, wastegaterör, tryckrör och kylsystem innan dess :)

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tis jan 20, 2015 11:28 pm
av Husse1
Fy f-n vad vackert, nästan synd att linda de grenrören, passar ju lika bra som prydnad i bokhyllan.

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: ons jan 21, 2015 10:17 am
av clew
Husse1 skrev:Fy f-n vad vackert, nästan synd att linda de grenrören, passar ju lika bra som prydnad i bokhyllan.
Tackar :) Det kändes lite dumt att gömma dom, men det är väldigt trångt därnere och jag vill inte att allt i närheten ska brinna upp...
Alternativet vore någon sjysst coating, men det är antingen jättedyrt eller värdelös kvalite.

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tor jan 22, 2015 8:58 am
av Elias_
Kommer du åka vanos eller IV ? Har färdiga config filer för båda iofs inkl start mapp (åker också 875cc siemens så bränsle mappen bör stämma)

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tor jan 22, 2015 10:23 am
av clew
Elias_ skrev:Kommer du åka vanos eller IV ? Har färdiga config filer för båda iofs inkl start mapp (åker också 875cc siemens så bränsle mappen bör stämma)
Jag kommer att köra med vanos, men motorn är ett hopplock av alla möjliga delar.
Har både triggerhjul till vanos och icke-vanos, men det diffar ju bara lite i vart den saknade tanden sitter.
Tror det sitter ett IV-hjul på nu, vet du om det finns någon tanke med att de förskjutit triggern lite?
Är det för att kamsignalen ska komma rätt i förhållande till vevsignalen även när vanosen är aktiv kanske?

Jag bygger MS och installerar åt folk på fritiden så jag har ganska bra koll på hur det konfigureras i övrigt.
Men jag skulle väldigt gärna kolla på din bränsle/tändningsmapp så jag har något att utgå ifrån :)

Re: BMW E28 518i - M50 Turbo

Postat: tor jan 22, 2015 11:29 am
av Elias_
Skicka din mejladress så skickar jag över startmappen. Tror den mappen gav runt 350whp på 0.7 bar i min bil så den duger säkert att flytta runt bilen lite. Ang varför dom skiljer sig vet jag inte varför men i med du byter sprut kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll. En är du osäker så Hör med Roger på motornord hand har garanterat ett bra svar.