Sida 2 av 2
Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: tis sep 16, 2014 1:38 pm
av EKR
Just cut the flange off and weld on a bigger one for a bigger turbo
http://www.protuninglab.com/92bmwe36325 ... 6425746746
Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: tis sep 16, 2014 1:51 pm
av Kadett4wd
Men om du kör 2st 3-1 rör och vill ha ett perfekt ställe att sätta wastegaten på så kan du med fördel köra en stump större rör efter kollektorn(samma som ingång i avgashuset då lämpligtsvis)
Jag har mycket god erfarenhet av detta.
Jag hade 4st 42mm pipor ned i ett 50mm rör som tarmen till wastegaten satt på, perfekt då det blir ett litet högtrycksområde att plocka ut gaserna där.
men!! så kort rör som möjligt som tarm till wastegaten, annars blir det onödig volymökning där innan turbon.
Men ibland får man kompromissa
Såhär kan man med fördel bygga på en 6a:
sjuuuukt flöde i maskin, 2.4bar:

Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: tis sep 16, 2014 4:24 pm
av clew
Kadett4wd skrev:Men om du kör 2st 3-1 rör och vill ha ett perfekt ställe att sätta wastegaten på så kan du med fördel köra en stump större rör efter kollektorn(samma som ingång i avgashuset då lämpligtsvis)
Jag har mycket god erfarenhet av detta.
Jag hade 4st 42mm pipor ned i ett 50mm rör som tarmen till wastegaten satt på, perfekt då det blir ett litet högtrycksområde att plocka ut gaserna där.
men!! så kort rör som möjligt som tarm till wastegaten, annars blir det onödig volymökning där innan turbon.
Men ibland får man kompromissa
Såhär kan man med fördel bygga på en 6a:
sjuuuukt flöde i maskin, 2.4bar:
Tack för input. Det där är mer eller mindre exakt så jag har tänkt, förutom att turboflänsen måste vara längre fram och sekundärrören därmed blir förskjutna framåt.
Främre röret får då gå en lite krokigare väg för att ha samma längd, men det är ganska lång radie på dessa böjar.
Om jag tolkar ditt svar rätt bör det optimala i mitt fall vara att plocka ut rör till wastegaten precis efter 3-1 kollektorerna.
Eventuellt skulle det gå att ha det så, med 1 rör från strax efter varje kollektor som möts i mitten. Lite V-format så att det är i flödesriktningen kanske tom (Endast en wastegate då alltså)
Det finns ett motorfäste ungefär där, men jag ska prova lite i garaget ikväll så får vi se vad som är möjligt!
Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: tis sep 16, 2014 9:42 pm
av Fr0zenFr0g
Tack för tippset av grenrörs bygge! Men man förlorar väll lite av kraften i avgaspulserna om man bygger på detta sätt?
Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: tis sep 16, 2014 10:15 pm
av Kadett4wd
Delvis ja delvis nej.
Den här setupen antar jag funkar bra med vilda kamaxlar och höga varv.
Stenhårda snabba pulser som letar sig mot turbon ostört med mjuka böjar.
Ska det byggas effekt längre ned i registret, korta sekundärpiporna.
Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: ons okt 01, 2014 7:15 am
av bmwe12turbostorhamn
Äh...skiter ska in i turbon...den ska den ut ...? Vi dödliga märker knappt nån skillnad.[FACE WITH TEARS OF JOY]
Re: Grenrörsbygge M50, bästa kompromissen vid dåligt utrymme
Postat: fre okt 17, 2014 10:32 am
av clew
Om det var någon som var nyfiken på vad det blev av detta, så blev resultatet såhär:
