Mekanisk styrt dieselpumpe er vel en ok metode å få mye effekt,men da må pumpen være sett opp i benk og pumpebyggeren må vite hvilke bruksområde motoren har.
Dieselmeken her på forumet er en slik som jeg ville brukt til å få"tunet" pumpen til å oppføre seg som ønsket ellers er det ett "kompromiss".
Hadde en volvo 245 med bmw 524td-m21 på slutten av 90tallet med mekpump og intercoler,3tums eksos og lite større kompressordel(Trim 60 Cosworth T3)
Den gikk ok og den fikk pris som raskeste dieselbil på rudskogen 1999 1/8 mile :10,69sek 107km/t
(det var ikke så mange som kjørte diesel den gangen.men 2stk Audi A6 chiptrimmad og en MB 290td fikk
pisk av en gammel volvo245

)
Min interresse for dieselmotoren ble til da eg var mye på arbeidsreiser med en kolega med en bmw524td E28
og oppdaget det fine draget og turtallsvilligheten til den motoren ,og jeg arb. på bergen diesel
sin utviklingsprøvestand. Bjørn var og er enda Ingeniør og jeg var Mekaniker.
Eg husker vi fikk en AVL Indimaster ,den kunne måle x antall kanaler eks;forbr.trykk mot veivgrader.
og dette var samme utstyr som bilfabr. i europa brukte på samme tid,meget interesant,det ble diskutert mye motor
mvh Petter.